پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وقوع ۲۷ آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور در آذر‌ماه

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور خبر داد:

وقوع ۲۷ آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور در آذر‌ماه





وقوع ۲۷ آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور در آذر‌ماه

۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع ۲۷ فقره حریق در جنگل‌های سه استان شمالی از ابتدای آذرماه امسال تاکنون خبر داد و گفت: مهمترین چالش در حوزه اطفای حریق جنگل ها، وقوع آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی است، زیرا مقابله با آتش‌سوزی در این مناطق هم از نظر توپوگرافی و دسترسی زمینی به عرصه، هم در حوزه اطفای هوایی حریق و محدودیت در پرواز بالگردها و هم از نظر شرایط طبیعی نظیر وزش شدید باد و شیب تند بسیار دشوار است. سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه مهمترین چالش در حوزه اطفای حریق جنگل‌ها، وقوع آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی است، عنوان کرد: بخشی از عرصه‌های جنگلی ایران از نظر توپوگرافی در مناطق صعب‌العبور قرار گرفته‌اند، یعنی در دل یک دره یا بر روی یک صخره یا کوهستان واقع شده‌اند و این مسئله، اطفای حریق به صورت زمینی و دسترسی به این مناطق را برای نیروهای منابع طبیعی دشوار می‌کند.

مهمترین چالش در حوزه اطفای حریق جنگل ها، وقوع آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی است، زیرا مقابله با آتش‌سوزی در این مناطق هم از نظر توپوگرافی و دسترسی زمینی به عرصه، هم در حوزه اطفای هوایی حریق و محدودیت در پرواز بالگردها و هم از نظر شرایط طبیعی نظیر وزش شدید باد و شیب تند بسیار دشوار است

حتی بعضا حریق در عرصه‌هایی رخ می‌دهد که دسترسی به آن‌ها برای گروه‌های حرفه‌ای کوهنوردی نیز بسیار دشوار است و همین مسئله عملیات زمینی اطفای حریق را در مناطق صعب‌العبور با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. او افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی آموزش‌های لازم برای کوهنوردی و راهپیمایی در مسیرهای صعب‌العبور را دیده‌اند و در بسیاری از موارد حریق در مناطق کوهستانی می‌توانند بدون مشکل به منطقه اعزام شوند و به مقابله با آتش‌سوزی بپردازند. اما برخی حریق‌ها در مناطق صعب‌العبور، در عرصه‌هایی رخ می‌دهد که دسترسی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به آن‌ها دشوار است و ما برای اطفای حریق ناچار به کمک گرفتن از کوهنوردان حرفه‌ای آموزش دیده در این زمینه می‌شویم. البته در برخی مواقع، مانند حریقی که در روزهای اخیر در جنگل‌های رستم‌آباد شهرستان رودبار استان گیلان رخ داد، حتی کوهنوردان حرفه‌ای نیز نمی‌توانند خود را به مناطق صعب‌العبور برسانند و همین مسئله، عملیات زمینی اطفای حریق را بسیار مشکل می‌کند. فرمانده یگان جنگلبانی کشور تاکید کرد: در چنین شرایطی، ما حتما برای مقابله با آتش‌سوزی باید از ظرفیت اطفای حریق هوایی یعنی بالگردهای آب‌پاش استفاده کنیم. البته در برخی موارد حتی استفاده از بالگردها نیز دشوار است، یعنی بالگرد با محدودیت‌هایی در پرواز مواجه می‌شود که نمی‌تواند به اطفای حریق در عرصه‌های کوهستانی و صعب‌العبور کمک زیادی داشته باشد؛ به طور مثال، در حریق جنگل‌های رستم‌آباد، چون آتش‌سوزی در یک دره اتفاق افتاده بود، لازم بود که بالگرد برای آب‌پاشی نسبت به نقطه وقوع حریق ارتفاع بگیرد و همین مسئله، دقت بالگرد را برای پاشیدن آب کاهش می‌داد. این موضوع یکی از دلایل مهم طولانی شدن عملیات اطفای حریق در منطقه رستم‌آباد بود که مشابه آن را قبلا هم در آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی دیگر در مناطق صعب‌العبور مشاهده کرده بودیم. اکبری با بیان این که علاوه بر شرایط توپوگرافی، عوامل دیگری نیز در دشوار و طولانی شدن عملیات اطفای حریق در عرصه‌های کوهستانی نقش دارند، توضیح داد: در مناطق صعب العبور و کوهستانی علاوه بر این که دسترسی زمینی معمولا بسیار دشوار است و عملیات هوایی اطفای حریق نیز عمدتا با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود، برخی عوامل طبیعی دیگر نظیر افزایش دما، کاهش میزان رطوبت، وزش باد شدید و شیب تند منطقه به گسترش سریع آتش‌سوزی و دشوارتر شدن عملیات اطفای حریق دامن می‌زند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *