پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | الزام برای تعویض خطوط نفت فرسوده در خلیج فارس

پس از بارها شکستن لوله‎های نفت تصمیم گرفته شد

الزام برای تعویض خطوط نفت فرسوده در خلیج فارس

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست: نشت نفت به دریا در سال‌های گذشته بارها رخ داده و منجر به آسیب جدی و غیرقابل برگشت به زیستگاه‌های حساس آبزیان شده است





الزام برای تعویض خطوط نفت فرسوده در خلیج فارس

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۴۰

پس از آلودگی‌های فراوان ناشی از نشت نفت به خلیج فارس که آخرین آن در 23 اسفند در نزدیکی جزیره خارک رخ داد، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از الزام شرکت‌های بهره‌بردار تاسیسات نفتی به نوسازی و تعویض خطوط فرسوده در جلسه‌ای در سازمان بنادر خبر داد اما این مقام مسئول اطلاعاتی در مورد اقدامات مشخص، برنامه‌ریزی و برنامه زمان‌بندی برای شناسایی و تعویض خطوط نداد.نشت مواد نفتی برخی از سکوها و خطوط انتقال نفت در خلیج‌فارس و بروز آلودگی‌های دوره‌ای و مکرر در این اکوسیستم سبب شد که جلسه فوق‌العاده‌ای میان دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط در سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شود.
محمود رضایی، مدیر‌کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد که در این جلسه شرکت‌های بهره‌بردار از این تاسیسات ملزم به نوسازی و تعویض خطوط فرسوده شده‌اند.
بر اساس گفته‌های او «شرکت‌های بهره‌بردار باید در اسرع وقت نسبت به ارائه برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه اقدام کنند اما تا اجرای کامل پروژه بهسازی و تعویض خطوط فرسوده که متولی آن در منطقه خلیج فارس شرکت نفت فلات قاره است، این شرکت ملزم به ارائه گزارش به‌موقع هرگونه نشت نفت به سازمان‌های مرتبط و نظارتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و اقدام سریع برای پاکسازی و امحای آن با کمک و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی کشور شده است.»
رضایی با اشاره به آثار مخرب و جبران‌ناپذیر آلودگی‌های نفتی بر زیستگاه‌ها و سواحل خلیج فارس گفت: «این پدیده در سال‌های گذشته بارها رخ داده است که منجر به آسیب جدی و در مواردی غیر‌قابل برگشت به زیستگاه‌های حساس آبزیان و چشم‌انداز سواحل شده است.همکاری دستگاه‌های اجرایی و اطلاع‌رسانی به‌موقع باعث جلوگیری از پیشروی لکه‌های نفتی به سمت سواحل به عنوان زیستگاه‌های حساس و مناطق مسکونی شده است که کمک شایانی به جمع‌آوری و امحای نفت تخلیه شده در مبدا می‌کند.»
حادثه تکرار شونده شکست لوله‌های نفت
در اسفند سال گذشته بود که تلف شدن هزاران ماهی در ساحل عسلویه خبرساز شد و اداره‌کل شیلات بوشهر علت آن را نشت مواد نفتی در دریا اعلام کرد. چند ماه پیش از آن هم شکستگی لوله نفت در سرخون سبب جاری شدن نفت در روستاها، چشمه‌ها و روان‌آب‌های آن منطقه شد و محیط زندگی مردم را آلوده کرد. در آخر اسفند 99 و همچنین سال پیش از آن هم 2 نشتی بزرگ نفت در خارک سبب نگرانی شد.
خبرهایی از این دست که تعداد آن کم نیست نشان می‌دهد که فرسودگی لوله‌های نفت تا چه حد سبب آلودگی و به خطر افتادن جان جانداران شده‌اند.
اسفندماه پارسال مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفته بود: «حوادث آلودگی نفتی دریا ناشی از نشت نفت از خطوط انتقال از مهم‌ترین علت آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس در سال‌های اخیر بوده که نیاز است شرکت‌های نفتی اقدامات پیشگیرانه را در جهت جلوگیری از این‌گونه آلودگی‌ها انجام دهند. متاسفانه اقدامات فعلی کافی نیست و سازمان محیط زیست بر اساس قوانین و مقررات در این‌گونه موارد پیگیری و خسارت‌های وارده به اکوسیستم دریایی در راستای اعمال قانون و همچنین احیای زیستگاه را محاسبه و مطالبه کند و مسئولان شرکت‌های نفتی باید بر اساس قوانین و مقررات اقدامات لازم را انجام دهند.
  ویژگی‌های تشدید کننده آلودگی در خلیج فارس
خلیج فارس، حوضه آبی کم عمقی، با عمق متوسط 40 تـا 35 متـر و مسـاحتی در حدود 240 کیلومتر‌مربع است با این وجود خلیج‌فارس یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در خود جای داده‌ است و 30 درصد حمل‌و‌نقل نفتی جهان در آن انجام می‌شود.
از سوی دیگر خلیج‌فارس از طریق تنگه هرمز به دریای عمان و آب‌های آزاد متصل می‌شود و در واقع نیمه بسته است. زمان تعویض آب در این حوضه حدود 3 تا 5 سال است که نشان می‌دهد آلاینده‌ها زمان زیادی در آن باقی می‌مانند و همچنین بخش‌های شمالی خلیج‌فارس به دلیل عمق کم، چرخش محدود، شـوری و دمـای بـالا بـه میـزان بیشتری تحت تاثیر آلاینده‌ها هسـتند.
همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سمیرا پایان و محمد امین پورمیر در دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان، جنگل‌های مانگرو که در حدفاصل خشکی و دریا قرار گرفته‌اند می‌توانند بسیاری از آلاینده‌های فلزی را در خود جای دهند و همه این موارد باعث شده تا خطر آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس چند برابر باشد.
خلیج فارس دارای تنوع زیستی ارزشمندی است، تقریبا 750 گونه آبزی در خلیج فارس شناسایی شده است و آلودگی خلیج فارس علاوه بر آبزیان، مردم ساکن در آن منطقه و همچنین دیگر انسان‌ها را به خطر می‌اندازد. چرا که آلودگی آبزیان به عنوان یکی از اجزا زنجیره غذایی می‌تواند سبب انتقال آلاینده‌ها به بدن انسان‌ها شود .
بر اساس نظر کارشناسان مهم‌ترین آلودگی‌های خلیج‌فارس به دلیل آلودگی‌های نفتی است و اگرچه آلودگی‌های ناشی از صنعت نفت به شکل‌های مختلف به خلیج فارس آسیب می‌زنند اما نشت نفت به درون خلیج فارس مهم‌ترین عامل آلودگی است و مهم‌ترین راه مقابله با آن جلوگیری از نشت نفت است. این در حالی است که برخی از لوله‌های انتقال نفت در زیر دریا و همچنین در دیگر نقاط فرسوده هستند و عمر آنها به بیش از 50 سال می‌رسد. به نظر می‌رسد علاوه بر تعویض لوله‌های فرسوده برای حل این مساله اقدامات دیگری هم باید انجام شود. میثم جاوید‌فر، دکتری مهندسی شیمی به پایگاه خبری خلیج فارس در این‌باره گفته‌است:« تاسیسات بهره‌برداری پتروشیمی‌ها و پایانه‌های نفتی خلیج فارس باید به‌صورت دقیق نظارت‌ و پایش‌ شوند و هر بخشی که سهل‌انگاری کرده است و ایجاد آلودگی می‌کند با جرایم شدید روبه‌رو شود تا شرکت‌های نفتی و شرکت‌های نفتکش به فکر استانداردسازی تاسیسات و لوازم‌ و کنترل شناورهای خود باشند.»
به گفته او نصب آنالایزر آنلاین در محل تخلیه پساب‌ها به دریا، نظارت مستمر بر لوله‌های انتقال نفت زیر دریا و نظارت و حفاظت و ضخامت‌سنجی مستمر و همچنین عمل به قانون استفاده از دستگاه تصفیه در کشتی‌هایی که دارای آب ‌توازن هستند هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اگرچه ملزم شدن شرکت‌های بهره‌بردار از تاسیسات نفتی به نوسازی و تعویض خطوط فرسوده اتفاق خوبی است اما باید دید این مساله در برابر اهمیت اکوسیستم خلیج فارس و تاثیر ان بر سلامت انسان‌ها و دیگر جانداران و همچنین حجم الودگی‌های این منطقه چه میزان می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.
فعالان و کارشناسان محیط زیست که سال‌هاست در این باره هشدار می‌دهند توقع دارند که نتیجه اینگونه جلسات به جای الزامات کلی و با ضمانت اجرای نا مشخص دستِ کم به برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی‌های مشخص در مورد شناسایی و تعویض لوله‌های فرسوده انتقال نفت منجر شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *