پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بند کمال‌خان برای ایران مشکلی به‌وجود نمی‌آورد

معاون کمیسار آب هیرمند:

بند کمال‌خان برای ایران مشکلی به‌وجود نمی‌آورد

موضوع خشکسالی استان سیستان و بلوچستان و پرداختن به معضلات ناشی از آن سال‌هااست در رسانه‌ها مطرح است. اما نگرانی اصلی اینجااست که تاکنون هیچ اقدام مطالعاتی و عملیاتی دقیقی برای بررسی این مهم انجام نشده است.





۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴

موضوع خشکسالی استان سیستان و بلوچستان و پرداختن به معضلات ناشی از آن سال‌هااست در رسانه‌ها مطرح است. اما نگرانی اصلی اینجااست که تاکنون هیچ اقدام مطالعاتی و عملیاتی دقیقی برای بررسی این مهم در این منطقه استراتژیک کشور انجام نشده است.
خشک شدن دریاچه هامون سال‌هااست به یک معضل مهم زیست محیطی برای منطقه تبدیل شده است. در همین راستا روز دوشنبه هیئت‌های فنی دو کشور ایران و افغانستان برای دریافت حق‌آبه ایران از رود هیرمند در فرمانداری شهرستان زابل جلسه‌ای برگزار کردند.
به گزارش مهر این نشست به سرپرستی وزارت نیرو و با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت دفاع، فرماندهی مرزبانی و سایر دستگاه‌های انتظامی و امنیتی سیستان و بلوچستان و همتایان آن‌ها از سوی کشور افغانستان در فرمانداری شهرستان زابل پس از اجلاس بیست و یکم و بیست و دوم کمیساران آب هیرمند برگزار شد. بر اساس توافقات مقرر شده بود سازه اندازه‌گیری مشترک برای تعیین حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود، که در نهایت هیئت‌های فنی دو کشور با امضای صورتجلسه‌ای موافقت کردند در مدت یک ماه آینده در یک فعالیت مشترک به میزبانی شهرستان زابل نسبت به تهیه نقشه‌های مورد نظر اقدام کنند.
نعیم‌الله سالارزی، رئیس هیئت ۲۲ نفره افغانستانی در این نشست گفت: ما یک معاهده تاریخی داریم که در سال ۱۳۵۱ انجام شده و مطابق معاهده آب هلمند حق‌آبه کشور ایران ثابت شد و امیدوار هستیم کار فیزیکی حق‌آبه ایران آغاز و حق‌آبه ایران ثابت شود و دولت افغانستان وادار به این است که مطابق معاهده عمل کند.
معاون کمیساری آب هیرمند در ادامه در خصوص ساخت سد روی هیرمند افزود: ما مطمئن هستیم که بند کمال‌خان برای ایران هیچ مشکلی به‌وجود نخواهد آورد، حق‌آبه‌ای را که معاهده ذکر کرده انشاالله به ایران می‌رسد و دولت افغانستان طبق قانون آب این کشور و قوانین بین‌المللی هیچ کاری را نمی‌کند که به ضرر آب هیرمند باشد.
اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که با وجود این مسائل باز هم نباید آینده سیستان را فقط به موضوع حق‌آبه گره زد و باید حتماً به دنبال راهکارهای جایگزین برای تامین آب مردم این منطقه بود زیرا طبق اعلام سازمان هواشناسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سطح پوشش برف کنونی حوضه‌های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب‌های هامون که بیش از ۶۰ هزار کیلومتر مربع است، نسبت به سال گذشته حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *