صنعت خودرو عامل اصلی آلودگی زیست محیطی در ایران
۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
صنعت خودرو عامل اصلی آلودگی زیست محیطی در ایران
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست میگوید بهرغم هشدارهای مکرر درخصوص آلایندگی زیستمحیطی خودرو در ایران، هنوز هم تولید آن ادامه دارد
به تازگی عیسی کلانتری در دیدار با امام جمعه اردبیل با بیان اینکه محیط زیست در مقابل فشارهای واردشده از بیرون مقاومت زیادی نخواهد داشت، گفته است: با اینکه بارها اعلام شده جلوی تولیدات غیراستاندارد گرفته خواهد شد اما با لابیهای صورت گرفته و به بهانه حمایت از تولید داخلی و اشتغال به قیمت جان مردم باز شاهد تولید آن در کشور هستیم. به گفته وی تکنولوژی صنعت خودرو ایران متعلق به چند دهه قبل و مربوط به زمانی است که در آن ایام با توجه به جمعیت اصلا کشور مشکلی در حوزه محیط زیست نداشت. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه میدهد: برای داشتن محیط زیست سالم در کشور باید کارخانههای خودروسازی و همچنین بیش از نیمی واحدهای نیروگاهی و پالایشگاهی تعطیل شوند. این مقام مسوول بیان میکند: نه تنها در حوزه محیط زیست کمبود قانون نداریم بلکه در مواردی با تعدد قانون مواجه هستیم ولی در عمل بنابر دلایلی آنطور که باید به قانون عمل نمیشود. او با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران بالاست، میگوید: ایران بعد از روسیه دومین کشور دنیا در مصرف شدت انرژی است و مقام معظم رهبری بارها نسبت به شدت مصرف انرژی تذکرات لازم را دادهاند ولی باز شاهد مصرف شدت انرژی در کشور هستیم. به گفته کلانتری آلمان برای یک میلیارد دلار تولید ناخالص، ۱۰۰ هزار تن نفت مصرف میکند، در حالی که در ایران برای یک میلیارد دلار تولید ناخالص ۸۵۰ هزار تن نفت مصرف میشود. بنابراین در ایران برای تولید یک دلار، ۸.۵ برابر بیشتر از آلمان انرژی مصرف میشود که دلیل آن نبود تکنولوژی است. معاون رئیس جمهوری در ادامه میافزاید: در هیچ جای دنیا بنزین به ارزانی قیمت بنزین ایران نیست و حتی در کشورهایی مانند عربستان قیمت بنزین پنج برابر ایران، ترکیه ۱۶ برابر و افغانستان هفت برابر است. به گفته وی با اینکه همه در کشور بر حمایت از محیط زیست تاکید دارند اما در عمل اقدامات پوپولیستی انجام میدهیم. او با اشاره به مشکل آب در کشور عنوان میکند: هر سال ۵۲ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی و ۴۰ میلیارد متر مکعب آب سطحی در کشور برداشت و مصرف میشود که در اگر وضع به همین منوال پیش رود کشور در این حوزه وضعیت بحرانی خواهد داشت. کلانتری ادامه میدهد: از مراتع هم بیش از ظرفیت آن در کشور استفاده میشود و تعداد دام و مقدار مراتع مورد بهرهبرداری همخوانی ندارد که در این حوزه هم اگر اقدامات مناسب صورت نگیرد در آینده نزدیک با بحران مواجه خواهیم شد. کلانتری با بیان اینکه روزانه ۶۴ هزار تن پسماند در کشور تولید میشود، اظهار داشت: متاسفانه تولید زباله در ایران خیلی بیشتر از کشورهای صنعتی است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان میکند: واقعیت این است که با تخریب منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بیرویه از آن ظلم بزرگی برای نسلهای آینده می شود در حالی که چنین حقی نداریم.
به گفته وی وضعیت استان اردبیل در حوزه محیط زیست بهتر از سایر استانها است، چرا که اردبیل استان صنعتی نیست بلکه کشاورزی است. کلانتری بیان میکند: وضعیت استان اردبیل در کاهش آبهای زیرزمینی و مسائل بهداشت محیط و پسماند نگران کننده است و همه باید برای جلوگیری از وضعیت بحرانی در این حوزه ها کمک کنند.
الزام استاندارد آلایندگی خودروها به یورو۵
تا سال ۱۴۰۰ استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی باید به سطح یورو ۵ ارتقاء یابد. به گزارش ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 96 ویرایش دوم «برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیشبینی شده است. بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به «برنامه راهبردی صنعت خودرو» است. در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو و قطعه ایران در حوزههای مختلف پیشبینی شده که از جمله آن ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی است. در این زمینه در برنامه راهبردی صنعت خودرو پیشبینی شده که در سال ۱۴۰۰ استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی باید به سطح یورو ۵ ارتقا یابد. این هدفگذاری در حالی است که در حال حاضر خودروهای داخلی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید و عرضه میشوند.
استاندارد آلایندگی خودروها چیست؟
اعمال سیاستهای سختگیرانه در تعریف و تعیین استاندارهای آلایندگی خودرو سبب میشود که حجم آلودگی هوای منتشره از آنها کاهش یابد و در نتیجه ساکنان شهر از هوای مطلوبتری برخوردار باشند. به گزارش ایسنا، سازمان حفاظت محیط زیست کشورهای جهان میزان یا نرخ خروجی آلایندههای گوناگون از اگزوز خودروها را بر حسب گرم بر ثانیه (gr/sec) یا گرم بر کیلومتر پیموده شده (gr/km) و در شرایط موتور گرم و موتور سرد تعریف کردهاند. در بسیاری از موارد این استانداردها برای خودروهای گوناگون در شرایط « روی جک و در کارگاه» تعیین شده است. تحقیقات اخیر در اروپا و استرالیا میزان نرخ خروجی آلاینده از اگزوز یا (Emission Rate) در شرایط رانندگی و در چهار حالت ایستا، آغاز حرکت (شتاب گیری)، در حرکت با سرعت ثابت، در توقف (شتاب کاهی) تعریف و تعیین شده است. نخستین استانداردها برای آلایندههای HC (هیدروکربنها) و CO (مونواکسیدکربن) از سال ۱۹۶۶ در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا و به ترتیب 9/5 و ۵۱ گرم بر کیلومتر معرفی شد. در آن سالها هیچگونه استانداردی برای سایر آلایندهها وجود نداشت. نخستین استاندارد آلایندههای خانواده NOx (ناکس) نیز در سال ۱۹۷۱ و در کالیفرنیا با 6/2 گرم بر کیلومتر معرفی شد. از آن سالها تاکنون تغییرات و کاهش قابل توجهای در آلایندههای خودوریی ایجاد شده است. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی همین سالها کشورهای ژاپن، استرالیا و کشورهای اروپایی نیز در زمینه سختگیرانهتر کردن استانداردهای خروجی اگزوز اتومبیلها اقدامات مهمی انجام دادهاند. با معرفی استانداردهای یورو ۱ (سال ۱۹۹۲)، یورو ۲ (سال ۱۹۹۶)، یورو ۳ (سال ۲۰۰۰)، یورو ۴ (سال ۲۰۰۵) و یورو ۵ (سال ۲۰۰۸) کاهش عمدهای در استاندارد ذرات معلق (PM) و خانواده NOx پدید آمده بهطوریکه که مقادیر PM و NOx در استاندارد یورو ۴ به ترتیب 1/0 و 06/0 گرم بر کیلومتر و در یورو ۵ به کمتر از 1/0 و 02/0 گرم بر کیلومتر رسید.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس
- اسپیکر بلوتوثی ارزان و باکیفیت: کدام مدلها را بخریم
- کیفیت و زیبایی را با خدمات دندانپزشکی دکترتو کلینیک تجربه کنید
- علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان چیست؟ 5 علائم + راه تسکین
- اجاق گازهای ﺧﺎﻧﮕﯽ بدون ترموکوپل توقیف و جمعآوری میشود
- معرفی تورهای خارجی ارزان
- آلبوم جدید مُجال ظرفیت جدی و جدیدی از موسیقی را فریاد میزند!
- آیا مشاوره حقوقی تلفنی کاربردی است؟
- برونشیت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟
- برگزیدگان اجلاس توسعه نرمافزار ایران (۲۰۲۴) معرفی شدند بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید