پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حیات اقیانوس‌ها در بند انسان

مذاکرات «پیمان اقیانوس» سازمان ملل با هدف حفاظت و استفاده پایدار از اکوسیستم‌های دریایی تا 12 اسفند ادامه دارد

حیات اقیانوس‌ها در بند انسان

لی شو، مشاور سیاست جهانی در صلح سبز: موفقیت مذاکرات به مسئله مالی بستگی دارد و چین قرار است در مورد همراه کردن کشورهای در حال توسعه، بازیگر اصلی مذاکرات باشد





حیات اقیانوس‌ها در بند انسان

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۱۶

|پیام ما| اعضای سازمان ملل متحد، در روزهای گذشته و در شهر نیویورک گرد هم آمدند تا تلاش‌ها برای ایجاد معاهده تنوع زیستی دریایی جهان را از سر بگیرند. این نشست‌ها که از هفته گذشته آغاز شده و تا سوم مارچ یعنی دوازدهم اسفندماه ادامه دارد، با هدف ایجاد یک توافق واحد برای حفاظت و استفاده پایدار از اکوسیستم‌های دریایی وسیع است. این گفت‌وگوها که به طور رسمی کنفرانس بین دولتی در زمینه تنوع زیستی دریایی مناطق و فراتر از صلاحیت ملی است، می‌خواهد مذاکراتی را که سال گذشته بدون توافق بر سر یک معاهده نهایی متوقف شده بود را از سر بگیرد.

 

تقریباً دو سوم اقیانوس‌ها خارج از مرزهای ملی در دریاهای آزاد قرار دارند، جایی که قوانین تکه تکه و نابرابر اجرا شده به دنبال به حداقل رساندن زیان انسان هستند و در نتیجه اقیانوس‌ها از این وضع متضرر شده‌اند. آنطور که الجزیره گزارش داده، گفت‌وگوهای سازمان ملل در این سری از مذاکرات بر مسائل کلیدی متمرکز خواهد بود و سوالات بسیاری مانند مرزهای مناطق حفاظت شده دریایی چگونه و توسط چه کسی باید ترسیم شود؟ موسسات چگونه باید اثرات محیط زیستی فعالیت‌های تجاری مانند کشتیرانی و معدن را ارزیابی کنند؟ و چه کسی قدرت اجرای قوانین را دارد؟ در آن مطرح خواهد شد.
نیکولا کلارک، کارشناس اقیانوس‌ها که مذاکرات مرکز تحقیقات غیرحزبی Pew در واشنگتن دی سی را دنبال می‌کند، در جریان این مذاکرات گفت: «این بزرگترین مشترکات جهانی ما است. ما خوشبین هستیم که این دور از مذاکرات، راهی برای رسیدن به یک معاهده در خط پایان باشد.»
به گفته کلارک، هدف از این مذاکرات، راه‌اندازی یک نهاد جدید است که موارد ارسالی از مذاکرات را برای مناطق حفاظت شده دریایی خاص بپذیرد.

در این دور از مذاکرات، مقامات، طرفداران محیط زیست و نمایندگان صنایع جهانی که به دریا وابسته هستند نیز حضور دارند و جما نلسون، وکیل اهل ساموآ که در حال حاضر عضو Ocean Voices در دانشگاه ادینبورگ است، گفت که کشورهای کوچک اقیانوس آرام و جزایر کارائیب به ویژه در برابر مسائل جهانی اقیانوس‌ها مانند آلودگی و تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیرتر هستند

سایمون اینگرام، زیست‌شناس دریایی از دانشگاه پلیموث در انگلیس هم به وجود «نیاز فوری برای توافق» تاکید کرد و گفت «هدف از این گفت‌وگوها تعیین مناطق حفاظت شده دریایی نیست، بلکه ایجاد مکانیزمی برای انجام این کار است.»
از جمله دیگر حاضران در این نشست در روزهای گذشته بوریس ورم، زیست‌شناس دریایی در دانشگاه دالهوسی کانادا بود. به گفته او «اقیانوس‌ها، سیستم پشتیبانی از حیات سیاره ما را دارند.»
در این دور از مذاکرات، مقامات، طرفداران محیط زیست و نمایندگان صنایع جهانی که به دریا وابسته هستند نیز حضور دارند و جما نلسون، وکیل اهل ساموآ که در حال حاضر عضو Ocean Voices در دانشگاه ادینبورگ است، گفت که کشورهای کوچک اقیانوس آرام و جزایر کارائیب به ویژه در برابر مسائل جهانی اقیانوس‌ها مانند آلودگی و تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیرتر هستند.
به گفته او «به رسمیت شناختن دانش سنتی مردم و جوامع محلی به عنوان منبعی معتبر برای محافظت از اکوسیستم‌ها و شیوه‌های زندگی گروه‌های بومی ضروری است.»
گلادیس مارتینز دی لموس، مدیر اجرایی انجمن غیرانتفاعی اینتر امریکن برای دفاع از محیط زیست که بر مسائل محیط زیستی در سرتاسر آمریکای لاتین تمرکز دارد هم با تاکید بر آنکه نزدیک به نیمی از سطح سیاره تحت پوشش دریاهای آزاد است و از این‌رو مذاکرات از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: «این معاهده باید قوی و جاه‌طلبانه و دارای اختیار ایجاد مناطق مرتفع و کاملاً حفاظت شده در دریاهای آزاد باشد.»

گلادیس مارتینز دی لموس، مدیر اجرایی انجمن غیرانتفاعی اینتر امریکن برای دفاع از محیط زیست: ما برای زمانی طولانی احساس نمی‌کردیم که تأثیر زیادی روی دریاهای آزاد داشته باشیم اما این تصور با گسترش ماهیگیری در اعماق دریا، استخراج معادن، آلودگی پلاستیکی، تغییرات آب و هوا، و سایر اختلالات انسانی تغییر کرده است

به گفته او، ما برای زمانی طولانی احساس نمی‌کردیم که تأثیر زیادی روی دریاهای آزاد داشته باشیم اما این تصور با گسترش ماهیگیری در اعماق دریا، استخراج معادن، آلودگی پلاستیکی، تغییرات آب و هوا، و سایر اختلالات انسانی تغییر کرده است.
تامین مالی، مشکل دور قبلی مذاکرات
در آگوست گذشته، دور قبلی مذاکرات در مورد معاهده جدید حفاظت از اقیانوس سازمان ملل متحد به حالت تعلیق درآمد و کشورها قادر به دستیابی به توافق در مورد تامین مالی نبودند. آنطور که رویترز نوشته، اشتراک درآمدهای حاصل از «منابع ژنتیکی دریایی» و ایجاد قوانین ارزیابی اثرات محیط زیستی اقیانوس‌ها برای توسعه نیز از مشکلات عمده بود.
جسیکا بتل، کارشناس اقیانوس در صندوق جهانی طبیعت می‌گوید: «به نظر می‌رسد اکنون تمایلی برای نهایی کردن پیمان وجود دارد.»
به گفته لی شو، مشاور سیاست جهانی در صلح سبز، موفقیت مذاکرات که قرار است تا 3 مارس ادامه داشته باشد، همچنان «به مسئله مالی بستگی دارد» و چین قرار است در مورد همراه کردن کشورهای در حال توسعه بازیگر اصلی مذاکرات باشد.
وزارت خارجه چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که سخت تلاش می‌کند تا به یک توافق با کیفیت بالا دست یابد تا حفاظت و استفاده پایدار را در نظر بگیرد و بتواند به طور کلی توسط جامعه بین‌المللی پذیرفته شود.
این در حالی است که نحوه تقسیم درآمدهای حاصل از توسعه صنعتی اقیانوس‌ها، از جمله استفاده از منابع ژنتیکی دریایی در داروسازی و سایر صنایع، همچنین برای چین که در حال حاضر خانه شش شرکت از 10 شرکت بزرگ جهانی است که ناوگان ماهیگیری دریاهای آزاد را اداره می‌کنند، یک عامل حیاتی خواهد بود.
به گفته صلح سبز، اگر هدف حفاظت از 30 درصد از خشکی و دریای جهان تا سال 2030 باشد، باید سالانه از 11 میلیون کیلومتر مربع (4.25 میلیون مایل مربع) از اقیانوس‌ها تا پایان دهه حفاظت شود و این رقم بزرگی است که نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش جهانی برای رسیدن به آن است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *