پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ریزگردهای خارجی، مهمانان ناخوانده آسمان مازندران

ریزگردهای خارجی، مهمانان ناخوانده آسمان مازندران





ریزگردهای خارجی، مهمانان ناخوانده آسمان مازندران

۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۱

غفلت در توسعه دستگاه‌های آلایندگی‌سنجی مازندران سبب شد بار دیگر مانند شهریور پارسال، شهروندان شاهد وجود ریزگردهایی که از صحرای قره‌قوم ترکمنستان وارد آسمان مازندران شد باشند. پدیده‌ای که باز هم به دلیل افزایش دما احتمال دیده شدن آن وجود دارد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، شهروندان ساکن شهرهای مرکزی و شرقی مازندران دیروز، هشتم خرداد، آسمانی غبارآلود را مشاهده کردند. گرد و غباری که شهریور پارسال آسمانِ حدود نیمی از مازندران را تسخیر کرده بود، بار دیگر به این استان رسیده‌است.

آلودگی هوا در نیمه دوم سال بر اثر مصرف سوخت‌های فسیلی، به ویژه مازوت، در واحدهای صنعتی و نیروگاه نکا چند سال است که مازندران را در جمع مناطق درگیر هوای ناپاک قرار داده است. اما از پارسال پای ریزگردها هم به آسمان مازندران باز شد تا این معضل در نیمه نخست سال هم برای مازندرانی‌ها قابل مشاهده باشد.

چهارم شهریور پارسال به دلیل کاهش شعاع دید بر اثر وجود گرد و غبار در آسمان مازندران، پروازهای فرودگاه ساری برای چند ساعت لغو شد. تا جایی که در همان روز هواپیمای حامل وزیر کشور که عازم ساری بود موفق به فرود نشد و به تهران بازگشت.

غبارآلود بودن آسمان مازندران در آن روزها آن‌قدر طولانی و غیرعادی شده بود که بالاخره مسئولان حفاظت محیط‌زیست و هواشناسی مازندران تایید کردند به دلیل تغییرات اقلیمی پای ریزگردها به آسمان مازندران باز شده‌است.

ریزگردهای ترکمنستان به آسمان ایران رسیدند

حالا بیشتر از ۲۴ ساعت است که باز هم ساکنان نیمی از مازندران در آسمان این استان همان غبارهای غریبه و مهاجر را می‌بینند. به جریان افتادن بادهای شرقی در صحرای قره‌قوم ترکمنستان باز هم ریزگردها را به نوار شمالی ایران و آسمان مازندران رسانده است. این ادعا را مسئولان مرتبط در مازندران نیز تایید می‌کنند. مدیرکل محیط‌زیست مازندران از ورود ریزگردها یا گرد و غبار از صحرای قره‌قوم ترکمنستان به استان خبر داد.

«عطاءالله کاویان»، مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: صبح روز سه‌شنبه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در ایستگاه‌های محیط‌زیست شهرهای نکا، آمل و چالوس داده‌های مربوط به ذرات معلق هوا را بیش از حد استاندارد نشان داده‌است.

او افزود: این شاخص‌ها مربوط به ذرات معلق ریزگردها یا همان پدیده گرد و غبار است و از شاخص استاندارد در هر سه ایستگاه یاد شده بالاتر بود که نشان می‌دهد هوای مازندران میزبان پدیده گرد و غبار یا ریزگردها شده است.

کاویان با بیان اینکه در این باره با دانشگاه علوم پزشکی و هواشناسی مازندران مکاتبه شد، گفت: همکاران هواشناسی به صورت شفاهی گزارش دادند که بررسی داده‌ها نشان می‌دهد ریزگردها از سمت صحرای قره‌قوم در کشور ترکمنستان برخاسته و در جهت غرب صحرا در حرکت است. توده ریزگردها از روی دریای خزر عبور کرده و به مازندران رسیده است.

او افزود: این وضعیت پدیده ریزگردها در نهایت تا دیروز غروب، به علت ورود جریان‌های دیگر هوا به استان به تدریج از بین رفته است.

صحرای قره‌قوم یکی از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان است که ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را در بر می‌گیرد و به قزاقستان هم می‌رسد. صحرایی خشک و کم‌باران، که گفته می‌شود در برخی مناطق آن ممکن است هر چند سال یک بار اندکی باران مشاهده شود.

به استناد اظهارات کارشناسان مرتبط، با توجه به تغییرات اقلیمی در منطقه، احتمال تکرار پدیده ریزگردها در مازندران باز هم وجود دارد. صاحب‌نظران می‌گویند که فراوانی بادهای شرقی در حال افزایش است و قدرت این بادها بیشتر شده که سبب می‌شود ریزگردها از قره‌قوم به مازندران برسند.

با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شود دمای هوای مازندران از نیمه خرداد تا نیمه شهریور امسال بین ۰.۵ تا یک درجه بیشتر از میانگین نرمال باشد، احتمالا بستر برای ورود ریزگردها به آسمان مازندران فراهم‌تر خواهد بود. افزایش دما در استان، جریان بادهای شرقی را در مواجهه با جریان‌های غربی تقویت می‌کند و منجر به فراهم‌تر شدن بستر برای ورود ریزگردها به آسمان استان می‌شود.

در چنین شرایطی طبیعتا اهمیت توسعه ایستگاه‌های آلایندگی‌سنجی در مازندران بیشتر از گذشته احساس می‌شود. ضرورتی انکارناپذیر که طی سال‌های اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفت، اما با وجود اقدامات انجام شده، با توجه به چالش‌های جدید کافی نیست.

حتی سال ۱۳۹۷ در کارگروه کاهش آلودگی هوای مازندران ایجاد ۶ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا تصویب شده بود که به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار به این موضوع تاکنون اجرایی نشد. البته بنا به اظهارات مسئولان حفاظت محیط‌زیست مازندران اقداماتی در این زمینه انجام شده تا بخشی از این مصوبه روی زمین مانده سال گذشته محقق شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر