پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وزیران گردشگری ۳۵ کشور آسیایی در راه یزد

وزیران گردشگری ۳۵ کشور آسیایی در راه یزد





وزیران گردشگری ۳۵ کشور آسیایی در راه یزد

۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۴۷

استاندار یزد گفت: ۳۵ وزیر گردشگری کشورهای آسیایی به همراه اعضای اتاق‌های بازرگانی این کشورها اردیبهشت ماه سال آینده به یزد سفر می‌کنند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا مهران فاطمی در نشست بررسی برنامه‌های پیشنهادی سال یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا (ACD) در سال ۲۰۲۴ اظهار کرد: شهرهای متعددی نامزد دریافت عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا در سال ۲۰۲۴ بودند که در نهایت یزد به این مهم دست یافت.

او با اشاره به پیش بینی برگزاری رویدادهای متعدد در سال ۲۰۲۴ که یزد پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی را بر عهده دارد گفت: امیدواریم برگزاری این‌ برنامه‌ها با رعایت ملاحظات فرهنگی، هویتی و دینی، به رونق گردشگری استان منجر شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد خاطرنشان کرد: متعاقباً در ادامه برنامه‌ریزی های این رویداد، گزارش هر بخش به اطلاع مردم استان خواهد رسید.

استاندار یزد پیش از این گفته بود: انتخاب یزد به عنوان نامزد پایتخت کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا (ACD) در سال ۲۰۲۴ از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در رقابت با مشهد و کرمان صورت گرفت، ظرفیتی جدید برای معرفی هر چه بیشتر و رونق صنعت گردشگری استان است.

به گفته مهران فاطمی، توسعه شبکه بازاریابی گردشگری کشورهای عضو ACD، ایجاد تسهیلات سفر و گردشگری برای کشورهای عضو با هدف افزایش گردشگران کشورهای عضو این مجمع، معرفی ظرفیت‌های گردشگری و توانمندی‌های استان با هدف حرکت به سوی توسعه پایدار گردشگری، استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری از پیامدهای انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا است.

تلاش برای توسعه روابط بخش‌خصوصی گردشگری ملی و استانی با کشورهای عضو، تصویرسازی مثبت از جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای عضو، برگزاری رویدادهای گردشگری بین‌المللی، تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران در حوزه سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر دستاوردهای پیشنهادی انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوی آسیا است.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و این مجمع در سال ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است.

عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این دو نشست عبارتند از: نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

بر اساس این گزارش کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید و به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ، فرهنگی و طبیعی دارد که از این تعداد تاکنون، حدود یکهزار و ۹۰۰ اثر آن به ثبت ملی و پنج اثر هم در فهرست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید که شامل ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد و پهلوان پور مهریز و قنات‌های زارچ و حسن آباد مشیر و دهنوست که نام این استان تاریخی را بیش از پیش در جهان پرآوازه کرد که بعد ونیز ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است که بافت قدیم آن که ۷۵۰ هکتار وسعت دارد ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ ، حدود ۲۰۰ هکتار آن به دلیل ارزش تاریخی در یونسکو ثبت جهانی شد.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی است و این مهم، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان قرار داده است.

بافت تاریخی یزد به مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید و تهیه اسناد و مدارک اولیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و پیگیری های جدی برای ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۴ با ارسال پرونده به یونسکو شکل رسمی به خود گرفت.

در این سال، محدوده بافت تاریخی شهر یزد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد تا به‌ عنوان نخستین بافت تاریخی زنده یک شهر از سوی جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.

یونسکو، شهر یزد را منحصر به فرد، استثنایی و نمایانگر یک سنت فرهنگی و تمدنی ارزشمند معرفی کرد که نمونه برجسته‌ای از محل زندگی سنتی انسان در قالب یک فرهنگ هماهنگ و همسو و تعامل‌گونه با محیط زیست است که تحت تأثیر تغییرات غیرقابل بازگشت و آسیب‌پذیر است و مردمان این دیار به خوبی در طول قرن‌ها همسو با طبیعت، زندگی کرده و فرهنگی غنی و پایدار را پدید آورده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *