پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قطع نفس تالاب انزلی با آبگیری سد «لاسک»

قطع نفس تالاب انزلی با آبگیری سد «لاسک»





۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹

قطع نفس تالاب انزلی با آبگیری سد «لاسک»

فعال محیط زیست: در صورت احداث سد لاسک حجم آب ورودی به تالاب انزلی کاهش می‌یابد

بار دیگر صدای فعالان محیط زیست نسبت به  احداث و آبگیری سد لاسک بلند شده است. آن‌ها معتقدند  این سد بلای جان تالاب انزلی است و نفس این تالاب بین المللی را قطع می‌کند.

در شرایطی که به اذعان رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تالاب بین المللی انزلی نفسهای آخر را می کشد و جنگلهای هیرکانی در خطر انقراض قرار دارند سخن از احداث سدی می رود که صاحب نظران آن را عامل نابودی تالاب و بخشی از جنگلهای هیرکانی می دانند. قرار است این سد با ارتفاع 63 متر، عرض 750 متر و طول 3600 متر با یکهزار میلیارد تومان اعتبار بر روی رودخانه امامزاده ابراهیم در شفت احداث شود .

آنطور که ایرنا می‌نویسد محمد دهدار درگاهی دکترای محیط زیست می‌گوید: سد لاسک در صورت احداث یک پنجم آب تالاب را کم می کند. حجم مخزن این سد 45 متر مکعب است و طبق براورد در صورت احداث 37 و نیم میلیون متر مکعب آب کمتری به تالاب انزلی وارد می شود.

نفس‌های آخر تالاب 

بین المللی 

در همین رابطه سارا اردو فعال محیط زیست در گفت‌وگو با پیام ما عنوان می‌کند: « تالاب‌ها هم به دسته ملی و بین المللی تقسیم می‌شوند. بر اساس کنوانسیون رامسر تالاب‌های بین المللی تالاب‌های هستند که حفاظت آنها از طریق بین المللی روی آنها انجام می‌شود. تالاب انزلی یکی از همان تالاب‌های بین المللی است که سالانه پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است اما متاسفانه به علت ضعف مدیریت این تالاب در حال خشک شدن است.

سد لاسک 

سد لاسک بر روی رودخانه امام زاده ابراهیم ساخته شده که این رودخانه منبع آبی تالاب انزلی است.

یک تالاب را باید همانند یک کاسه در نظر گرفت که آب آن از طریق نزولات جوی، رودخانه یا آب‌های زیر زمینی تامین شود. آب این تالاب انزلی از طریق رودخانه تامین می‌شود و به دلیل آلودگی آب رودخانه و شرایط محیطی، رسوبات در این تالاب افزایش یافته و خشکی و آلودگی تالاب را رقم زده است.

فعالان محیط زیست به دو دلیل با احداث سد لاسک مخالف هستند. یکی اینکه این سد بعد از آبگیری  بخشی از جنگل‌های با ارزش هیرکانی را  زیر آب می‌برد  که این قسمت از جنگل‌ها هم شمشادهای ممنوع‌القطع هستند( درختان باارزشی که حتی اجازه قطع آنها وجود ندارد)  و دوم به منبع تامین آب تالاب انزلی صدمه وارد می‌کند و از حجم ورودی آب به این تالاب می‌کاهد.»

به گفته اردو اولویت احداث این سد تامین آب شرب بوده است  ولی در اجرای آن توجهی به محیط زیست نشده است. به همین دلیل فعالان محیط زیست با این سد مخالفت می‌کنند.

این فعال محیط زیست  می‌گوید: «در پاسخ به مخالفت فعالان محیط زیست اعلام شده است که این سد کوچک است اما باید در جواب آنها گفت که همین کوچک بودن سد هم   آب هفت روستا ی اطراف را تحت تاثیر قرار داده و از میزان و حجم آن می‌کاهد.»

سارا اردو با ابراز تاسف از در اولویت قرار دادن اهداف کوتاه مدت به اهداف بلند مدت در شیوه های مدیریتی می‌گوید:  محیط زیست کشور دیگر توان تحمل مشکلاتی از این دست را ندارد.»

اصرار مسوولین شهرستان بر اجرایی شدن طرح

آنطور که همشهری می‌نویسد انتقاد‌ فعالان محیط‌ زیست درباره ساخت سد لاسک در شفت موجب شد وزیر نیرو با بررسی بیشتر این طرح موافقت کند، اما مسئولان شهرستان همچنان اصرار به آغاز عملیات اجرای سد دارند.

رامین شیرعلی‌پور دبیر تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی گیلان در این خصوص به پیام ما می‌گوید:  «به دنبال پیگیری فعالان محیط زیست و اساتید دانشگاه و مخالفت وزیر نیرو کلنگ‌زنی سد لاسک لغو شد. اما ظاهرا عده‌ای به شدت پیگیر احداث این سد هستند و توانسته‌اند مجددا مجوز صدور این سد را بگیرند. ما از این افراد می‌خواهیم دلایل خودشان را برای این موضوع بیان کنند.» 

به گفته شیرعلی‌پور در صورت راه اندازی این سد زندگی 1600 نفر از مردم اطراف این سد دچار مشکل می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *