سایت خبری پیام ما آنلاین | دشت شازند کشش صنعت آب‌بر ندارد

دشت شازند کشش صنعت آب‌بر ندارد





۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹

دشت شازند کشش صنعت آب‌بر ندارد

پتروشیمی الوند هنوز محل مناقشه صنعت و محیط زیست است. شازند از نظر منابع آبی در مضیقه است، دشت شازند نیز توان تامین آب ندارد و سطح آب‌های زیرزمینی کاهش داشته است. با این حال مسئولان این استان به  استقرار این پتروشیمی اصرار دارند.

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی بیستم مهرماه گفته است که این پتروشیمی براساس تمام فرآیندهای قانونی شکل گرفته است و تنها به دلیل قرار گرفتن در شعاع ۳۰ کیلومتری اراک، مجوز محیط‌زیست را در اختیار نداشته است. به  گفته علی آقازاده، هیات دولت با احداث این پتروشیمی موافقت کرده است و از نظر زیست محیطی فرآیندهای قانونی طی شده است.  

عضو هیئت علمی  گروه محیط زیست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک اما گفته است:«در تحقیقات انجام شده در قبال پتروشیمی شازند فارغ از مباحث آلودگی، میزان مصرف آب توسط این واحد صنعتی بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفت که بسیار بالاست و در حالی که می توانستیم از دشت شازند برای کشاورزی استفاده کنیم، آب این دشت به پتروشیمی اختصاص یافته است. حتی در بررسی‌های انجام شده، پارامترهای پساب خروجی بار فلزات سنگین بسیار بالا بود هرچند که اعلام می‌شود آب تصفیه می شود، اما همچنان شاهد وجود فلزات سنگین هستیم.»

به گفته آزاده کاظمی این پتروشیمی، پیوست زیست محیطی ندارد:«باید در زمان احداث این صنعت پیوست زیست‌محیطی خود را ارائه می کرد که تاکنون چنین چیزی را در قبال پتروشیمی شازند پیدا نکرده‌ایم و همه این موارد شامل حال احداث پتروشیمی الوند هم می‌شود که در ابتدای امر باید پیوست زیست محیطی داشته باشد.»

او با تاکید بر اینکه این منطقه به لحاظ منابع آبی پتانسیل استقرار صنایع بزرگ را ندارد، گفت: «اگر در گذشته با حفر ۳ تا ۴ متر به آب می رسیدیم، امروز با حفر ۳۰ تا ۴۰ متری دشت شازند به آب نمی رسیم و در واقع این دشت کشش و پتانسیل احداث صنعت آب‌بری مانند پتروشیمی را ندارد.»این عضو هیات علمی دانشگاه اراک به قرار داشتن این صنعت در شعاع ۳۰ کیلومتری اراک اشاره کرد و افزود: «گذشته از آلودگی آب و خاک، استقرار این صنعت تبعاتی در حوزه آلودگی هوا خواهد داشت، جهت وزش بادهای غالب به سمت اراک است و اگر فقط یک درصد هم اثر داشته باشد به دلیل اثرات تجمعی، در افزایش آلودگی هوا هم نقش خواهد داشت.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *