پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | به حفظ جان کودکان متعهد باشید

هشدار یونیسف به طرفین مذاکرات کاپ 27 درباره تهدید زندگی بیش از 27 میلیون کودک در سیل‌های 2022

به حفظ جان کودکان متعهد باشید

پالوما اسکودرو، رئیس هیئت یونیسف: کودکان ما در حال تجربه رنجی هستند که والدینشان هرگز نظیر آن را ندیده بودند





به حفظ جان کودکان متعهد باشید

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۳:۳۱

|پیام ما| در یک سال گذشته بیش از ۲۷ میلیون کودک در جهان در معرض سیل‌های ویرانگر قرار گرفته و با عواقب پدیده‌های اقلیمی جانشان به خطر افتاده است؛ کودکانی که بسیاری‌شان در همسایگی ما در پاکستان‌اند و بسیاری دورتر، در آفریقا. تعهد به حفظ جان کودکان و تامین مالی سازگاری با تغییر اقلیم، موضوع هشدار و درخواست اخیر صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) است که همزمان با برگزاری نشست اقلیمی COP27 در شرم‌الشیخ، خطاب به طرفین مذاکرات می‌گوید: وقوع سیل شدید و ویرانگر زندگی دست کم ۲۷.۷ میلیون کودک را در ۲۷ کشور سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و تعداد کودکانی که در کشورهای چاد، گامبیا، پاکستان و شمال شرق بنگلادش تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند، بالاترین میزان طی ۳۰ سال گذشته بوده است.

 

در پاکستان، از هر 9 کودک زیر پنج سال، بیش از یک کودک در مراکز بهداشتی مناطق سیل‌زده سند و بلوچستان بستری شده‌اند و از سوء‌تغذیه حاد رنج می‌برند. در کشور چاد، 465 هزار و 30 هکتار از زمین‌های کشاورزی نابود شد و وضعیت وخیم ناامنی غذایی را بدتر از پیش کرد. در مالاوی، توفان استوایی «آنا» در ژانویه 2022، باران‌های سهمگین و سیل‌آسایی رقم زد و سبب خسارت گسترده به سیستم فاضلاب بهداشتی شد و این روند شرایط را برای شیوع وبا آماده کرد. شیوع این بیماری جان 203 نفر را گرفته است که از این تعداد 28 نفر کودک هستند. تا امروز 1631 کودک به وبا مبتلا شده‌اند. در سودان جنوبی، همراهی سیل با دیگر شوک‌ها و پدیده‌های اقلیمی، سبب شده که شمار کودکانی که با ناامنی شدید غذایی مواجه بوده‌اند، از زمان جنگ در سال‌های 2013 و 2016 فراتر رود. سازمان ملل به‌تازگی هشدار داده بود که اگر کمک‌های بشردوستانه پایدار نباشد و اقدامات سازگاری با تغییر اقلیم جدی‌تر دنبال نشود، احتمالا برخی جوامع با گرسنگی مواجه خواهند شد و آمارهای جدید یونیسف از مواجهه کودکان با سیل‌های کشنده، با هشدارهای تازه‌ای همراه است.
بر اساس گزارش صندوق کودکان ملل متحد اکثریت قابل‌توجهی از این کودکان آسیب‌دیده از سیلاب‌های سال 2022، از آسیب‌پذیرترین افراد هستند و در معرض بسیاری از تهدیدها از جمله مرگ بر اثر غرق شدن، شیوع بیماری، کمبود آب آشامیدنی سالم، سوء‌تغذیه، اختلال در یادگیری و همچنین خشونت قرار دارند.

در پاکستان، از هر 9 کودک زیر پنج سال، بیش از یک کودک در مراکز بهداشتی مناطق سیل زده سند و بلوچستان بستری شده‌اند و از سوء‌تغذیه حاد رنج می‌برند. در کشور چاد، 465 هزار و 30 هکتار از زمین‌های کشاورزی نابود شد و وضعیت وخیم ناامنی غذایی را بدتر از پیش کرد. در سودان جنوبی، همراهی سیل با دیگر پدیده‌های اقلیمی، سبب شده که شمار کودکانی که با ناامنی شدید غذایی مواجه بوده‌اند، از زمان جنگ در سال‌های 2013 و 2016 فراتر رود

عواقب سیل، کشنده‌تر از وقایع آب ‌و هوایی
پالوما اسکودرو، رئیس هیئت یونیسف خطاب به COP27 می‌گوید: «امسال شاهد سطوح بی‌سابقه‌ای از سیل در جهان هستیم و همراه با آن، تهدید بزرگی برای کودکان وجود دارد.» او اضافه کرد: «بحران اقلیمی فرا رسیده است. در بسیاری از نقاط شدیدترین سیل‌های تاریخ رخ داده است. اکنون کودکان ما در حال تجربه رنجی هستند که والدینشان هرگز نظیر آن را ندیده بودند.» بر اساس گزارش یونیسف، برای کودکان، عواقب سیل کشنده‌تر از وقایع شدید آب و هوایی است که خود عامل وقوع سیل‌اند. سیل‌های سال 2022 به افزایش قاتلان عمده کودکان انجامیده است؛ قاتلانی همچون سوء‌تغذیه، مالاریا، وبا و اسهال.
در پاکستان، از هر 9 کودک زیر پنج سال، بیش از یک کودک در مراکز بهداشتی مناطق سیل‌زده سند و بلوچستان بستری شده‌اند و از سوء‌تغذیه حاد رنج می‌برند. در کشور چاد، 465 هزار و 30 هکتار از زمین‌های کشاورزی نابود شد و وضعیت وخیم ناامنی غذایی را بدتر از پیش کرد. در مالاوی، توفان استوایی «آنا» در ژانویه 2022، باران‌های سهمگین و سیل‌آسایی رقم زد و سبب خسارت گسترده به سیستم فاضلاب بهداشتی شد و این روند شرایط را برای شیوع وبا آماده کرد. شیوع این بیماری جان 203 نفر را گرفته است که از این تعداد 28 نفر کودک هستند. تا امروز 1631 کودک به وبا مبتلا شده‌اند. در سودان جنوبی، همراهی سیل با دیگر شوک‌ها و پدیده‌های اقلیمی، سبب شده که شمار کودکانی که با ناامنی شدید غذایی مواجه بوده‌اند، از زمان جنگ در سال‌های 2013 و 2016 فراتر رود. علاوه بر این، سازمان ملل به تازگی هشدار داده است که اگر کمک‌های بشردوستانه پایدار نباشد و اقدامات سازگاری با تغییر اقلیم جدی‌تر دنبال نشود، احتمالا برخی جوامع با گرسنگی مواجه خواهند شد. سیل علاوه بر تهدید زندگی میلیون‌ها کودک، خدمات ضروری را مختل و خانواده‌های بی‌شماری را آواره کرد: سیل اخیر پاکستان به حدود 27 هزار مدرسه آسیب رساند یا ویرانشان کرد و این ویرانی 2 میلیون کودک را مجبور به ترک تحصیل کرد؛

در مالاوی، توفان استوایی «آنا»، باران‌های سهمگین و سیل‌آسایی رقم زد و سبب خسارت گسترده به سیستم فاضلاب بهداشتی شد و این روند شرایط را برای شیوع وبا آماده کرد. شیوع این بیماری جان 203 نفر را گرفته است که از این تعداد 28 نفر کودک هستند. تا امروز 1631 کودک به وبا مبتلا شده‌اند

در سودان جنوبی، 95 مرکز تغذیه تحت حمایت یونیسف از سیل خسارت دید و ارائه خدمات نجات‌دهنده و پیشگیری از سوء‌تغذیه را برای 92 هزار کودک ناممکن کرد؛ 126 مدرسه در کامرون از سیل‌ها آسیب دیدند و 38 هزار کودک از دسترسی به آموزش محروم شدند، همچنین بارش‌های سهمگینی که به وقوع سیل در یمن انجامید؛ در محل اسکان آوارگان، خسارت گسترده‌ای به پناهگاه‌ها وارد کرد. به‌طوری که بیش از 73 هزار و 857 خانوار تحت تاثیر این ویرانی قرار گرفتند و 24 هزار خانوار آواره شدند. پالوما اسکودر می‌گوید: «کنفرانس کاپ27 فرصتی برای ترسیم یک نقشه راه معتبر با نقاط عطف روشن برای تامین مالی در راستای سازگاری با تغییر اقلیم فراهم می‌کند و راه‌حل‌هایی برای رسیدگی به ضرر و زیان این وقایع می‌یابد.» این در حالی است که به گفته او «کودکان ساکن مناطقی که از بلایای طبیعی بیشترین آسیب را می‌بینند، در این بی‌عملی نسبت به تغییر اقلیم، در حال غرق شدن هستند». پالوما اسکودر اضافه می‌کند: «دیگر بس است. اکنون کودکان نیاز به اقدام فوری دارند.»
سرانجام وعده کمک 40 میلیارد دلاری
یونیسف علاوه بر فشار بر دولت‌ها و غول‌های تجاری برای کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای، از رهبران جهان می‌خواهد تا با تامین خدمات اجتماعی حیاتی سازگار، برای محافظت از کودکان در برابر ویرانی اقلیمی، اقدامی فوری انجام دهند؛ اقدامات سازگار مانند ایجاد سیستم‌های آب، بهداشت و آموزش که در برابر سیل و خشکسالی مقاومت می‌کنند، جان انسان‌ها را نجات می‌دهند.
یک سال پیش، کشورهای توسعه‌یافته پذیرفتند که تا سال 2025، حمایت از برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم را دو برابر کنند و به رقم 40 میلیارد دلار در سال برسانند. یونیسف در پیام تازه خود می‌گوید این کشورها باید در کاپ27، درباره چگونگی پرداخت این کمک، نقشه راه معتبری با نقاط عطف روشن ارائه دهند. حداقل نیمی از کل بودجه آب و هوایی باید به سازگاری اختصاص داده شود.
یونیسف همچنین از طرف‌های مذاکره می‌خواهد راه‌حل‌هایی برای حمایت از افرادی که با خسارت‌ها و آسیب‌های شدید اقلیمی مواجه می‌شوند، بیابند. یونیسف از دولت‌ها می‌خواهد که شکاف مالی را برای رسیدگی به این تغییرات برگشت‌ناپذیر برای کودکان برطرف کنند.
در COP27، یونیسف از همه طرف‌ها می‌خواهد که برنامه‌های ملی کاهش شدید و فوری انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای جلوگیری از یک فاجعه اقلیمی را دوباره بررسی کنند. درخواست دیگر صندوق کودکان ملل متحد این است که کشورها در راستای سازگاری و برای محافظت از کودکان در برابر تاثیرات شتابان تغییر اقلیم، از طریق ذخیره جهانی و هدف جهانی سازگاری اقدامی شفاف و ایمن انجام دهند. سومین درخواست یونیسف پیشبرد آموزش تغییر اقلیم و مشارکت معنادار برای آماده‌سازی کودکان و جوانان از طریق برنامه اقدام برای توانمندسازی اقلیمی (ACE) است
واکنش بشردوستانه و فوری یونیسف به کشورهای سیل‌زده بخش‌ها مختلفی را در بر می‌گیرد؛ سلامت، تغذیه، آب، سیستم فاضلاب بهداشتی، حفاظت از کودک و آموزش. با این حال کمبود بودجه، پیگیری این اقدامات در بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه کرده است. به عنوان مثال، شکاف بودجه برای واکنش بشردوستانه در پاکستان در حال حاضر 85 درصد است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *