سایت خبری پیام ما آنلاین | یا پوپولیست‌اند، یا ناآگاه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از بی‌توجهی نامزدهای ریاست جمهوری به محیط زیست انتقاد کرد

یا پوپولیست‌اند، یا ناآگاه

عیسی کلانتری در پاسخ به «پیام‌ما»: با این روند، سمن‌های محیط زیستی به هیچ یک از این نامزدها رای نمی‌دهند سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی به کمتر از هزار مترمکعب رسیده است وزارت اطلاعات پیش از آمدن کاوه مدنی به سازمان محیط زیست او را تایید کرده بود





۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۱۶

یکی می‌گوید «برای یک و نیم میلیارد نفر در سرزمینمان غذا تولید می‌کنم» و دیگری می‌گوید «آب را از دریا می‌آورم»؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیروز با این مثال‌ها از وعده‌های هفت نامزد ریاست جمهوری در حوزه محیط زیست گلایه کرد و گفت: «این یا از سر ناآگاهی است یا برای عوام‌فریبی.» او در نشست خبری که بعد از مدت‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، «ورشکستگی آبی» را مهم‌ترین مسئله کشور در همه حوزه‌ها دانست و گفت که در صورت ادامه این روند، حتی سمن‌های محیط زیستی هم حاضر به رای دادن نیستند. به گفته معاون رئیس‌جمهور، این «ناآگاهی» در حالی است که اکنون سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی به کمتر از هزار متر مکعب رسیده است.

نشست خبری صبح دیروز عیسی کلانتری که به مناسبت آغاز هفته محیط زیست برگزار شد، بیش از همه به گفتن از آب و فانتزی دانستن موضوع محیط زیست در نگاه مدیران –حتی مدیران محیط زیستی- گذشت. او در پاسخ به «پیام‌ما» درباره برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه محیط زیست و اظهارنظرهایی چون وعده «تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای تولید غذا برای 500 میلیون نفر» یا مانع خواندن سازمان حفاظت محیط زیست برای فعالیت شهرک‌های صنعتی گفت: «من از برنامه کاندیداها خبر ندارم اما متاسفانه کشور ما بازیچه همین تفکرات شده که یکی یک روز می‌گوید من برای یک و نیم میلیارد نفر در سرزمینمان غذا تولید می‌کنم و یکی می‌گوید آب را از دریا می‌آورم. چند سال پیش رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفته بود که آب از دریا می‌آورم تا گندم تولید کنیم. این تفکرات، یا از ناآگاهی برمی‌آید یا تفکراتی پوپولیستی است.»
کلانتری ادامه داد:‌ «در حال حاضر از آنجا که بخش کشاورزی 81 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند، حتی اگر تمام تولیدات کشور و صادرات آن را در نظر بگیریم و واردات را از آن کم کنیم، فقط برای 65 درصد مردم غذا تولید می‌کنیم، یعنی برای حدود 50 میلیون نفر. خالص تولید ما این است و سرزمین ما را به این روز انداخته است. ما به جای 40 درصد، 102 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده می‌کنیم. اگر بخواهیم 40 درصد آب تجدیدپذیر استفاده کنیم باید 36 میلیارد مترمکعب آب استفاده کنیم، در حالی که 81 میلیارد مترمکعب فقط در کشاورزی مصرف می‌کنیم.» معاون رئیس‌جمهور سپس گفت: «اگر می‌خواهیم محیط زیست سالم داشته باشیم حق ما 36 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر است، نه 90 میلیارد مترمکعب که آن هم 81 میلیاردش برای کشاورزی استفاده می‌شود. این برنامه‌ها غیر از عوام‌فریبی یا ناآگاهی چیز دیگری نمی‌تواند باشد.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با گله از اینکه هیچ کدام از این کاندیداهای ریاست جمهوری درباره محیط زیست صحبت نکردند، گفت: «متاسفانه جایگاه محیط زیست آنقدر پایین است که از هفت نامزد ریاست جمهوری که هر کدام نیم ساعت در مناظره صحبت کردند، در این 210 دقیقه، دو دقیقه درباره محیط زیست صحبت نکردند. این نشان می‌دهد محیط زیست برای آنها اهمیتی ندارد و متاسفانه مردم هنوز حقوق شهروندی‌شان را از محیط زیست نگرفته‌اند. اگر همین‌طور پیش برود، احتمالا سمن‌های محیط زیستی به هیچ کدام آنها رای نمی‌دهند.»
کاوه مدنی جاسوس نیست
کلانتری در ادامه این نشست به سوال دیگر «پیام ما» در خصوص انتشار خبر «صدور حکم قطعی جاسوسی کاوه مدنی و محکومیت او به یازده سال حبس» هم چنین توضیحی داد: «درباره آقای دکتر مدنی، دولت و قانون می‌گویند کسی جاسوس است که وزارت اطلاعات تشخیص دهد نه ارگانی دیگر. وزارت اطلاعات و وزیر اطلاعات بارها -چه در دولت و چه به صورت علنی- اعلام کردند که کاوه مدنی جاسوس نیست. حالا یک ارگانی می‌خواهد کسی را جاسوس تلقی کند، دست خودش است. دست ما نیست. اینکه نوشته‌اند 11 سال حبس محکوم شده هم چنین چیزی ندیدیم، هرچند ممکن است ضابطین آنها، او را محکوم کرده باشند و من منکر نمی‌شوم، اطلاعی ندارم. آقای کاوه مدنی وقتی که آمد و معاونت سازمان حفاظت محیط زیست را پذیرفت، وزارت اطلاعات او را کاملا تایید کرد. ایشان قبل از اینکه به محیط زیست بیاید، به مدت چهار سال در وزارت نیرو مشاور آقای چیت‌چیان بود. من آنجا ایشان را شناختم که چقدر نیروی ارزنده‌ای است.»
هشدار درباره ورشکستگی آبی
بخش زیادی از نشست خبری دیروز، به گفتن از بحران آب در کشور گذشت. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آب را مهم‌ترین دغدغه کشور دانست و گفت: «ما به آب ظلم کرده‌ایم. در سال ۱۳۶۷ حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داشتیم اما این رقم طی چند سال اخیر به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. درحال‌ حاضر نیز سرانه آب تجدیدپذیر در ایران برای هر نفر کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب است. ما هنوز نمی‌دانیم برای این میزان محدود آب چه برنامه‌ای بریزیم؛ بعضی می‌گویند این آب باید صرف کشاورزی شود؛ این یعنی هنوز اولویت استفاده از آب موجود در کشور را نمی‌دانیم و باور نداریم که آب تجدیدپذیر سال به سال کاهش می‌یابد.»
او در ادامه آمار درباره وضعیت کنونی آب تجدید پذیر مطرح کرد: «در سی، چهل سال گذشته بین ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال آب داشتیم که آن را به ۹۰ میلیارد مترمکعب رساندیم و به نظر می‌رسد امسال به ۸۰ میلیارد متر مکعب برسد. امسال سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر هزار متر مکعب خواهد بود؛ این یعنی بحران آب. در واقع ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر ۷۰۰ مترمکعب آب تجدیدپذیر دارند و این یعنی اینکه کشور وارد مرحله ورشکستگی آب شده است.»
معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به دشواری زندگی بدون آب اشاره کرد و گفت:‌ «سرمایه‌های آب و خاک دارد به غارت می‌رود. محیط‌زیست برای زنده ماندن به آب نیاز دارد. تهدید سنگین و اصلی کمبود آب است، نه شکارچی غیرمجاز یا قاچاقچی چوب.»
حقابه ندهند، دست به دامن قوه‌قضائیه می‌شویم
انتقاد از نگاه سیاستگذاران به محیط زیست به عنوان موضوعی کم‌اهمیت، در بخش‌های دیگر نشست دیروز، تکرار شد. کلانتری وقتی موضوع به حقابه‌ها رسید گفت: «الان همه مردم دنیا بی‌توجهی سران کشورها به موضوع محیط زیست را لمس کرده‌اند. به همین دلیل لازم است که کشورهای جهان در زمینه حفاظت از محیط زیست و کره زمین تجدید نظر کنند. در کشور ما مسئولان و سیاست‌گذاران به موضوع محیط زیست به‌عنوان یک مسئله فانتزی و ثانوی نگاه می‌کنند. باید به این موضوع توجه کرد که تحمل کره زمین کم شده است. محیط زیست در ایران در لبه آسیب‌پذیری حرکت می‌کند.»
او این آسیب‌پذیری را با خشکیدن چشمه‌ها تصویر کرد و اینکه «خشکسالی در کشور چنان گسترده شده که حتی در مناطق چهارگانه، چشمه‌ها خشکیده‌اند.» اما در این شرایط راهکار چیست؟ کلانتری اینطور پاسخ داد: «وقتی خشکسالی به این حد بحرانی می‌رسد، سازمان حفاظت محیط زیست فقط می‌تواند با تانکر به حیات وحش آب‌رسانی کند که تشنه نمانند.»
او واقعیت آب را اسفناک‌تر از آن دانست که «مسئولان آب» می‌گویند و از وزیر نیرو گله کرد که حتی «حقابه‌ای که خودشان تایید کرده‌اند را پرداخت نمی‌کنند» و در صورت ادامه این وضعیت چاره‌ای نیست جز مراجعه به قوه‌قضائیه.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طی امسال بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد کاهش یافته است، گفت: «در این شرایط وزارت نیرو ۶۰ درصد از حق‌آبه دریاچه ارومیه را پرداخت نکرد.»
کلانتری در بخشی دیگری از سخنانش از تدوین سیاست‌های کلان در کشور بدون توجه به محدودیت‌های آبی هم گلایه کرد: «وقتی می‌گویند که در تولید باید ۹۵ درصد به خودکفایی برسیم یعنی باید دو برابر ظرفیت موجود از منابع آبی مصرف کنیم. در این شرایط اگر نجنگیم، دیگر محیط زیستی باقی نخواهد ماند.»
برای هیچ صنعت آب‌بری مجوز صادر نکردیم
معاون رئیس‌جمهوری از دستاوردها هم گفت. مثل صادر نشدن مجوز برای صنایع آب‌بر در دو سال اخیر و لزوم استقرار صنایع فولاد و پتروشیمی در کنار سواحل. هرچند «این اتفاق باید چهل سال پیش در کشور رخ می‌داد.» او با گفتن این جمله زاینده‌رود را مثال زد که در زمان شاه عباس صفوی ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت و حالا با اینکه این میزان به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر‌مکعب رسیده، باز هم خشک است چون «صنایع به اشتباه در آنجا استقرار داده شده‌اند.» بنابراین «حالا اگر حتی به‌جای یک میلیارد، ۱۰ میلیارد آب به تالاب گاوخونی و زاینده‌رود برسد باز هم مشکل حل نمی‌شود»، مگر برنامه‌ریزی جدی شود.
معاون رئیس‌جمهور به انتقادات درباره عملکرد دولت هم اینطور جواب داد:‌ «خلاف تبلیغاتی که علیه دولت می‌شود و با اینکه به‌ دلیل تحریم‌ها منابع مالی دولت کاهش یافته بود، با حمایت‌های رئیس‌جمهوری دستاوردهای خوبی در حوزه محیط زیست داشته‌ایم.» کلانتری تخصیص 450 میلیون دلار برای مهار گرد و غبارها و استخدام 1020 محیط‌بان و افزایش 300 درصدی حقوق آنها را به عنوان بخشی از این دستاوردها مثال زد.
او گفت: «چهار سال پیش متوسط حقوق محیط‌بانان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود،یعنی جزو پایین‌ترین حقوق‌های دولت و در حد حقوق یک افسر وظیفه.
در چنین شرایطی با کمک رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه حقوق محیط‌بانان بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از متوسط پرداختی‌های دولت بیشتر شده است. در مناطق چهارگانه محیط زیستی حدود ۳۰ درصد به پرسنل محیط‌بانان افزوده شده و سعی کرده‌ایم انگیزه‌های لازم را به محیط‌بانان برای حفاظت از مناطق دهیم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *