پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطرات پنهان خشکالهٔ غیراستاندارد

دو کارشناس مدیریت پسماند بررسی کردند

خطرات پنهان خشکالهٔ غیراستاندارد

تولید خشکاله از پسماندهای غذایی را بدون وضع قوانین سختگیرانهٔ تولیدی و نیز پردازش‌های مناسب، نمی‌توان راهکار مناسب و پایدار برای مدیریت این نوع پسماند دانست





خطرات پنهان خشکالهٔ غیراستاندارد

۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۶

کمبود علوفه و نهاده‌های دامی در ایران به یک معضل بزرگ اقتصادی تبدیل شده و تأمین آن با چالش‌هایی مانند تحریم‌ها و بحران آب گره خورده است. در این شرایط گروهی از «خشکاله» به‌عنوان گزینه‌ای نام می‌برند که می‌تواند حلقهٔ نجات‌بخش باشد. درحالی‌که این گزینه بدون توجه به استانداردهای لازم خود می‌تواند به معضلی جدید بدل شود. درواقع فرآیندهای پردازش نامناسب خشکاله می‌تواند منجر به تولید سموم در آن شود و با انتقال این سموم به محصولات دامی مانند گوشت، شیر و تخم‌مرغ به زنجیره‌ی غذایی آسیب بزند.

در سال‌های اخیر، مسئله‌ٔ مدیریت پسماند غذایی در ایران به یکی از دغدغه‌های محیط زیستی و اقتصادی بدل شده است. با توجه به برآوردهای انجام‌شده، سالانه حدود ۳۵ میلیون تن ضایعات مواد غذایی تولید می‌شود که دو برابر میانگین جهانی است. این وضعیت، لزوم رسیدگی به ضایعات را به‌منظور حفظ امنیت غذایی و توسعهٔ پایدار بیش‌ازپیش مشخص می‌کند.

 

یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی که به‌ظاهر می‌تواند بر این مشکل فائق آید، تبدیل این پسماندها به خشکاله و استفاده از آنها به‌عنوان خوراک دام است. این روش، به‌ویژه توسط برخی از اینفلوئنسرها، با تبلیغات گسترده‌ای همراه شده و به‌عنوان یک راهکار ایده‌آل مطرح شده است. با‌این‌حال، عواقب آن به‌طور کافی مورد توجه قرار نگرفته است. تولید خشکاله می‌تواند مزایایی مانند کاهش وزن و حجم پسماند و کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را داشته باشد، اما باید توجه داشت که این موضوع بدون در نظر گرفتن دقیق عواقب بهداشتی و محیط زیستی آن نمی‌تواند راهکاری علمی باشد.

پس از بروز بحران تب برفکی در انگلیس، استفاده از پسماند غذایی برای تغذیهٔ دام ممنوع شد. در اتحادیهٔ اروپا نیز به‌دلیل مخاطرات بیماری‌زایی پروتئین حیوانی فرآوری‌شده ممنوع است. در ایالات متحده نیز استفاده از پروتئین پستانداران در خوراک دام ممنوع است

فرایند خشک‌ کردن ضایعات غذایی به‌منظور تولید خشکاله، مستلزم دقت و رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی است. خطراتی چون آلودگی به قارچ‌های آسپرژیلوس و سمومی همچون آفلاتوکسین که عوارض جدی برای حیوان و انسان دارند، درصورت عدم رعایت پروتکل‌های صحیح می‌توانند در خشکاله‌ها وجود داشته باشند. این موضوعات، تنها بخشی از خطرات پنهانی هستند که باید پیش از پیشبرد چنین طرح‌هایی، مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرند.

 

با وجود اینکه کمبود علوفه و نهاده‌های دامی در ایران یک معضل بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود و با توجه به بحران‌هایی چون مشکلات واردات ناشی از تحریم‌ها و بحران آب، تولید خشکاله می‌تواند یک حلقهٔ نجات در این زمینه به‌نظر آید، اما باید تنها زمانی به این مسیر متوسل شد که استانداردهای لازم برای اطمینان از ایمنی و کیفیت پایدار، به‌ویژه در مبادی تولید که شامل مراحل خشک کردن ضایعات، جمع‌آوری و حمل آن می‌شود، به‌صورت دقیق تدوین و به‌کار گرفته شود و لازم است نظامی جامع و متقن به ایجاد سازوکار‌های نظارت و کنترل مستمر متکی باشد.

 

دامداران همواره به‌دنبال راه‌حل‌های نوین برای تأمین خوراک دام‌ها هستند. مدیریت محیط زیستی بازیافت غذایی اولین قدم در این تلاش‌ها است، اما استفاده از خشکالهٔ پسماند غذایی شهری، به‌رغم منافع اقتصادی، با نوسانات کیفیتی زیادی همراه است که ممکن است ثبات جیرهٔ دامی را تحت‌تأثیر قرار دهد. این امر به این دلیل است که ترکیبات پروتئینی و کالری در خشکالهٔ پسماند، وابسته به الگوهای مصرفی جامعه هستند که با گذشت فصول تغییر می‌کنند.

فرآیندهای پردازش نامناسب خشکاله می‌تواند منجر به تولید سموم در آن شود. این موضوع می‌تواند منجر به انتقال این سموم به محصولات دامی مانند گوشت، شیر و تخم‌مرغ شود و درنهایت به زنجیره‌ٔ غذایی آسیب بزند. بنابراین، بررسی و کنترل صحیح فرآیندهای پردازش خشکاله و اطمینان از ایمنی و کیفیت غذاهای تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است

از منظر علم تغذیهٔ دام، کیفیت پروتئینی و محتوای انرژی در تغذیه، عوامل اساسی برای رشد و سلامت دام هستند. بااین‌حال، نیاز به انواع مختلف خوراک‌ها و ترکیبات غذایی مناسب برای تأمین تمام نیازهای تغذیه‌ای دام‌ها باعث پیچیده شدن در تهیه و مدیریت تغذیه‌ٔ آنها می‌شود. عوامل محیطی مانند شرایط آب‌وهوایی نیز می‌تواند بر تأثیر تجزیه و هضم مواد غذایی تأثیر بگذارد. بنابراین، بررسی دقیق ترکیبات خوراک‌ها و تأمین تعادل موردنیاز برای دام‌های پرورشی امری بسیار حیاتی است.

 

باید توجه کرد که فرآیندهای پردازش نامناسب خشکاله می‌تواند منجر به تولید سموم در آن شود. این موضوع می‌تواند منجر به انتقال این سموم به محصولات دامی مانند گوشت، شیر و تخم‌مرغ شود و درنهایت به زنجیره‌ٔ غذایی آسیب بزند. بنابراین، بررسی و کنترل صحیح فرآیندهای پردازش خشکاله و اطمینان از ایمنی و کیفیت غذاهای تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است. تنها تعیین پروتکل‌های دقیق استاندارد و بهداشتی توسط متخصصان می‌تواند از خطرات بالقوهٔ استفادهٔ نادرست از خشکاله پیشگیری کند. استفاده از روش‌های مدیریت ریسک و بررسی مداوم غلظت آفلاتوکسین و پایش تغییرات جیرهٔ غذایی شهروندان، همچنین قانونگذاری مناسب در زمینهٔ تولید خشکاله از جمله اقداماتی است که می‌تواند از ایجاد مشکلات جلوگیری کند.

 

برای طرح موضوع استفاده از خشکاله در ایران، باید در ابتدا به تجربیات دیگر کشورها در زمینهٔ مدیریت و مصرف پسماند غذایی نیز توجه ویژه شود و بدون منطق اجرای استفاده از خشکاله به‌عنوان خوراک دام را در دستورکار قرار نداد. برخی کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی با تجربه‌های موفق در این زمینه، قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای وضع کرده‌اند. به‌عنوان مثال، در ژاپن استفاده از انواع خاصی از پسماندها با کیفیت یکسان که تحت پردازش مناسب (پردازش حرارتی و ضدعفونی‌کننده) قرار گرفته‌اند، مجاز است. نظارت بر تمام مراحل تولید و جمع‌آوری نیز الزامی است و نباید توسط افراد غیررسمی انجام شود. به‌طور مشابه، در کره جنوبی نیز خوراک دام تحت‌نظارت دقیق قرار دارد و نمونه‌ها به‌طور منظم برای آزمایش ارسال می‌شوند. علاوه‌براین، کشورهای دیگری همچون استرالیا، گرجستان، مصر، هلند و تایلند نیز قوانین سختگیرانه و پیشگیرانه‌ای برای تولید خشکاله وضع کرده‌اند.

 

در مقابل، برخی کشورها استفاده از پسماند غذایی بدون فرآوری را به‌عنوان خوراک دام ممنوع کرده‌اند. پس از بروز بحران تب برفکی در انگلیس، استفاده از پسماند غذایی برای تغذیهٔ دام ممنوع شد. در اتحادیهٔ اروپا نیز به‌دلیل مخاطرات بیماری‌زایی پروتئین حیوانی فرآوری‌شده ممنوع است. در ایالات متحده نیز استفاده از پروتئین پستانداران در خوراک دام ممنوع است.

 

با در نظر گرفتن مطالب گذشته و همچنین تجربیات دیگر کشورها، در ایران نیز باید مخاطرات احتمالی مرتبط با کاربرد پسماند غذایی بدون فرآوری مورد توجه قرار گیرد. پیش از هر تصمیم‌گیری، باید زیرساخت‌های لازم و مطالعات کارشناسی صورت گیرد و مخاطرات بالقوه توسط کارشناسان محیط زیستی و بهداشت مواد غذایی بررسی شود. تدوین قوانین و مقررات دقیق و ایجاد سیستم نظارت مناسب از پیش‌نیازهای اساسی موفقیت این روش است. به‌علت فراگیری دنبال‌کنندگان فراوان شبکه‌های اجتماعی، متأسفانه امروزه شاهد توصیه‌های غیرعلمی و مظلوم‌نمایی در زمینهٔ مدیریت محیط زیست از افراد غیرمتخصص هستیم که باید با آگاهی از واقعیت، به راهکارهای پیشنهادی این افراد به‌صورت مناسب و با دانش عمل کرد.

 

استفاده از پسماندهای غذایی جهت تولید خوراک دام می‌تواند مزایای اقتصادی قابل‌توجهی داشته باشد. اما ازآنجاکه این روش دارای مخاطرات محیط زیستی و بهداشتی است، لازم است قبل از اجرای آن، بررسی‌های فنی، اقتصادی و بهداشتی جامعی صورت گیرد. عدم بررسی کافی این مخاطرات می تواند هزینه‌های زیادی برای جامعه داشته باشد. بنابراین، با توجه به تجربیات دیگر کشورها و نیز حقایق علمی، تولید خشکاله از پسماندهای غذایی را بدون وضع قوانین سختگیرانهٔ تولیدی و نیز پردازش‌های مناسب، نمی‌توان راهکار مناسب و پایدار برای مدیریت این نوع پسماند دانست. درصورت عدم توجه به قوانین جهانی در این زمینه،  نیاز است برای دستیابی به راه‌حل‌های پایدار، راهکارهای جایگزین کارآمدتر متناسب با شرایط کشور مورد بررسی قرار گیرند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

زهره مسافری

درود بر شما، سپاسگزارم که به عنوان یک رسانه، بی‌طرف هستید و تمام دیدگاه ها را منتشر می کنید.

امین شول سیرجانی

هر دو پیام شما منتشر شده است. با احترام

زهره مسافری

درود. دیدگاه نوشته شد، گویا قابل نبود برای انتشار یا شاید هم به مذاق گردانندگان خوشایند نیامد.

زهره مسافری

درود بر شما. نگارنده، تاکید دارند که اگر خشکاله باید به عنوان غذای دام استفاده شود، حتما پایشهایی از نظر قارچ و میکروب روی آن انجام شود، تا اینجای مساله حرف درست و منطقی است. اما آیا روی علوفه ای که به گاوداري ها و دامداری‌های سبک، داده می‌شود. چنین پایشهایی انجام می‌شود؟ اگر بلی، میزان قارچ و سم موجود در این بسته های علوفه بیشتر است یا خشکاله هایی که با وسواس در خانه تهیه می‌شود؟ آیا، با توجه به این که تهیه ی خشکاله بدون صرف هیچ هزینه ای، با دقت نظر تمام و به صورت خودجوش در منازل تهیه می‌شود، و با وجود تمام این ابعاد مثبت، باز وجود آفلاتوکسین در آن تایید شود،سوالی دیگر پیش می آید: 1.آسیب احتمالی خشکاله، به عنوان غذای دام بیشتر است یا علوفه های تازه ی یونجه که در تابستان چیده شده، به صورت تازه و سبز در بسته بندی های بزرگ قرار می گیرد و مدتها در انبار نگهداری می‌شود، و بعد به دامها یا گاوداري ها داده می‌شود. 2،آیا چنین پایشهای دقیقی اگر قرار است روی خشکاله انجام شود، که بسیار هم عالیست درصورت انجام، با همین دقت روی دیگر جیره ی غذایی دامداریها انجام می‌شود؟ 3،آیا آسیب احتمالی خشکاله به عنوان غذای دام بیشتر است، یا زمانیکه پسماندهای تر بدون هیچ پردازشی وارد سایتهای زباله می‌شوند، در اثر انباشت رویهم، شیرابه تولید می کنند، شیرابه ها وارد آب‌های سطحی وزیر زمینی می‌شوند، و بعد همه ی زیستمندان و خاک از آن تغذیه می کنند؟ 4.آیا حالا که بر خشکاله به عنوان غذای دام ایراد اساسی وارد می کنند، شهرداری‌ها ظرفیت تهیه ی کود کمپوست از تمام پسماندهای تر ورودی به مراکز دفن زباله ی خود دارند؟ اگر بلی که بسیار بعید به نظر می‌رسد، با چه هزینه های گزافی. ٱمید است که کارشناسان از نگاه یک‌سویه به این قضیه بپرهیزند و با اصلاح این روش آسان و کاربردی، اتفاق خوبی را در این زمینه رقم بزنند.

زهرا جمالی

بنده بعنوان مجری طرح حذف شیرابه زباله تر از مبدا هیچ کجای طرحم عنوان نکردم که این زباله خشک شده باید به دام داده شود هدف بنده از مطرح کردن این طرح در سال ۱۳۹۶ به فرماندار گلپايگان و استانداری اصفهان حدف شیرابه و تولید و درآمدزایی برای خدمات شهری در تولید کود برای فضای سبز شهری بوده و هست و تاکنون در گلپايگان خشکاله یا همان زباله تر خشک شده فقط برای تولید کود جمع آوری می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *