سایت خبری پیام ما آنلاین | برای هتل‌سازی در ۹ پهنه فضای سبز مجوز داریم

زاکانی، شهردار تهران:

برای هتل‌سازی در ۹ پهنه فضای سبز مجوز داریم

شهردار تهران بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی را به شورای شهر تقدیم کرد





برای هتل‌سازی در ۹ پهنه فضای سبز مجوز داریم

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران دیروز به شورای شهر تهران تقدیم شد. بودجه‌ای حدودا ۵۶ همتی که به گفته علیرضا زاکانی، شهردار تهران دوسطحی بسته شده است و حدود ۵۱ درصد نسبت به بودجه سال گذشته رشد داشته است. نرخ بودجه درحالی افزایش پیدا کرده است که شهرداری تهران چندی پیش اصلاحیه‌ای به بودجه سال قبل که حدود ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود وارد کرد و آن را به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رساند و در نهایت هم اعلام کرد که میزان تحقق آن تا پایان سال تاحدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. شهردار تهران اما برای تحقق بودجه سال بعد روی مشارکت‌ها حساب کرده است. زاکانی در جلسه دیروز شورای شهر تهران از ارائه و شارژ کیف پول به شهروندان خبر داد. موضوعی که به عقیده کارشناسان حوزه اقتصاد همانند اعطای یارانه شهروندیست. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش از افزایش درآمدهای حوزه شهرسازی تا حدود ۷۳ خبر داد و روی باز شدن قفل ساخت و ساز در شهر تاکید کرد. موضوعی که به عقیده او نامش شهرفروشی نیست. ساخت هتل‌های ۵ ستاره در ۵ نقطه از ۴۴ هزار هکتار از فضای سبز تهران است نیز از دیگر موضوعاتی بود که به گفته او، شهرداری به دنبال تحقق آن است.

اولین بودجه مدیریت شهری ششم تهران دیروز به شورای شهر تهران تقدیم شد. بودجه‌ای با اعتبار ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومانی که شهردار تهران معتقد است برای تحقق آن نیازمند کار جدی است زیرا شهرداری حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی به بانک‌ها و مجموعه پیمانکاران دارد.
لایحه‌ای که دیروز به شورای شهر تقدیم شد و برخلاف سنوات گذشته که اعضای شورا آن را در فضای مجازی در اختیار عموم قرار می‌دادند، حتی در اختیار خبرنگاران نیز قرار نگرفت. این لایحه به گفته زاکانی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. شهردار تهران در میان صحبت‌های خودش چندباری ویژگی برنامه‌ عملیاتی که همراه بودجه ارائه می‌کرد را رویکرد تحولی در روح و کالبد شهر دانست و تاکید کرد که سیاست تنظیم آن بر مبنای ۱۲ راهبرد و ۹۰ کلان پروژه است. شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که بودجه در دو سطح نوشته شده است و سطح اول آن مربوط به برنامه‌های ارائه شده و اعتبارات مورد‌نیاز است و سطح دوم آن هم مربوط به درخواست مجوز شهرداری برای مشارکت است. زاکانی معتقد است که ۱۰‌ها هزار میلیارد تومان را می‌توان از طریق مشارکت در مدیریت شهری جذب کرد، درآمدهایی که به زعم او پایدارند می‌تواند گشایش‌هایی در شهر ایجاد کند. پروژه‌هایی مشارکتی از نگاه او، ساخت و ساز در ۴۴ هزار هکتار در فضای سبز شهر یا ادامه احداث بزرگراه صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان هستند.
رشد ۷۳ درصدی درآمدهای شهرسازی
درآمدهای حوزه شهرسازی در بودجه امسال جزو مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان شهری بود. آن‌هایی که معتقد بودند گزاره‌هایی چون «باز شدن قفل ساخت‌وساز» در شهر که وعده شورا و شهرداری جدید است، می‌تواند پای «شهرفروشی» را به تهران بکشاند. زاکانی معتقد است که درآمدها در شهرداری حدود ۵۱ درصد رشد داشته باشد: «نوع توزیع درآمدهای کسر شده حوزه شهرسازی نیز با رشد ۷۳ درصد (۳۷ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان) و رشد ۳۲ درصدی سایر عوارض تسهیلات و اوراق مشارکت قطعا می‌توانیم تحول در شهر را رقم بزنیم.» او تاکید کرد که در بخش شهرسازی و ساخت و ساز قفل بر شهر زده شده است: «از سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پرونده در سال صادر می کردیم اما امروز ۴۷۰۰ پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست. درک درستی از این موضوع نداریم. با وجود ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده، امکان ساخت‌وساز در شهر وجود ندارد و خودمان با دست خودمان به ساخت‌وساز شهر قفل زدیم و دلمان خوش است که شهر را اداره می‌کنیم. باید دست به دست هم دهیم و قفل‌ها را از شهر برداریم.»
امیدواری به تحقق بودجه
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که این درآمدها برای شهر محقق شود، امید او به سیاست‌های تشویقی بود که در کشور نیز اجرایی می‌شود: «رشد ۸ درصدی که برای کشور در نظر گرفته شده از طریق سیاست‌های تشویقی و گره‌گشایی از ساخت و ساز، افزایش درآمدهای پایدار، ساماندهی و برنامه‌ریزی جدی در درون شهرداری و افزایش بهره‌وری و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین مالی فراهم می‌شود، این امکان را به وجود می‌آورد که ظرفیت‌های جدیدی را خلق کنیم تا این ۵۶ هزار میلیارد تومان را تامین کنیم.» بودجه سال ۱۴۰۱ مدیریت شهری در بخش هزینه‌ای نیز افزایش ۲۸ درصدی داشته است. زاکانی در این رابطه نیز گفت: این افزایش ناظر بر افزایش ۱۰ درصد حقوق و میزان هزینه‌ای که در ارائه خدمات داریم محاسبه می‌شود. ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای تملک‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم تا موانع رشد و پیشرفت از جلوی پای مدیریت شهری برداشته شود. همچنین در تملک دارایی‌ها با رشد ۳۳ درصدی، رقم ۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان را مدنظر قرار دادیم. تا بخشی از بدهی‌ها به بانک‌ها و پیمانکاران را بتوانیم جبران کنیم.» برآورد مصارف لایحه ۱۴۰۱ اما حاکی از سهم ۳۷ درصدی هوشمندسازی در شهر تهران است. شهرداری تهران همچنین سهم حوزه حمل‌و‌نقل ترافیک را حدود ۳۳ درصد و بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان از بودجه دانسته است. سهم حوزه ایمنی و مدیریت بحران از بودجه امسال نیز ۵ درصد و حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز ۹ درصد خواهد بود.
بعد از توضیحات اولیه بودجه زاکانی مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی‌اش در همه حوزه‌های مدیریتی را شرح داد. او در حوزه حمل و نقل سال آینده را سال جهش جدی برای اتوبوسرانی نامید و اعلام کرد که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا عید نوروز به ناوگان اضافه می‌شود. از دیگر اقداماتی که شهردار تهران در راستای رسیدن به هوای پاک ذیل ماموریت‌های حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به دنبال تحقق آن است، ساماندهی موتورسیکلت‌هاست. زاکانی در این رابطه تاکید کرد: باید موتورسیکلت‌ها را به سمت برقی شدن سوق دهیم. مثلا با هماهنگی سازمان برنامه و وزارت صمت قرار شد ۳۰۰ هزار موتورسیکلت را به سمت برقی شدن سوق دهیم ‌ و بعد از آن به سایر عرصه‌ها کار را توسعه دهیم.
ساخت مسجد در پارک‌ها
او در ادامه برنامه‌ها و ماموریت‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی برای شهرداری تهران را نیز تعریف کرد. ساماندهی و توانمندسازی ۴۸۰۰ نفر کودک سطح شهر، ساماندهی و توانمند سازی ۵ هزار معتاد متجاهر در سطح تهران و ساماندهی و توانمند سازی ۲ هزار نفر از متکدیان، ساخت و توسعه مراکز ساماندهی و توانمندسازی معتادان متجاهر و تولید و مشارکت و حمایت در ساخت ۴ فیلم سینمایی، ۵ سریال و ۱۰ فیلم کوتاه نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری در این حوزه است. زاکانی همچنین از ساخت مساجد و تجهیز مساجد در پارک‌ها نیز خبر داد. او گفت: به نقل از یکی از مقامات ترکیه بیان شده، که شهر را چرخیده و به مقر خود رسیده و گفته اینجا مگر شهر اسلامی نیست؟ چرا من هیچ مسجدی ندیدم؟ تعهداتی طبق قاعده دادیم. ما می خواهیم از ظرفیت‌هایمان حداکثری استفاده کنیم، توجه ما معطوف به این است که در ۱۰۰ پارک که امکان اقتضا برای ما دارد، مسجد بسازیم و ذیل این مساجد سایر نیازهای شهر را نیز تامین کنیم. او تاکید کرد: اکنون شورای عالی امنیت ملی گفته است که ما باید ۴۰ کلانتری بسازیم اکنون ما می‌توانیم طوری توسعه دهیم که ذیل مسجد و پارک در ۱۰۰ نقطه امکانات به نیروی انتظامی دهیم.
یارانه ۲۰۰ هزار تومانی شهرداری
شهردار تهران دیروز در میانه صحبت‌های خود از اعطای کیف پول شهروندی نیز خبر داد. کیف پولی که قرار است ۲۰۰ هزار تومان اعتبار داشته باشد. کیف پولی به عقیده یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری به مثابه «یارانه شهروندی است.» زاکانی در توضیح ایده کیف پول شهروندی دیروز در جمع خبرنگاران توضیح داد که مقدمات فناوری کیف پول سه ماه است که آغاز شده است: «کیف پول شهروندی یعنی شهروندان اعتبار داشته باشد و هر شهروند بتواند تا سقف یک عددی که سقف بهینه آن حدود ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، از ظرفیت‌های درونی شهرداری استفاده کند.» او تاکید کرد: بخشی از پول حتما بر نمی‌گردد اما بخش اندک و جزیی است، اما این موضوعات در مدل‌های مالی در دنیا تجربه و حل شده است، ما شهرداری هستیم و ولی نعمت ما مردم هستند. درباره سازوکار مالی کیف پول هم بانک ضمانت می‌کند با بانک در حال مراوده هستیم. بخش دیگر این طرح اما، ناظر به شناخت و اطلاعات دقیق شهر، شهروند و خانواده است، چرا که ما محدودیت‌هایی برای ارائه این خدمت داریم، اما اگر بتوانیم جامعه هدف را شناسایی کنیم، می‌توان ظرفیت ارائه خدمت را چند ۱۰ برابر و چند صد برابر کرد. قرار است مقدار حداقلی را توزیع میان کسانی که نیازمند این خدمت هستند ارائه شود، البته این فقط نیاز پولی نیست و نیاز خدمتی و تعامل و ارتباط هم است. زاکانی معتقد است که سومین بخش کیف پول شهروندی نیز پرداخت است که با یکپارچه سازی درگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای شهروندان محقق می‌شود.
ایده‌ی زاکانی به عقیده یک کارشناس اقتصاد شهری می‌تواند تورم‌زا باشد. این کارشناس به روزنامه پیام‌ما می‌گوید: این موضوع در درازمدت می‌تواند اثرات تورمی به جا بگذارد، تصور کنید، یک فرد هر ماه برای حمل و نقل عمومی ۵۰۰ هزار تومان کنار گذاشته باشد، با این اتفاق ۲۰۰ هزار تومان از پول او ذخیره می‌شود و این پول باید در جای دیگری خرج شود، فشار تقاضای در دراز مدت قطعا سبب بالارفتن قیمت کالاهای دیگر می‌شود و این یعنی فشار تورمی. او همچنین هدف احتمالی این طرح را واقعی سازی قیمت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌داند.
ساخت و ساز در ۴۴ هزار هکتار فضای سبز
زاکانی در انتهای جلسه دیروز درباره ساخت و ساز در ۴۴ هزار هکتار از فضای سبز شهر تهران به «پیام ما» توضیح داد: «در تهران ما ۵۷ هزار هکتار فضای سبز داریم که ۴۴ هزار هکتار آن در فضای پیرامون تهران است و 13هزار هکتار فضای داخل شهر است که بخش عمده آن پارک‌ها و فضای سبز حاشیه‌ای اتوبان‌هاست. در ۴۴ هزار هکتار ما در ۹ پهنه مجوز بارگذاری داریم که تنها در یک پهنه آن یعنی شیان تاکنون بارگذاری انجام شده است. در گام اول روی ۵ پهنه دیگر مطالعه انجام دادیم و برای ۵ پهنه دیگر بارگذاری می‌کنیم که بتوانیم هتل‌های ۵ ستاره و مجتمع‌های بزرگ تاسیس کنیم که هم مجوز دارد و هم مردم و گردشگران بتوانند به نحو احسن از آن استفاده کنند.» موضوعی که شهردار تهران در لایحه بودجه نیز به آن اشاره کرده و از ساخت ۵ هتل در بوستان‌های جنگلی خبر داده است. اکنون پرسش این است که آیا با عملی شدن ایده شهردار تهران قرار است به عرصه‌های فضای سبز شهری و پیرامونی تهران آسیب جدیدی وارد شود؟ انتشار جزئیات این تصمیم می‌تواند پیامدهای آن را بهتر عیان کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *