سایت خبری پیام ما آنلاین | دورنمای گردشگری سلامت

دورنمای گردشگری سلامت





۸ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۰

دورنمای گردشگری سلامت

یادداشتی از محمد جهانگیری رییس انجمن گردشگری سلامت ایران

در یک سال گذشته کرونا آسیب‌ها و پیامدهای مختلفی داشته است. از جمله  اینکه بسیاری کسب و کارها آسیب اقتصادی شدیدی متحمل شده‌اند. هرچند در این دوره حوزه سلامت مراجعات بالایی داشت، اما از نظر اقتصادی تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفتند. در حوزه خدمات بین‌المللی سلامت و به طور مشخص گردشگری سلامت یکی از بحث‌های جدی موضوع حمل و نقل و تردد از مرزها است که در یک سال گذشته مسیرها در حوزه حمل و نقل کاملا بسته بود.گردشگری سلامت از آسیب‌های دوران کرونا مصون نبود با این تفاوت که در این دوران می‌شد بعضی از خدمات پزشکی را در شرایط خاص و با تدابیر خاص انجام داد تا این انگیزه را در بعضی افراد ایجاد کرد که حرکت و برنامه‌ای برای دریافت این خدمات داشته باشند. به طور مثال انجام مشاوره‌های پزشکی یا مواردی از این قبیل که می‌شد از راه دور انجام داد.

گردشگری سلامت و خدمات بین‌المللی سلامت مانند تمام حوزه‌ها از شیوع کرونا آسیب جدی دیده است. از آنجا که این موضوع اهمیت بسیار دارد و می‌تواند پیشران گردشگری و اقتصاد کشور باشد با حضور معاون اول ریاست جمهوری و دیگر فعالان حوزه‌های مرتبط، مذاکرات مفصلی داشتیم. همواره تاکید شده است که موضوع گردشگری سلامت باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. 

چه امروز که کرونا در حال مدیریت است و چه پس از کنترل کرونا، گردشگری سلامت می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای عبور از بعضی بحران‌ها ایجاد کند. اگر امروز به این موارد توجه نکنیم در موعد مقرر نمی‌توانیم از آثار مثبت آن بهره‌مند شویم.

نکته مهم این است که در شرایط فعلی و پس از کرونا، گردشگری سلامت می‌تواند پیشران حوزه گردشگری باشد. اما شاهدیم که در دوران شیوع کرونا به نیازهای حوزه سلامت در داخل کشور و کشورهای اطراف پاسخ درستی داده نشده است. در نتیجه می‌توان گفت در حوزه‌های جراحی و خدمات دیگر نوعی انباشتگی به وجود آمده که می‌تواند با بهبود شرایط موجب افزایش تقاضا در گردشگری سلامت شود. این یک فرصت مطلوب است که باید برای استفاده بهینه از آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. علاوه بر این، شرایطی که پاندمی کرونا ایجاد کرده است، می‌تواند فرصتی باشد برای ساماندهی در حوزه ارائه خدماتی که در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود. همچنین کسانی که پیش از این در زمینه گردشگری سلامت فعال بودند، می‌توانند اقداماتی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های لازم به خصوص تقویت خدمات برخط و معرفی خدمات به مخاطبان بیشتر، انجام دهند. در حال حاضر اقداماتی توسط وزارت بهداشت و مراجع دیگر و انجمن گردشگری سلامت ایران صورت گرفته است، اما این اقدامات کافی نیست. 

از طرفی تصمیم‌های وزارت گردشگری هر چند بی‌تاثیر نیست اما این اثر در حوزه خدمات سلامت چندان قابل توجه نیست.  باید در حوزه سلامت تغییرات عمده و تصمیم‌گیری‌های درستی انجام شود. نهادهای متولی باید شاخص‌هایی تعیین کنند تا بعد از کنترل کامل کرونا در کشور بتوانیم شاهد بهبود وضعیت این حوزه باشیم. در همین راستا در انجمن گردشگری سلامتی و وزارت بهداشت اقداماتی انجام شده و سامانه‌ای در همین رابطه طراحی شده که به زودی معرفی می‌کنیم.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *