پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لایه ازن در نقطه عطف ترمیم

لایه ازن به آرامی در حال بهبود است و مطالعات حاکی از آن است که طی چند دهه بهبود می‌یابد

لایه ازن در نقطه عطف ترمیم

انتشار برخی از مواد شیمیایی توسط انسان هر ساله باعث می‌شود که سوراخی در لایه ازن بر فراز قطب جنوب باز شود.





لایه ازن در نقطه عطف ترمیم

۲۸ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۹

لایه ازن به آرامی در حال بهبود است و مطالعات حاکی از آن است که طی چند دهه بهبود می‌یابد. انتشار برخی از مواد شیمیایی توسط انسان هر ساله باعث می‌شود که سوراخی در لایه ازن بر فراز قطب جنوب باز شود. این عملکرد بر توانایی ازن برای محافظت از حیات روی زمین در برابر تشعشعات مضر خورشید تأثیر می‌گذارد. در سال 1987، هفت سال پس از اینکه دانشمندان کشف کردند مواد شیمیایی ساخته دست بشر به لایه ازن آسیب می‌رسانند، پروتکل مونترال توسط 197 کشور امضا شد تا از میزان مواد شیمیایی مضر در جو جلوگیری کنند. به این ترتیب تصمیم بر حذف تقریباً صد ماده شیمیایی مصنوعی که با نابودی ازن بسیار مهم مرتبط بودند، شد. حذف تدریجی مواد شیمیایی مخرب لایه ازن که قبلاً در اسپری مو، یخچال، تهویه و محصولات شوینده صنعتی و غیره یافت می‌شد، در حال حاضر به ترمیم ازن و کاهش قرار گرفتن انسان در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.
اگر سیاست‌های کنونی پابرجا بماند، انتظار می‌رود که لایه ازن طی چند دهه به مانند سال 1980 یعنی قبل از ظهور سوراخ ازن بازگردد. کارشناسان تحت حمایت سازمان ملل در نشست سالانه انجمن هواشناسی آمریکا عنوان کردند، که ازن تا حدود سال 2066 بر روی قطب جنوب، تا سال 2045 بر روی قطب شمال و تا سال 2040 برای بقیه جهان بهبود خواهد یافت. تخریب لایه ازن دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی نیست. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این تلاش‌ها برای نجات لایه ازن در مبارزه با تغییرات آب و هوایی مفید است. اقدامات ازن الگویی برای اقدامات اقلیمی است. موفقیت ما در حذف تدریجی مواد شیمیایی ازن‌خوار به ما نشان می‌دهد که برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و بنابراین محدود کردن افزایش دما، چه کاری می‌توان و باید انجام داد و در این راستا تاثیر مثبت بر وضعیت اقلیم را نشان می‌دهد. این کار سالانه ۲ میلیون نفر را از سرطان پوست نجات می‌دهد. تخریب لایه ازن میزان UVB را که به سطح زمین می‌رسد افزایش می‌دهد. این اشعه بر فرآیندهای فیزیولوژیکی و رشد گیاهان تأثیر می‌گذارد. با وجود مکانیسم‌هایی برای کاهش یا ترمیم این اثرات و توانایی سازگاری با سطوح افزایش یافته UVB، رشد گیاهان می‌تواند مستقیماً تحت تأثیر این اشعه قرار گیرد. از طرف دیگر فیتوپلانکتون‌ها پایه و اساس شبکه‌های غذایی آبزیان را تشکیل می‌دهند. بهره‌وری فیتوپلانکتون محدود به ناحیه‌ای است که لایه بالایی ستون آب که در آن نور خورشید کافی برای پشتیبانی از بهره‌وری خالص وجود دارد. قرار گرفتن در معرض تابش UVB خورشیدی بر جهت‌گیری و حرکت در فیتوپلانکتون‌ها تأثیر می‌گذارد و در نتیجه نرخ بقای این موجودات را کاهش می‌دهد. دانشمندان کاهش مستقیم تولید فیتوپلانکتون را به دلیل افزایش UVB مرتبط با تخریب لایه ازن نشان داده‌اند. بنابراین اثرات بهداشتی و زیست محیطی تخریب لایه ازن زندگی خشکی، دریایی و سلامت انسان را چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

«نان بلوط» زاگرس را عقیم می‌کند

«پیام ما» تبعات برداشت‌های جدید از جنگل‌های غرب ایران را بررسی می‌کند

«نان بلوط» زاگرس را عقیم می‌کند

مخبر: آب دریا تا اوایل سال آینده به اصفهان می‌رسد

مخبر: آب دریا تا اوایل سال آینده به اصفهان می‌رسد

افزایش همیشگی قاچاق چوب

برداشت غیرمجاز چوب طی شش ماه نخست امسال ۲۲ درصد افزایش یافته است

افزایش همیشگی قاچاق چوب

حصار سنگی پای ریشه‌های بلوط

موافقان و مخالفان پروژه «ریشه در باد» جنگل‌های بلوط، از مزایا و مضرات آن می‌گویند

حصار سنگی پای ریشه‌های بلوط

جنگل ز پای افتاد

بررسی وضعیت جنگلها و مراتع ایران در سالی که گذشت

جنگل ز پای افتاد

زاگرس از دور زیباست!

با نگاهی به شرایط زیستی، اجتماعی، اقتصادی و از بین رفتن بخش بسیار مهمی از زیستگاه‌های آبی کشور که به نقطه شکست رسیده‌اند

زاگرس از دور زیباست!

زاگرس،‌ مهجور در میان رسانه‌ها

جنگل‌‌‌های زاگرس نقشی حیاتی در امنیت زیستی کشور دارند

زاگرس،‌ مهجور در میان رسانه‌ها

مدیریت آبی ناپایدار مخرب‌تر از تغییر اقلیم

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست وضعیت تالاب‌ها را تشریح کرد

مدیریت آبی ناپایدار مخرب‌تر از تغییر اقلیم

تکرار سفرهای بی‌نتیجه به هامون

در پی دستور رئیس‌ دولت سیزدهم، معاون اول رئیس‌ جمهور به سیستان و بلوچستان رفت

تکرار سفرهای بی‌نتیجه به هامون

تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات اخیر در کشور

معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ کرد:

تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات اخیر در کشور

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *