پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تدوین آیین‌نامۀ جذب بازماندگان از تحصیل

معاون متوسطۀ وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد

تدوین آیین‌نامۀ جذب بازماندگان از تحصیل





تدوین آیین‌نامۀ جذب بازماندگان از تحصیل

۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۱۲

|پیام ما| از سال ۱۳۹۰، تغییرات عمده‌ای در نظام آموزش رسمی کشور براساس «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» آغاز شده است. از اهدافی که در سند مذکور بر آن تأکید شده، می‌توان به «توسعۀ عدالت آموزشی، ترویج مشارکت فعال کودکان در روند یادگیری و آموزش و توانمندسازی منابع انسانی به‌ویژه مدیریت مدارس و آموزگاران» اشاره کرد. در ایران، علاوه بر کودکان مهاجر عمدتاً افغانستانی بازمانده از تحصیل که عموماً فاقد کارت اقامت قانونی هستند، بیش از ۷۷۰ هزار کودک در سنین ۶ الی ۱۶ سال از تحصیل بازمانده‌اند. مانع قانونی برای دسترسی کودکان پناهنده به آموزش رسمی در سال ۱۳۹۴ برداشته شد. باوجوداین اما هرسال در آغاز سال تحصیلی، تعدادی از کودکان در سن آموزش برای ثبت‌نام مراجعه نمی‌کنند و این چالش جدی برای نظام آموزشی ایران است و نیازمند بازنگری در روش‌های جذب بازماندگان. در این راستا دیروز معاون متوسطۀ وزارت آموزش‌وپرورش، از تدوین آیین‌نامۀ جذب بازماندگان از تحصیل در وزارت آموزش‌وپرورش و ستاد پشتیبانی سند تحول خبر داد.

آنگونه که «ایلنا» نوشته است: «محمدمهدی کاظـمـی» مـعـاون مـتـوســطـۀ وزارت آمـوزش‌وپـرورش، دربـارۀ بـازمـانـدگان از تحصـیل گفت: مسئلۀ دانش‌آموزانی که از تحصیل بازمانـده‌اند، بـه گـونه‌ای مـتفاوت است؛ برخی از این دانش‌آموزان در سن تحصیل در مقطع متوسطه و بین ۱۲ تا ۱۴ سال هستند. این دانش‌آموزان اگر دورۀ ابتدایی را گذرانده باشند، می‌توانند در دورۀ اول متوسطه تحصیل کنند. باتوجه‌به‌اینکه بخشی از این دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی را نگذرانده‌اند، طبیعتاً امکان ثبت‌نام در دورۀ متوسطه را ندارند. ما در دورۀ دوم متوسطه هـم شـاهد چـنین مـوضوعی هـستیم که بخشی از این دانش‌آموزان، دانش‌آموزانی هستند که هنوز دورۀ ابـتدایی را نگذرانده‌اند.

 

او بابیان‌اینکه پوشـش تحـصیلی ما در دورۀ ابتدایی ۹۹ درصـد است، ادامه داد: یک درصد دانش‌آموزان ممکن است وارد فرآیند آموزش نشده باشند و این افراد کد ملی‌شان ثبت می‌شود و گزارش‌گیری براین‌اساس صورت می‌گیرد. این یک درصد‌ها در زمانی که در بازۀ سنی ۱۲ تا ۱۴ سال و یا ۱۵ تا ۱۷ سال قرار بگیرند، مشمول تحصیل در این دوره خواهند بود، اما درصورتی‌که دورۀ قبل را گذرانده باشند، به‌طور مثال برای دورۀ اول متوسطه، اگر دورۀ ابتدایی را گذرانده باشند، شرایط ادامۀ تحصیل آن‌هـا در ایـن دوره فراهم می‌شود و اگر در دورۀ دوم مـتوسطه شـناسایی شـوند، بایـد دورۀ ابـتدایی و متوسـطۀ اول را پشت‌سر گذاشته باشند تا بتواننـد در دورۀ متوسطۀ دوم ثبت‌نام کنند.

 

جذب با نگاه به شرایط دانش‌آموزان

معـاون متـوسطۀ وزارت آموزش‌وپرورش گـفت: همـکاران مـا در استـان‌هـا پس از اطـلاعـاتی که از «سامانۀ شهید محـمودوند» اخـذ مـی‌کـنند، نـسبت بـه پـیگیری ایـن دانش‌آموزان اقـدام می‌کنـند تـا مشخـص شود وضعیت این دانش‌آموزان چگونه است و آن‌ها را به مـدارس هدایـت می‌کـنند. این مدارس یا مدارس عادی یا شبانه‌روزی و روستامـرکزی هـستند. در واقع به اقتضای شرایطی که برای دانش‌آموزان فراهم است، امـکان دسـترسی آمـوزش را بـرای ایـن دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند.

 

کاظمی تصریح کرد: ما مشکلی در بحث دسترسی آموزش برای این دانش‌آموزان نداریم و فرصت دسترسی آموزشی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و دانش‌آموزان می‌توانند تحصیل خود را ادامه دهند. البته ممکن است دلایل مختلفی برای افراد بازمانده از تحصیل وجود داشته باشد که باید نسبت به رفع آن موارد اقدام شود.

 بـازمـانـده از تحصیـل هم موضروعـی نیسـت کــه صـرفاً مربـوط به آموزش‌وپرورش باشد؛ چندین دستگاه در موضوع بازماندگی از تحصیل شریک هستند و درحـال‌حـاضـر نـیـز آیـین‌نـامـه‌ای را آموزش‌وپرورش تدویـن کـرده اســت و در ستاد پشتیبانی سـند تـحول موضـوع این آیین‌نامه مطرح شده است و مورد تأیید هم قرار گرفته تا این کار انجام شود

او ادامـه داد: بـازمـانـده از تحصیـل هم موضروعـی نیسـت کــه صـرفاً مربـوط به آموزش‌وپرورش باشد؛ چندین دستگاه در موضوع بازماندگی از تحصیل شریک هستند و درحـال‌حـاضـر نـیـز آیـین‌نـامـه‌ای را آموزش‌وپرورش تدویـن کـرده اســت و در ستاد پشتیبانی سـند تـحول موضـوع این آیین‌نامه مطرح شده است و مورد تأیید هم قرار گرفته تا این کار انجام شود؛ آیین‌نامۀ آن در شورای عـالی آموزش و پرورش و بعد هیئت مـورد بـررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

 

مـعاون مـتوسطۀ وزارت آموزش‌وپرورش گـفت: اگر به نـسبت در نظر بگیریم، ما با افـزایش درصد بازماندگان از تحصیل مواجه نبوده‌ایم. ضمن اینـکه در سـه سال دولت موضوع بحث بازماندگان با جدیت پیگیری شده است و هرساله بخشی از دانش‌آموزانی که بازمانده از تحصـیل بوده‌انـد، به فرآیند تحصیل بازگشته‌انـد. آمار آن هـم در دورۀ متوسطه اول و دورۀ ابتدایی کاملاً مشخص است. البتـه ایـن فرآیـند در دورۀ مـتوسطۀ دوم، پیچیدگی خاص خود را دارد و کمی کار سخـت اسـت. اما بااین‌حال حرتی در سال تحـصیلی جراری، تعـدادی از افـرادی که بـازمـانده بـودنـد را بـه مـحیـط آمـوزش بازگردانده‌ایم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

کمبود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در آتش‌نشانی‌های کشور

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:

کمبود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در آتش‌نشانی‌های کشور

کیفرخواست متهمین صادر شد

۶ عضو شورای شهر سردشت ۳۲ هزار دلار رشوه گرفتند

کیفرخواست متهمین صادر شد

پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری

طرح «نهضت پارکینگ‌سازی» در پایتخت چقدر به بهبود حمل‌و‌نقل شهری منجر می‌شود؟

پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری

نرخ تاکسی‌های برقی باید همانند تاکسی‌های معمولی باشد

رئیس شورای شهر تهران:

نرخ تاکسی‌های برقی باید همانند تاکسی‌های معمولی باشد

مشارکت ۵۰ درصدی خیران در مقاوم سازی مدارس

۳۳ هزار کلاس درس احداث و مقاوم سازی شد

مشارکت ۵۰ درصدی خیران در مقاوم سازی مدارس

تبلیغ عضو شورای شهر تهران برای سعید جلیلی در صحن علنی شورا+ فیلم

تبلیغ عضو شورای شهر تهران برای سعید جلیلی در صحن علنی شورا+ فیلم

نرخ تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها ۲.۵ برابر بیشتر از جاده‌هاست

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های تهران

نرخ تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها ۲.۵ برابر بیشتر از جاده‌هاست

شهروندان فضای پارک خودروها با اپلیکیشن شناسایی می‌کنند

آغاز ساماندهی پارک حاشیه‌ای در ۳ منطقه تهران

شهروندان فضای پارک خودروها با اپلیکیشن شناسایی می‌کنند

سه مفقود سیل سوادکوه در بیمارستان بستری هستند

یک جسد در قائمشهر پیدا شد

سه مفقود سیل سوادکوه در بیمارستان بستری هستند

نظافت، درخواست اول تهرانی‌ها از 137

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کرد:

نظافت، درخواست اول تهرانی‌ها از 137

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر