پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دوره محدودیت گذشته است

اسحاق جهانگیری، علی شکوری‌راد و سید محمد خاتمی از طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» انتقاد کردند

دوره محدودیت گذشته است





دوره محدودیت گذشته است

۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۹

طرح مجلس درباره مدیریت فضای مجازی که عنوانش «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» است؛ همچنان با واکنش انتقادی شماری از چهره‌های سرشناس سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوری‌هایی نظیر آی‌تی و آی‌سی‌تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکان‌پذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی‌توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله‌ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.

جهانگیری در آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که در سازمان آموزش فنی- حرفه‌ای کشور و با حضور روسای سازمان‌های فنی- حرفه‌ای سراسر کشور برگزار شد، به ورود دانش و فناوری‌های نوین در فضای جدید جهانی و ورود به داخل کشور اشاره و تصریح کرد: نباید زمانی که با یک پدیده جدید روبرو می‌شویم تنها به فکر عوارض سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از آن پدیده باشیم. معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید از گذشته درس عبرت گرفت، به مقاومت در استفاده از همه پدیده‌های نو نظیر راه آهن، تلویزیون، ویدیو و ماهواره اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تلویزیون به عنوان اتاق شیطان یاد می شد. این در حالی است که امروز در همه روستاهای کشور از این تجهیزات دنیای ارتباطات استفاده می شود. باید در نظر داشت که با علم و فناوری نمی‌توان مبارزه کرد البته این مباحث نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی هستند که باید به درستی نوشته شود. او افزود: ممکن است شبکه ای در فضای مجازی ایجاد و تحت تاثیر سیاست‌های جایی از دنیا قرار داشته باشد و عوارضی برای کشور به وجود آورد اما باید در نظر داشت که نمی‌توان با مردم خود مبارزه کرد و پیشرفت کشور در سازگاری، گفت‌وگو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است. جهانگیری با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوریهایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله‌ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت اقتصادی چندین میلیون ایرانی در فضای مجازی و اینترنت، ادامه داد: اینترنت از مواضع آشکار عدالت خواهی در کشور است تا جایی که یک روستایی در منطقه خاش در سیستان وبلوچستان با استفاده از اینترنت و ایجاد کسب‌و‌کار توانسته کالاهای خود را با جلب مشتری به سراسر دنیا بفروشد که این مهم از مزایای بسیار زیاد گسترش اینترنت و پهنای باند در کشور است که با تلاش‌های دولت تدبیر و امید فراهم شده است. او همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: اگر اینترنت، پهنای باند و امکانات و زیرساخت‌های فضای مجازی در این دولت توسعه‌نیافته بود کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شد. اگر پهنای باند در کشور ایجاد نمی‌شد ۱۴ میلیون دانش آموز، ۹۰۰ هزار معلم، ۴ میلیون دانشجو و اساتید دانشگاه نمی‌توانستند از طریق شبکه‌های مجازی و همچنین شبکه شاد در آموزش و پرورش کلاس‌ها و آموزش‌های خود را برقرار کنند. جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون خانوار با بهره گیری از فضای مجازی و اینترنتی می‌توانند وام قرض‌الحسنه دریافت و یا خرید الکترونیکی داشته باشند. دنیای مجازی و اینترنت و اقتصاد مرتبط با این بخش دنیای متفاوتی خواهد بود.
واکنش «اتحاد ملت» به طرح صیانت
دبیر کل حزب اتحاد ملت درباره طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی هم به وزیر کشور نامه نوشت و خواستار صدور مجوز تجمع اعتراضی از سوی وزارت کشور شد. به گزارش ایسنا، در نامه علی شکوری‌راد به رحمانی فضلی با اشاره به بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس از آن به عنوان طرحی که دسترسی به خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی را برای شهروندان به‌شدت محدود خواهدساخت نام برده و آورده است‌: این طرح علاوه بر محدودسازی امکان تبادل خبر و اطلاعات تأثیر به‌سزایی در فضای «کسب‌و‌کار» خواهد داشت و زندگی و معیشت بسیاری از شهروندان را با مشکلات مضاعف مواجه خواهد‌ساخت. دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه با بیان اینکه حزب متبوعش به حکم وظیفه سیاسی دفاع از قانون اساسی و حقوق شهروندان، مخالفت همه‌جانبه با تصویب مفاد این طرح را در دستور کار خود قرار داده‌است افزوده است: علاوه بر همراهی با دیگر اقشار معترض، خواهان انجام کنش سیاسی اعتراضی نمایان و برانگیزاننده است. در ادامه نامه شکوری راد با طرح درخواست خور از وزارت کشور آورده است: به موجب تبصره یک بند خ ماده ۱۳ قانون احزاب و علی‌رغم وقوف بر محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا به اطلاع می‌رساند چنانچه از نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا منعی نباشد قصد داریم در اولین فرصت تجمعی اعتراضی در یک فضای باز مناسب که قطعا در آن شیوه‌نامه های بهداشتی رعایت خواهد شد، برگزار نماییم. تا آن زمان روش‌های اعتراضی متعارف جایگزین دیگری نیز مطرح هستند که تمایل داریم از آنها برای بیان اعتراض استفاده کنیم. دبیر کل این حزب اصلاح طلب در پایان یادآور شده است: تقاضا دارد استفاده از این روش‌ها و راهکارها را موضوعی امنیتی تلقی نکرده و اجازه داده‌ شود اعتراضات سیاسی قابلیت طرح و نمایش در فضای آرام و بدون تنش را داشته باشند.
انتقاد سید محمد خاتمی از طرح محدودسازی دسترسی به اینترنت
سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران هم در اظهاراتی به صراحت از طرح صیانت انتقاد کرد. بنا به گزارش «خاتمی مدیا» رسانه رسمی دفتر خاتمی، او گفت: «حکمرانی خوب (و حتی برخورداری از زندگی مناسب انسانی) در این جهانِ متفاوت، در درجه اول مستلزم شناخت درست واقعیت‌ها (چه خوب و چه بد) و آنگاه چاره‌جویی برای یافتن راه‌های زندگی بهتر و ایجاد زمینه برخورداری مردم از زندگی رضایت‌بخش‌تر از سوی حکومت است.‌ روی سخن من با کسانی نیست که در این توهم به سر می‌برند که حکومت باید شهروندانش را به‌زور به بهشت ببرد و اصولاً با زور نه کسی به بهشت می‌رود و نه به زور از جهنم باز داشته می‌شود. بلکه سخن با آنان است که واقعاً نگران ایران‌اند و انسان را آزاد و مختار می دانند و برای او حق و حرمت قائل‌اند و در احقاق حقوق مردم و حفظ کرامت آنان و برخوردار کردنشان از زندگی خوب مسؤول می‌دانند».‌
‌رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: «آنچه این روزها در مجلس گذشت و می‌گذرد علاوه بر ناسازگاریِ آن با حقوق مدنی و شهروندی و شرایط حکمرانیِ خوب، باید گفت در این وانفسای زندگی و بی‌کاری و فشارهای سنگین که بر مردم وارد آمده و موجب ناامیدی و بی‌کاری وخشم انبوهی از آنان شده است، آنچه از این تصمیم نادرست و دارای هزینه سنگین مادی و معنوی حاصل می‌شود، نه کارساز است و نه مفید. تنها نتیجه فوری آن پوشاندن ناتوانی در یافتن و ارائه راه‌های منطقی و معقول برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم است و موجب بیکاری انبوهی از نیروهای کارآمد و بازماندن از خدمت‌رسانی به مردم است». سید محمد خاتمی اظهار امیدواری کرد: «مجلس با شناخت درست واقعیت و جستجوگری برای راه‌های مناسب بهبود بخشیدن به امور و گوش فرادادن به ندای خیرخواهانه بخش قابل توجهی از مردم از این طرح که با روح قانون اساسی مغایر است و در کوتاه مدت حاصل آن نارضایتی به حق مردم و خلل بیشتر در زندگی تحت‌فشار آنان است و هزینه‌های بی‌فایده، بلکه پرضرر برای کشور و ملت و دولت دارد منصرف شود و مسئولان عالی‌رتبه برای جلوگیری از افزایش فاصله میان مردم و مسئولان چاره‌ای بیندیشند».

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *