پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رونق مسکن به زور تسهیلات

رونق مسکن به زور تسهیلات





۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۱

رونق مسکن به زور تسهیلات

وزیر راه و شهرسازی: وام ساخت مسکن، 65 درصد افزایش پیدا کرد 

رشد چشمگیر قیمت مسکن از آنجایی بااهمیت است که بین 35 تا 40 درصد هزینه سبد معیشتی خانوار به مسکن اختصاص دارد و همچنین بیش از 30 درصد از خانوارهای کشور در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند. در کنار این موارد، طی یک‌سال اخیر تعداد معاملات در شهر تهران و شهرهای بزرگ کاهشی نزدیک به 50 درصدی را تجربه کرده است، که این مولفه نیز می‌تواند گواه افزایش هرچه بیشتر تعداد جمعیت اجاره‌نشین کشور باشد. اما آنچه از روند تحولات بخش مسکن طی دو دهه اخیر در ایران فهم می‌شود، این  مهم است که سیاستگذار بخش مسکن کشور در انجام وظایف عملکرد خوبی نداشته است.

 یکی از راهکارهای خانه دار شدن، اختصاص وام برای ساخت مسکن است در همین راستا،«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه وزارتخانه برای افزایش وام مسکن، اظهار داشت: در وزارت راه ‌وشهرسازی بر تقویت بخش عرضه مسکن تاکید داریم، تولید کنندگان و انبوه‌سازان باید تقویت شوند. وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه وام مسکنی که به فرد و زوجین تعلق می‌گیرد از طریق اختصاص وام به سازنده در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در 16 اسفندماه سال گذشته مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش وام ساخت مسکن دریافت شد و این تسهیلات حدودا 65 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وام ساخت مسکن قابل انتقال به خریداران است

اسلامی تصریح کرد: وام ساخت مسکن قابل انتقال به خریداران است و کمک می‌کند تا اثر تورمی ایجاد نشود و عرضه فعال شود تا بتوانیم در آینده شاهد تولید بیشتر مسکن باشیم. وی ادامه داد: اشخاصی نیز که قصد ساخت مسکن دارند می‌توانند از تسهیلات ساخت مسکن بهره‌مند شوند تا بتوانیم برای خانه دار شدن آنها در مراحل بعدی گام‌های بلندتر و استوارتری برداریم. عضو کابینه دولت درخصوص برنامه این وزارتخانه برای افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن، گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای افزایش میزان وام خرید مسکن ندارد.

 یکی از حوزه های مربوط به مشکل مسکن سرمایه گذاری در این بخش است،«محمدرضا پور ابراهیمی داورانی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه شرکت سرمایه گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است، چنین اظهار نظر کرد: با توجه به نیاز کشور به تولید حداقل سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن و وجود نقدینگی زیاد در کشور باید راه های افزایش ظرفیت حوزه سرمایه گذاری در این بخش بررسی شود.

باید تحرکی در ساخت و تولید واحدهای مسکونی در کشور ایجاد شود

وی ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری مسکن باید بتواند در ماموریت های تولید واحدهای مسکونی در کشور موفقیت حاصل کند، چراکه براساس آمارهای دریافتی وضعیت فعالیت های این شرکت مناسب نیست.پورابراهیمی با بیان اینکه فعالیت ساخت مسکن مهر از پایان دولت دهم تا زمان روی کار آمدن اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی متوقف شد، تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی حوزه تامین مالی در بانک مسکن است و بخش سازمان ملی زمین مسکن و موضوع بازآفرینی شهری در این وزارتخانه قرار دارد، باید تحرکی در ساخت و تولید واحدهای مسکونی در کشور ایجاد کند. وی افزود: مقرر شد براساس یک کار مشترک بین کمیسیون اقتصادی و تیم وزارت راه و شهرسازی اعم از مدیرعامل بانک مسکن و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن اقداماتی انجام و برنامه هایی طراحی شود تا تحرکی در بخش مسکن کشور ایجاد شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *