پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اختلاف نظر بر سر میزان آلایندگی اتوبوس‌ها

اختلاف نظر بر سر میزان آلایندگی اتوبوس‌ها





اختلاف نظر بر سر میزان آلایندگی اتوبوس‌ها

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما- درحالی‌که دیروز یکی از مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده بیش از ۶۰ درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به اتوبوس‌هاست، محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی می‌گوید تنها حدود ۲ درصد از آلودگی هوای تهران به اتوبوس‌ها ارتباط دارد.
زهره عبادتی، معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آلودگی هوای تهران قابل حل است و بزرگترین مانع آن هم مشکلات اعتباری است.
او افزود: آلودگی هوای تهران به ۲ بخش تقسیم می شود که ۴۰ درصد آن منابع ساکن و ۶۰ درصد آن منابع متحرک هستند، در این بین منابع متحرک حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بالاترین سهم را دارد، یعنی اتوبوس شهری و کامیون‌ها به دلیل فرسودگی و نداشتن فیلتر جاذب دوده بالاترین سهم انتشار آلاینده‌ها در شهر تهران را دارند، که در شرایط اضطرار با توجه به آلودگی هوای تهران، شب‌ها تردد کامیون‌ها ممنوع است. ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اما با استناد به گزارش سیاهه انتشار آلاینده‌های پایتخت، سهم اتوبوس‌ها را دو درصد می‌داند. او در گفت‌وگویی که روابط‌عمومی شهرداری آن را منتشر کرده است، اعلام کرد: براساس گزارش سیاهه انتشار که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده است، کل سهم ناوگان اتوبوسرانی تهران از انتشار آلاینده‌های پایتخت ۲ درصد است که این میزان با توجه به اینکه در حال حاضر نیمی از ناوگان گازسوز شده، به مراتب کمتر از ۲ درصد است. ترفع همچنین درباره کمبود اتوبوس‌ در خیابان‌های پایتخت نیز گفته است: تا سال ۸۹، دولت از طریق وزارت کشور، نسبت به تحویل اتوبوس به تهران و سایر شهرها و کلان‌شهرهای کشور بر اساس سهم تعیین شده، اقدام می‌کرد اما از سال ۸۹ تا امروز، دولت سهمیه‌ای به تهران تحویل نداده است. او با اشاره به اینکه شهرداری ۱۰ سال از حمایت دولت برای تامین ناوگان مورد نیاز تهران محروم بوده‌ است، اظهار کرد: البته اخیراً و برای اولین بار، توانستیم از ظرفیت‌های محدودی که برای تأمین ناوگان در بودجه دولت در قالب اوراق مشارکت پیش‌بینی شده بود، استفاده کنیم که البته رقم آن با توجه به میزان بالای کمبود اتوبوس، بسیار ناچیز است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *