پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اجباری‌شدن بازیافت لباس در چک

اجباری‌شدن بازیافت لباس در چک

کوه‌های زباله نساجی در اروپا تبدیل به یک چالش شده است و جمهوری چک با مشارکت در حل این مشکل، رهبری اروپا را بر عهده گرفته است





اجباری‌شدن بازیافت لباس در چک

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۷

هر ساله ۲.۱ میلیارد تن زباله در اتحادیه اروپا تولید می‌شود و حالا جمهوری چک با تدوین برنامه‌هایی برای اصلاح شیوه‌های مدیریت زباله، رهبری اروپا را در رفع مشکل کوه‌هایی از زباله لباس برعهده گرفته است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایمنا، کوه‌های لباس‌های قدیمی در کشورهای کم‌درآمد به مکان‌های دفن زباله غول‌پیکر تبدیل می‌شوند. با این حال جمهوری چک با مشارکت در حل این مشکل، رهبری اروپا را بر عهده گرفته است. سالانه حدود ۱۸۰ هزار تن منسوجات در این کشور دور ریخته می‌شود که تنها ۳ تا ۴ درصد آن راهی سطل‌های زباله مخلوط و ۳۹ هزار تن برای بازیافت دسته‌بندی می‌شود. با این حال آلودگی در سطل‌های زباله‌های مختلط غیرقابل بازیافت به ۷۵ هزار تن می‌رسد.
وزارت محیط زیست این کشور در دسامبر سال گذشته، برنامه‌هایی را برای اجرای جمع‌آوری اجباری زباله‌های نساجی از سال ۲۰۲۵ اعلام کرد. در حال حاضر جمع‌آوری جداگانه زباله‌های نساجی در چک اجباری نیست و بسیاری از لباس‌های دور ریخته‌شده که می‌توانند دوباره استفاده یا بازیافت شوند، به محل دفن زباله می‌روند. هدف از قانون جدید هماهنگ‌کردن کشور با دستورالعمل اروپایی در مورد مدیریت زباله است تا منسوجات بیشتری بازیافت شوند و کارایی تلاش‌های بازیافت افزایش پیدا کند.
استراتژی جدید جمهوری چک در این زمینه شامل ایجاد نقاط جمع‌آوری در شهرداری‌های مختلف در راستای کمک به شهروندان برای دفع بهتر زباله‌های نساجی خود است. این کشور حدود ۱۰ هزار نقطه جمع‌آوری نساجی دارد، اما قانون موجود زباله تنها مستلزم جمع‌آوری است نه بازیافت. طرح جدید امیدوار است همان‌طور که این کشور دارای غرفه‌های دریافت باتری‌ها و زباله‌های الکتریکی است، نقاط جمع‌آوری بیشتری را در مکان‌های قابل دسترس همچون تالارهای شهر یا مغازه‌ها ایجاد کند.
اروپایی‌ها سالانه هفت میلیون تن لباس دور می‌ریزند. در اصل کشورهای اتحادیه اروپا تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۹۵ میلیون تن زباله نساجی معادل ۱۶ کیلوگرم در سال برای هر نفر تولید کردند. از این مقدار، ۴.۴ کیلوگرم به ازای هر نفر به‌طور جداگانه برای استفاده مجدد و بازیافت جمع‌آوری، اما ۱۱.۶ کیلوگرم به زباله‌های خانگی تبدیل شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر