پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش 5 درصدی مصرف آب به دلیل گرما

افزایش 5 درصدی مصرف آب به دلیل گرما





افزایش 5 درصدی مصرف آب به دلیل گرما

۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲

افزایش دمای بالای 40 درجه حتی به اندازه 1 درجه، به افزایش مصرف آب به میزان 3 تا 5 درصد مصرف آب می‌انجامد. مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب با بیان این موضوع بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، «علی سیدزاده»، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب، با بیان اینکه افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط روبه‌رو است، گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی در دو هفته پیشرو شاهد افزایش بی‌سابقه دما در سراسر کشور خواهیم بود و به دلیل هم‌زمانی این افزایش دما در نقاط مختلف، تقاضای مصرف برق و آب به‌شدت افزایش‌یافته است.

او با بیان اینکه تغییرات مصرف آب متناسب با دما در آستانه‌های متفاوت دمایی تفاوت خواهد داشت، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در آستانه اول ۱۴ درجه با مثبت یا منفی ۲ درجه تغییرات دما اثری بر مصرف ندارد، در آستانه دوم ۳۰ درجه با مثبت یا منفی ۲ درجه تغییرات مصرف و دما خطی است و در آستانه سوم دمای بالاتر از ۳۰ و به‌ویژه ۴۰ درجه تغییرات کم‌ دما باعث افزایش زیاد مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب همچنین گفت: در ایران به طور میانگین ۱ درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۲.۵ درصد شده است، این در حالی است که در برخی شهرها با افزایش ۵ درصدی مصرف آب روبرو بوده‌ایم.

«سیدزاده» راهکار آبفا برای عبور از این شرایط سخت را مدیریت و کاهش مصرف دانست و بر پرهیز از مصارف غیرضروری شهروندان از جمله پرهیز از شست‌وشوی خودرو، حیاط و مشاعات ساختمان، استفاده حداکثری از ظرفیت ماشین‌های ظرف‌شویی و لباسشویی، رعایت ساعت مناسب برای آبیاری گیاهان و کاهش مدت‌زمان استحمام به ۵ دقیقه تأکید کرد.

او همچنین بر اهمیت بررسی اتصالات آبی کولرهای آبی تاکید کرد و گفت: کولرهای آبی در صورت چکه‌کردن در مصرف آب اثرگذار است و با روشن‌شدن کولرهای آبی به طور متوسط ۲۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز بر مصرف هر خانوار افزوده می‌شود.

به گفته‌ی او، بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور (سپتا) مصارف خانگی و غیر خانگی ۲۳۵ لیتر به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز اعلام شده است. این رقم در برخی از کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه‌روز می‌رسد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر