پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ترمیم آهسته لایه ازن

ترمیم آهسته لایه ازن





۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵

ترمیم آهسته لایه ازن

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: خوشبختانه با گذشت سه دهه پایش و مطالعه محققان روی لایه ازن مشخص شده است که حفره بزرگ بالای قطب جنوب اکنون در وضعیت مناسب‌تری قرار گرفته و بررسی سال‌های اخیر دانشمندان بیانگر بهبود و ترمیم آهسته لایه ازن است.

به گزارش ایسنا شینا انصاری با بیان اینکه ۱۶ سپتامبر و  روز جهانی حفاظت از  ازن بهانه ایست برای بیان آنچه  که منجر به تخریب لایه «اُزن» شده است، گفت: حیات روی زمین وابسته به لایه ازن است. تخریب لایه ازن مسیر تابش مستقیم پرتوهای فرابنفش خورشید به سطح زمین را باز می‌کند که این امر آثار مخرب فراوانی را به همراه دارد و انواع بیماری‌ها همچون سرطان پوست، آب مروارید، تحریک و تخریب سیستم ایمنی بدن، توقف رشد گیاهان و آثار نامطلوب بر روی جانوران را منجر می‌شود.

وی افزود:  در سال ۱۹۸۵ دانشمندان به صراحت اعلام کردند که در صورت تداوم این وضعیت، تا سال ۲۰۵۰ لایه ازن به‌طورکامل نابود می شود. این رخداد دنیا را بر آن داشت تا فکری به حال ترمیم و نگهداشت این سپر حفاظتی کند بطوری که ۲۸ کشور در شهر وین اتریش گرد هم آمدند و با استناد به یافته های دانشمندان، مفاد معاهده ای را تدوین کردند که «کنوانسیون وین برای حفاظت از لایه ازن» نامیده شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *