پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 582 روستا محصور در برف

در پی بارش برف سنگین جاده‌های دسترسی به روستاها در استان‌های البرز، لرستان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی مسدود شد

582 روستا محصور در برف

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی: بارش مکرر و متوالی برف همراه با کولاک و سرمای هوا کار را برای اکیپ‌های عملیات کند و سخت کرده است. این شرایط درحالی است که همزمان باید خدمات به بسیاری از خودروهایی که در راه می‌مانند نیز ارائه شود





582 روستا محصور در برف

۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۰۰

زمستان امسال یک بار دیگر بر اثر ریزش برف، محورهای مواصلاتی تعداد زیادی از روستاهای مناطق گوناگون کشور عملا از دسترس خارج شد و با وجود تلاش‌هایی که از نخستین روزهای هفته صورت گرفته هنوز جاده‌های دسترسی 582 روستا در استان‌های البرز، لرستان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی بازگشایی نشده است. این در حالی است که بارش برف دی‌ماه نیز حدود 800 جاده روستایی را به مدت بیش از یک هفته از دسترس خارج کرده بود.

 

بارش برف در دومین هفته بهمن یک بار دیگر روستاهای کشور را از دسترس خارج کرد و حالا با گذشت چند روز از شروع بارش‌های سنگین که در زمستان امسال برای بار دوم شاهد آن هستیم هنوز امکان تردد در تعداد زیادی از روستاها وجود ندارد.
جاده 100 روستای بروجرد مسدود شد
یکی از شهرستان‌هایی که یک بار دیگر بر اثر بارش برف در زمستان دسترسی به تعداد زیادی از روستاهای خود را از دست داده، بروجرد در استان لرستان است. بر اساس خبر منتشر شده از ایرنا تا زمان تنظیم این گزارش، 100 روستا در این شهرستان به دلیل بارش برف دچار مشکلات جدی در محورهای مواصلاتی شده‌اند. این خبرگزاری به نقل از مدیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان نوشت: بارش شدید برف که از روز گذشته در شهرستان بروجرد آغاز شده در محدوده منطقه هیراب جاده بروجرد به اراک به ۵۰ سانتی‌متر رسیده است و همچنان تداوم دارد. البته تیم‌های امدادی مشغول بازگشایی مسیرها هستند. هم‌اکنون رانندگی در جاده بروجرد-اراک به سختی انجام می‌شود و خودروها با زنجیر چرخ امکان تردد دارند.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی: بارش مکرر و متوالی برف همراه با کولاک و سرمای هوا کار را برای اکیپ‌های عملیات کند و سخت کرده است. این شرایط در حالی است که همزمان باید خدمات به بسیاری از خودروهایی که در راه می‌مانند نیز ارائه شود

محمدایرانشاهی ادامه داد: با توجه به فعال شدن سامانه بارشی در شهرستان بروجرد مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت لزوم، تجهیزات ایمنی و گرمایشی را به همراه داشته باشند. شهرستان بروجرد دارای بیش از ۱۸۰ روستا در بخش اشترینان و مرکزی است که تعداد بالای روستاها و پراکندگی آنها کمی عملیات برف‌روبی و بازگشایی را با مشکل مواجه می‌کند.
راه ارتباطی ۱۵۰ روستای شهرستان کوهرنگ مسدود شد
شهرستان کوهرنگ نیز از جمله مناطقی است که هر سال از پاییز با ریزش برف محورهای مواصلاتی روستایی‌اش را گاه تا چند ماه از دست می‌دهد و تقریبا فقط این آب شدن برف‌هاست که جاده‌ها را یک بار دیگر قابل تردد می‌کند. این بار نیز خبرگزاری دولت در پی بارش برف روز گذشته از مسدودی 150 روستای این شهرستان واقع در چهارمحال و بختیاری خبر داد. فرماندار کوهرنگ در گفت‌وگوبا «پیام‌ ما» با تایید این خبر می‌گوید: این عدد 150 مربوط به روستاهایی است که دسترسی به آنها به طور کامل قطع شده است اما در عموم محورهای مواصلاتی استان چه فرعی و چه اصلی با بارش برف شدید دچار اختلال شده‌ایم. متاسفانه تداوم بارش و سقوط مکرر بهمن به‌ویژه در مناطق کاملا مرتفع و کوهستانی عملیات بازگشایی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
شهباز اکبری ادامه می‌دهد: بارش برف در مناطقی دیگر از جمله بازفت و صمصامی نه تنها در جاده مشکل آفریده بلکه گزارش‌های مکرر از قطع آب و برق و گاز دریافت کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم شرایط این مناطق تا رفع مشکل بحرانی است. جلسه‌های ستاد بحران تشکیل و برنامه برای عملیات ترمیم جاده‌ها و خطوط خدمات‌رسان مانند آب و برق و گاز معین شده است. تیم‌های امدادی مشغول کار هستند اما شرایط جوی روند را کندتر از انتظار کرده است. فقط در یک نمونه ارتفاع برف در شهر چلگرد به حدود ۲ متر و در گردنه‌ها و نقاط مرتفع به بیش از سه متر می‌رسد. اما کار با وجود همه این شرایط در حال انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای البرز: امکان ریزش بهمن در محور چالوس زیاد است. شهروندان از تردد غیرضروری در محورهای استان البرز خودداری کنند و در صورت نیاز به یک تردد ضروری استفاده از زنجیر چرخ، ضد یخ، همراه داشتن وسایل گرم و آب را فراموش نکنند

او ادامه می‌دهد: بر اساس آنچه اداره کل هواشناسی استان به ستاد مدیریت بحران استانداری اعلام کرده است سامانه بارشی فعال در استان موجب بروز رعد و برق در برخی نقاط و کولاک برف در گردنه‌ها و رخداد بهمن می‌شود به همین دلیل از همه مردم می‌خواهیم خود را در مناطق امن نگه دارند و ترددهای غیرضروری را به وقتی دیگر موکول کنند. گرچه تیم‌های هلال احمر در همه نقاط استان مستقر هستند اما همراهی شهروندان در این شرایط می‌تواند از پیچیدگی کار کم کند.
308 روستای آذربایجان شرقی درگیر با برف
استان آذربایجان شرقی نیز به شکل فراگیری دچار بارش برف سنگین شده است به طوری که بنا به اعلام خبرگزاری روستا، در زمان تنظیم این گزارش اکیپ‌های راهداری مشغول بازگشایی جاده‌های دسترسی به 288 روستا در این استان هستند و برای 20 روستا هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.
به گزارش این خبرگزاری، بیشتر این روستاها در در مناطق کوهستانی و برفگیر شهرستان‌های مراغه، هشترود و چاراویماق قرار دارند.
غلامرضا رسول‌زاده، معاون اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با «پیام‌ ما» توضیح می‌دهد: بیشترین میزان برف‌روبی در آزادراه تبریز-زنجان و شهرستان های هشترود، چاراویماق، بستان‌آباد، اهر، ورزقان و هریس انجام شده اما بارش مکرر و متوالی برف همراه با کولاک و سرمای هوا کار را برای اکیپ‌های عملیات کند و سخت کرده است. این شرایط در حالی است که همزمان باید خدمات به بسیاری از خودروهایی که در راه می‌مانند نیز ارائه شود.
او ادامه می‌دهد: بارش سنگین برف در سه روز گذشته شروع شده است. خوشبختانه پس از دریافت هشدارهای هواشناسی جلسه ستاد بحران استان تشکیل شد. بنابراین اکیپ‌های امدادی و عملیاتی بلافاصله در جاده‌ها مستقر و فعالیت‌های خود را آغاز کردند. موفق شدیم ۹ هزار و ۲۲۴ کیلومتر باند از راه‌های استان را برف‌روبی و همزمان برای جلوگیری از لغزندگی جاده‌ها، ۲ هزار و ۹۰۳ تن نمک و شن را در جاده‌ها بپاشیم. همین طور در مجموع محورهای اصلی و فرعی استان به 32 خودروی حادثه‌دیده یا در راه مانده امدادرسانی شد.
بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، سامانه بارشی کلیه نواحی به‌ویژه نیمه جنوبی استان را دربرگرفته و فعالیت آن تا اواخر هفته تداوم خواهد یافت. همچنین فعالیت این سامانه موجب لغزندگی، مه گرفتگی، کولاک برف، اختلال در تردد به‌ویژه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی و در نواحی گرمسیر استان احتمال آبگرفتگی معابر عمومی می‌شود.
برف، راه ۲۴ روستای البرز را مسدود کرد
استان البرز در همسایگی پایتخت نیز از برف شدید در امان نماند. بنا به اعلام مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز به ایرنا، تمام راه‌های اصلی استان به جز محور جدید هشتگرد-طالقان باز است اما بارش برف سنگین سبب انسداد راه ارتباطی ۲۴ روستای کوهستانی در این استان شده است.
به گزارش ایرنا، علی زندی‌فر گفت: این بارش‌ها که از شب گذشته تاکنون در ارتفاعات البرز شدت گرفته، سبب انسداد راه ارتباطی ۱۲ روستا در شهرستان طالقان و ۱۲ روستا در حاشیه جاده گردشگری کرج–چالوس شده است. تیم‌های راهداری استان البرز در حال بازگشایی این راه‌های روستایی هستند.
علی زندی‌فر در پی تماس «پیام‌ ما» اعلام کرد که در یک حادثه در محور کرج چالوس قرار دارد و امکان مصاحبه نخواهد داشت. با این وجود این مسئول در گفت‌وگویی کوتاه گفت: امکان ریزش بهمن در این محور زیاد است. شهروندان از تردد غیرضروری در محورهای استان البرز خودداری کنند و در صورت نیاز به یک تردد ضروری استفاده از زنجیر چرخ، ضد یخ، همراه داشتن وسایل گرم و آب را فراموش نکنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *