پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حبس «کلوسه» در برف ادامه دارد

تبعات به انجام نرسیدن ساخت تونل ارتباطی محور پشتکوه اصفهان

حبس «کلوسه» در برف ادامه دارد

اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای اصفهان: ارتفاع 5 متری برف کار را عملا برای بولدوزرها غیرممکن کرده است





حبس «کلوسه» در برف ادامه دارد

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۳۹

«کلوسه» روستای بی‌نام و نشانی در استان اصفهان نیست. بلکه روستایی زیبا و ییلاقی در ارتفاعات دهستان پشتکوه است که گردشگران زیادی را به‌ویژه در روزهای گرم سال میزبانی می‌کند. مسیر دسترسی‌ به کلوسه نزدیک به 10 روز، آن هم در سردترین روزهای زمستان و در اثر بارش برف و بهمن،‌ مسدود شده است و بولدوزرهای اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای قادر به گشایش آن نیستند. تنها مسیر ارتباطی روستا طی این 10 روز، اینترنت است که به گفته اهالی آنقدر با سرعت پایین و قطع و وصل‌های مکرر همراه شده که امکان خبررسانی را حتی در صورت ضرورت و نیاز از آنها سلب کرده است. محور «کوهستانی پشتکوه» یا «گردنه کلوسه» از سال 99 مصوبه‌ احداث تونلی را برای کاهش اثرات اتفاقات مشابه به همراه دارد که بعد از سه سال و در پایان 1401 نه فقط به انجام نرسیده بلکه حتی کلنگش نیز به زمین نخورده است.

 

انتشار فیلمی در فضای مجازی از اهالی یک روستا در دهستان پشتکوه فریدونشهر که اهالی را با بیل، پارو و ادوات ابتدایی در حال برف‌روبی نشان می‌داد واکنش‌های زیادی برانگیخت. به گفته اهالی روستای ییلاقی کلوسه در فریدونشهر اصفهان، نزدیک به 10 روز است که با بارش سنگین برف در نیمه بهمن، مسیر ارتباطی روستا مسدود شده و با گذشت این زمان، راهداری موفق به بازگشایی جاده نشده است.
قطعی آب، برق و تلفن
ابوالفضل کدخدایی یکی از اهالی این روستا به «پیام‌ ما» می‌گوید: «مسدود شدن مسیر روستا مسئله‌ای نیست که فقط امسال اتفاق افتاده باشد. هر سال این مشکل وجود دارد اما میزان بارش برف سال‌هاست تا آنجا که حافظه ما یاری می‌کند به این حد نرسیده بود. البته در سال 97 تقریبا شرایط مشابهی را تجربه کردیم. امسال 10 روز است که دسترسی به جایی یا چیزی نداریم. آب در لوله‌ها یخ زده، با وجود اینکه چند سال قبل چندین دکل بلند در این منطقه نصب شد اما برق هم به شدت قطع و وصل می‌شود. دسترسی به تلفن و اینترنت هم به همین صورت است. نمی‌دانیم باید چه کنیم. باد بسیار شدید است و با خودش بهمن می‌آورد. همین بهمن کار را سخت‌تر می‌کند.»
او ادامه می‌دهد: «موضوعی که اهالی را ناراحت‌تر کرده این است که شنیده‌ایم مسئولان استان بعد از انتشار فیلمی از روستا، مردم را متهم به انجام کار بیهوده و نمایشی کرده‌اند. خب شما ماشین‌آلات دارید، ادوات و امکانات دارید، خودتان نتوانستید کاری کنید حالا ما متهم هستیم؟ هرکس کاری که از دستش برمی‌آید را انجام می‌دهد.»

روابط عمومی راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای اصفهان: 5 بولدوزر برای بازگشایی محور دسترسی اعزام شدند. همزمان با بارش برف در این منطقه صعب‌العبور، به دلیل وزش شدید باد گرفتار بهمن شدیم که ارتفاع برف را به 5 متر رساند. همزمان دو دستگاه بولدوزر حادثه دید که کار را زمان‌بر کرده است

دوره قابله به سر رسیده، پزشک می‌خواهیم
مسیر ارتباطی ما با اهالی روستا فقط یک صفحه شخصی از یکی از اهالی است. امکان گفت‌وگوی تلفنی به‌دلیل قطع مکرر آنتن تلفن همراه مسیر نیست. ابوالفضل به نمایندگی از آنان صحبت می‌کند و می‌گوید: «میرزا و سید باقر دو نفر از بزرگان و ریش‌سفیدان روستا هم در قهوه‌خانه کنارم هستند. آنان نیز می‌گویند شرایط در روستا سخت‌تر می‌شود. میرزا و سید باقر می‌گویند که در خاطره خود روزهایی را به یاد می‌آورند که روستا تقریبا تمام زمستان از دسترس خارج می‌شد. این اتفاق برای بسیاری از روستاهای اطراف هم می‌افتاد. اما آن زمان‌ها تعداد اهالی انقدر زیاد نبود و نیازها متفاوت بود. حالا روستا حدود سه هزار نفر جمعیت دارد. زن پابه‌ماه داریم. بیمار سرطانی داریم. تعداد زیادی کودک و افراد مسن داریم که یک اتفاق غیرمترقبه یا یک بیماری آنان را نیازمند بیمارستان می‌کند. دیگر زمان آن گذشته که قابله و شکسته‌بند بیاوریم. دولت باید هرچه زودتر فکری به‌حال بازگشایی مسیر روستا کند.»
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در تماس‌های مکرر «پیام ما» پاسخی نمی‌دهد و مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای این استان نیز می‌گوید: «پاسخ را از روابط عمومی دستگاه جویا شوید.»
مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای اصفهان در مورد وضعیت روستای کلوسه به «پیام‌ ما» توضیح می‌دهد: «در بارش برف نیمه بهمن، ارتفاع برف در این محور به 2 متر رسید. 5 بولدوزر برای بازگشایی محور دسترسی اعزام شدند. همزمان با بارش برف در این منطقه صعب‌العبور و مرتفع، به دلیل وزش شدید باد گرفتار بهمن شدیم که ارتفاع برف را به 5 متر رساند.»
بولدوزرها کفاف برف را نمی‌دهند
«سعید ناظمی» ادامه می‌دهد: «متاسفانه دچار حادثه نیز شدیم. راننده یکی از بولدوزرها از ماشین پایین افتاد و دستش شکست. شلنگ هیدرولیک یکی از دیگر از بولدوزرها هم پاره و عملا آن خودرو هم از کار خارج شد. از سوی دیگر این ماشین‌ها باید با تریلی به آن منطقه برده شوند که این جابه‌جایی با توجه به وضعیت جاده کار بسیار سختی است و بسیار آهسته انجام می‌شود. همین حالا که مشغول صحبت هستیم یک دستگاه بولدوزر دیگر در حال حرکت به سمت آن محور است. بارش برف قطع نمی‌شود و ریزش‌های متوالی بهمن‌های کوچک و بزرگ، کار را بسیار دشوار کرده است. گاهی مسیر پاکسازی شده دوباره مسدود می‌شود. من فیلم منتشر شده را دیدم. حقیقت این نیست که ما کاری نمی‌کنیم اما باز کردن محوری که همچنان درگیر ریزش برف سنگین، کولاک و بهمن است آن هم از پایین به سمت بالا، زمان‌بر است.»

با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و استانداری اصفهان مقرر شده بود از سال 1400 ساخت تونل گردنه کلوسه به طول ۷۸۰ متر آغاز و مشکلات تردد جمعیت دو هزار نفری هفت روستای پشتکوه رفع شود. این مصوبه بدون اجرا و کلنگ‌زنی مانده است

روستای کلوسه در حالی همچنان در برف مسدود شده است که سال 99 نماینده شهروندان غرب استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با «خانه ملت» اعلام کرده بود: «با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و استانداری اصفهان مقرر شد با تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی از سال آینده ساخت تونل گردنه کلوسه به طول ۷۸۰ متر آغاز و مشکلات تردد جمعیت دو هزار نفری هفت روستای پشتکوه برای همیشه برطرف می‌شود.»
«حسین محمد صالحی» توضیح داده بود: «در این تفاهم‌نامه مقرر شد ۵۰ درصد اعتبار را وزارت راه و شهرسازی و بقیه را استانداری اصفهان پرداخت کنند.»
او همچنین اعلام کرده بود که در سال 97 ساخت و استقرار دو دستگاه بولدوزر و یک دستگاه خودروی پشتیبانی برای کوتاه کردن زمان برف‌روبی در گردنه کلوسه انجام شده است. اقداماتی که گویی در شرایط فعلی چندان کافی و کارا عمل نکرده است.
اداره کل راه و شهرسازی این استان و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان به عنوان طرفین این تفاهم‌نامه هیچ پاسخی نمی‌دهند. جست‌وجو در اینترنت و وب‌سایت‌های خبری محلی اصفهان و وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی این دستگاه‌ها نیز موید این است که پروژه احداث تونل در گردنه کلوسه، حتی تا مرحله کلنگ‌زنی نیز پیش نرفته است.
فیلم روستای کلوسه مانند مشتی نمونه خروار نه فقط موقعیت مجموعه روستاهای پشتکوه در فریدونشهر، بلکه وضعیت بسیاری محورهای مواصلاتی روستاهای ایران را روایت می‌کند. هر بارش برف سنگین تعداد زیادی از روستاهای کشور را درگیر مسئله دسترسی می‌کند. در زمان تنظیم این گزارش و بنا بر اطلاعات منتشر شده در خبرگزاری روستا، 50 روستای بخش «زیلایی مارگون» در کهگیلویه و بویر احمد با جمعیتی افزون بر 13 هزار نفر؛ با ریزش 12 بهمن در برفی به ارتفاع 10 متر از دسترسی خارج شده‌اند. همچنین 60 روستا در شهرستان «ازنا» لرستان نیز در همین وضعیت به سر می‌برند. از ابتدای زمستان امسال، بیش از 1500 روستا در سراسر کشور با هر بارش برف جاده‌های مواصلاتی را از دست داده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر