پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تخصیص آب از خزر برای گلستان

با کاهش آب سدها و منابع آب زیرزمینی اتفاق افتاد

تخصیص آب از خزر برای گلستان

وزارت نیرو با تخصیص 40 میلیون متر مکعب اضافه آب دریا در سال برای شرب این استان موافقت کرد





تخصیص آب از خزر برای گلستان

۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۰۹

«آب هست ولی کم است» این عبارت تنها به مرکز و جنوب و شرق ایران محدود نیست. در سال‌های اخیر با مدیریت معیوب آب،‌ نه تنها زاگرس‌نشینان در غرب دچار مشکل شدند بلکه استان‌های شمالی هم طعم‌ کم‌آبی را چشیده‌اند. همین موضوع سبب شده پروژه‌های انتقال آب از خزر نه تنها برای کویر مرکزی بلکه درباره استان‌های همجوار با این دریا هم مطرح شود. نمونه آنها گلستان به عنوان شرقی‌ترین استان شمالی ایران است. در تازه‌‌ترین اظهارنظر سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای این استان از افزایش 40 میلیون متر‌مکعبی تخصیص آب دریا برای مصارف شرب و بهداشت گلستان علاوه بر تخصیص قبلی خبر داده است.

 

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان می‌گوید وزارت نیرو علاوه بر تخصیص 36 میلیون متر‌مکعب آب نمک‌زدایی شده از دریای خزر برای تامین کمبود نیاز شرب و بهداشت نقاط جمعیتی واقع در شهرستان‌های غرب استان و شهرستان گرگان در افق سال 1425، با تخصیص 40 میلیون متر‌مکعب (معادل 20 میلیون متر مکعب آب نمک زدایی شده) دیگر هم موافقت کرده است.

یکی از اقدامات مناسب امسال در بحث تامین معیشت کشاورز، قیمت‌گذاری مناسب برای محصولاتی مانند گندم و دانه‌های روغنی در استان بود که باید این موضوع ادامه پیدا کند. نتیجه چنین موضوعی تامین معیشت کشاورز با همین آب موجود است که اقدام مهمی به حساب می‌آید

به گزارش پیام‌ ما، سید محسن حسینی توضیح می‌دهد: با اضافه شدن این تخصیص جدید، در مجموع به میزان 72 میلیون مترمکعب (معادل 36 میلیون متر مکعب در سال آب نمک‌زدایی شده) در سال برای تامین کمبود شرب و بهداشت استان موافقت شد که اقدامات مطالعاتی و اجرایی آن به تدریج پیگیری می‌شود تا قبل از سال افق طرح به بهره‌برداری برسد و در اختیار مردم استان قرار گیرد. در تیر سال 1400 نیز تخصیص 32 میلیون مترمکعب (معادل 16 میلیون مترمکعب آب نمک‌زدایی شده) در سال از آب دریا توسط وزارت نیرو صادر شد که بنا به درخواست شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مطالعات جانمایی، مدل مالی و محیط زیستی شیرین‌سازی و انتقال که اولین آب شیرین‌کن شمال کشور از دریاست، توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان انجام و پس از اخذ موافقت محیط زیستی در اوایل سال 1401، برای ادامه عملیات شامل اخذ موافقت خرید تضمینی آب و جذب سرمایه‌گذار برای اجرا، به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال شد.
حسینی همچنین در مورد مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان در این سال آبی به عدد ۴۴۳ میلیمتر اشاره می‌کند و می‌گوید: این میزان نسبت به آمار بلندمدت که ۴۴۵ میلی‌متر است، ۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. مقدار افزایش و کاهش بارش در هر حوضه آبریز نیز به ترتیب در گرگانرود ۲ درصد کاهش نسبت به بلندمدت، اترک سفلی ۲ درصد کاهش نسبت به بلندمدت، قره سو ۳ درصد افزایش نسبت به بلندمدت، نکارود علیا ۱۳ درصد افزایش نسبت به بلندمدت، خلیج گرگان ۱ درصد افزایش نسبت به بلندمدت، ثبت شده است. متوسط دمای اندازه‌گیری شده ۱۵.۹ درجه سانتیگراد که نسبت به آمار بلندمدت که ۱۵.۴ درجه سانتیگراد است، ۰.۵ درجه افزایش را نشان می‌دهد. رواناب اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های شاخص رودخانه‌های استان، بین ۸۷ درصد کاهش تا ۷ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلندمدت نشان می‌دهد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان توضیح می‌دهد: از ابتدای این سال آبی تاکنون حدود 311 میلیون متر مکعب معادل 25 درصد از ذخیره آبخوان‌های استان به دلیل خشکسالی و برداشت‌های بیش از اندازه شارژ نشده است. امسال به دلایل خشکسالی و کاهش آب سدها و کاهش منابع آب زیرزمینی بخش زیادی از سطح زیر کشت استان حذف شد. یکی از راهکارها برای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی کاهش کشت محصولات پر آب طلب است که امسال نیز متاسفانه شاهد کشت چند ده هزار هکتاری برخی از این محصولات در استان هستیم و تنها با راهکارهای سلبی در این خصوص به نتیجه نمی‌رسیم. زیرا موضوع معیشت مردم در میان است که موضوع مهمی است.

یکی از راهکارها برای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی کاهش کشت محصولات پر آب طلب است که امسال نیز متاسفانه شاهد کشت چند ده هزار هکتاری برخی از این محصولات در استان گلستان هستیم و تنها با راهکارهای سلبی در این خصوص به نتیجه نمی‌رسیم. زیرا موضوع معیشت مردم در میان است که موضوع مهمی است

حسینی ادامه داد: یکی از اقدامات مناسب امسال در بحث تامین معیشت کشاورز، قیمت‌گذاری مناسب برای محصولاتی مانند گندم و دانه‌های روغنی در استان بود که باید این موضوع ادامه پیدا کند. نتیجه چنین موضوعی تامین معیشت کشاورز با همین آب موجود است که اقدام مهمی به حساب می‌آید. تا زمانی که بین اقتصاد کشاورزی و منابع آب تناسب وجود نداشته باشد ما مجبوریم از راهکارهای سلبی برای صیانت از منابع آبی استفاده کنیم که تنها تا حدی جوابگوست. ضمن اینکه در صیانت از آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان نصب کنتورهای هوشمند و بازدید گروه‌های گشت و بازرسی از منابع آبی نیز از جمله دیگر اقدامات است.
او همچنین در مورد آخرین طرح‌های اجرا شده در این استان می‌گوید: در هفته دولت پروژه‌های ما در سه محور بود. در بخش مهندسی رودخانه بالغ بر 30 پروژه لایروبی رودخانه و انهار عملیاتی شد که مجموع اعتبار آن بر 3 میلیارد تومان می‌رسید. در بخش تامین آب زراعی 21 پروژه با اعتبار 16 میلیارد تومان انجام شد که عمدتا مرمت و بازسازی سدهای بزرگ و کوچک مخزنی و سدهای انحرافی بود. محور سوم، طرح‌های آبرسانی به برخی شهرها بود که 9 پروژه توسط شرکت آب منطقه‌ای استان انجام شد که اجرای این طرح در مجموع 260 لیتر بر ثانیه به استان اضافه کرد و افتتاح مخزن 20 هزار مترمکعبی گرگان و 13 کیلومتر خط انتقال و حفر چاه‌ها از جمله پروژه‌های آبرسانی بود که 455 میلیارد تومان اعتبار آن بود.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان، استفاده از شیرین سازی آب دریا و گرفتن مجوز تخصیص ۷۲ میلیون مترمکعب از آب دریا برای تامین ۳۶ میلیون مترمکعب آب شیرین، استفاده از آب سدهای استان با استفاده از سامانه انتقال آب صنعت برای شمال استان و تامین آب صنایع و ایجاد نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس با استفاده از منابع آبی رودخانه‌های استان و استفاده از اختلاف ارتفاع در رودخانه‌های استان را از جمله راهکارهای تامین آب استان و بهره‌وری بیشتر از منابع آبی استان برشمرد‌که مطالعات آن به انجام رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *