پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عواقب میکروپلاستیک‌ها

عواقب میکروپلاستیک‌ها





عواقب میکروپلاستیک‌ها

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۵۴

بسیاری از جنبه‌های محیط زیست می‌تواند چه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت و رفاه ما تاثیر بگذارد. آلاینده‌های محیطی می‌توانند باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان شوند. هر ساله حجم عظیمی از زباله‌های پلاستیکی در محیط ریخته می‌شود و میکروپلاستیک‌ها اکنون کل سیاره را از قله اورست تا عمیق‌ترین اقیانوس‌ها و همچنین در هوا، خاک و زنجیره غذایی راه پیدا کرده و باعث ایجاد آلودگی شده‌اند. به گفته دانشمندان تولید پلاستیک تا سال 2040 دو برابر خواهد شد. اکنون میکروپلاستیک‌ها برای اولین بار در خون انسان و بافت ریه یافت شده است. این مدرکی است که نشان می‌دهد ما در بدن خود پلاستیک داریم در حالی که نباید داشته باشیم. نتایج جدید تحقیقات بر نگرانی فزاینده در مورد دسترسی میکروپلاستیک‌ها در سراسر جهان و عواقب رو به رشد سلامتی تاکید می‌کند.
افراد با درآمد پایین بیشتر در مناطق آلوده زندگی می‌کنند و آب آشامیدنی ناسالم دارند. در کشورهای پیشرفته نیز، عوامل محیطی نقش برجسته‌ای در ایجاد بیماری دارند. بیش از 12 میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله به دلیل زندگی یا کار در محیط‌های ناسالم جان خود را از دست می دهند. میکروپلاستیک‌ها به زنجره غذایی، آب‌های آشامیدنی ورود پیدا می کنند که می تواند سلامت انسان، محیط زیست و جانداران ساکن در محیط‌های آبی را تحت تاثیر قرار دهد. دانشمندان دانشگاه آزاد آمستردام برای اولین بار آلودگی خون انسان به میکروپلاستیک را کشف کردند. این کشف نشان می‌دهد که ذرات می‌توانند در بدن حرکت کنند و در اندام‌ها مستقر شوند. محققان نمونه‌های خون 22 اهداکننده ناشناس را تجزیه و تحلیل کردند و در 17 مورد از آنها ذرات پلاستیکی به کوچکی 0.0007 میلی متر پیدا کردند. نیمی از نمونه‌ها حاوی پلاستیک PET بود که معمولا در بطری‌های نوشیدنی استفاده می‌شود و یک سوم آن ها حاوی پلی استایرن بود که در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. یک چهارم از نمونه‌های خون حاوی پلی‌اتیلن بود که برای ساخت کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. برخی از نمونه‌های خون حاوی دو یا سه نوع پلاستیک بودند. به تازگی، تحقیقات برای اولین بار میکروپلاستیک‌ها را در خون انسان شناسایی کرد. و تحقیقات اخیر نشان داده است که ما هر هفته حدود 2000 میکروپلاستیک را استنشاق و می‌خوریم، مقداری معادل وزن یک کارت اعتباری. بر اساس مطالعات میکروپلاستیک‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی وارد بدن شوند: از طریق هوا، آب یا غذا، اما همچنین در محصولاتی مانند خمیردندان‌، برق لب و جوهر تاتو، نوشیدن از فنجان قهوه با پوشش پلاستیکی یا پوشیدن ماسک پلاستیکی صورت و غیره نیز می‌تواند وارد شود.
با توجه به کاربرد وسیع مواد پلاستیکی در زندگی روزمره و اثرات منفی آنها بر سلامت اکوسیستم‌ها و موجودات زنده، باید راهکارهایی در رابطه با تولید و نحوه استفاده پلاستیک‌ها در راس سیاست‌های محیط زیستی دولت‌ها قرار بگیرد، که در این راستا می‌توان به کنترل منابع انتشار ذرات پلاستیکی در کارخانه ها و صنایع، جایگزینی پلاستیک‌های زیست تجزیه‌پذیر و آموزش و فرهنگ سازی جامعه در راستای آگاهی از نحوه ورود و آسیب‌های میکرو پلاستیک‌ها در منابع آب و مواد غذایی، بهینه‌ترین رویکرد خواهد بود. ردیابی آلاینده‌های محیط زیستی کلیدی برای کشف مکان و نحوه مواجهه افراد است. قوانین و سیاست‌های کاهش انواع مختلف آلودگی نیز می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از مشکلات جدی سلامتی و مرگ و میر کمک کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *