پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سبقت لبنیات از میانگین نرخ تورم مهرماه

سبقت لبنیات از میانگین نرخ تورم مهرماه





۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸

سبقت لبنیات از میانگین نرخ تورم مهرماه

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در مهرماه مربوط به استان  ایلام (۴۰.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (۲۵.۵ درصد) است

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در مهرماه مربوط به استان ایلام (۴۰.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (۲۵.۵ درصد) است

ترامپ از برجام خارج شد تا قیمت‌ها در ایران از ضامن خارج شوند. هر چند که برخی اعتقاد دارند که بی تدبیری‌های داخلی در این افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته است اما آنچه کف بازار قیمت‌ها مشاهده می‌شود بالا رفتن روز به روز قیمت‌ها است. 

با لا رفتن قیمت‌ها هر چند از ارز و طلا آغاز شد اما در ادامه به مسکن و خودرو و سایر اقلام خوراکی و پوشاکی هم رسید. تقریبا امروز دیگر هیچ کالایی را نمی‌توان یافت که بالا رفتن قیمت را تجربه نکرده باشد.

دولت روحانی که پایین نگه داشتن نرخ تورم را یکی از دستاورد‌های خود در دور اول ریاست جمهوری می‌دانست امروز با انتقاداتی در خصوص افزایش نرخ تورم روبه‌رو است.

متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری

بر اساس نتایج به دست آمده در مهر ماه ۱۳۹۷، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «رب گوجه فرنگی» با ۸۹,۷ درصد افزایش، «سیب زمینی » با ۴۶.۱ درصد افزایش و « گوجه فرنگی» با ۴۰.۵ درصد افزایش بوده است. در این ماه اقلام «پرتقال محصول داخل » ۳۲.۹ درصد و «سیب درختی زرد » ۴.۴ درصد، نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته اند.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهر ۱۳۹۶) مربوط به «رب گوجه فرنگی» با   ۲۲۷,۸ درصد افزایش و پس از آن « موز » با ۱۶۸.۲ درصد افزایش و « گوجه فرنگی » با ۱۴۷.۴ درصد افزایش است.

افزایش قیمت رب‌گوجه فرنگی باعث شد تا صادرات گوجه فرنگی از کشور ممنوع شود. موضوعی که با اعتراض برخی از بازرگانان همراه شد. این عده معتقدند با قطع صادرات بازرگانان صادر کننده گوجه بازار  و مشتریان خود را در پشت مرزها از دست می‌دهند و خریداران بازار دیگری را جایگزین ایران خواهند کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بعد از رب‌گوجه و گوجه فرنگی ، موز ، سیب زمینی، سیب درختی، گوشت و برنج بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌اند.

افزایش قیمت نهاده‌های ساختمان مسکونی

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ۱۳۹۷ به عدد ۳۱۵,۴رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۲۵۰.۸)، ۲۵.۷ درصد و نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (۲۱۱.۶)، ۴۹.۱درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات میانگین شاخص در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ۱۳۹۷ نسبت به میانگین شاخص در چهار فصل منتهی به تابستان سال ۱۳۹۶ معادل ۲۶,۷ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۱۷.۴درصد) با افزایش روبه‌رو بوده است.

شاخص قیمت گروه « آهن¬آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره و نرده » با ۴۵,۰ درصد نسبت به فصل قبل بیش‌ترین تاثیر را در افزایش شاخص کل در فصل تابستان داشته است. و گروه « چوب» با ۶۴.۳ درصد افزایش وگروه « خدمات» با ۴.۰ درصد افزایش به ترتیب رتبه‌های بعدی را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان سال۱۳۹۷ مورد بررسی داشته‌اند.

مهرماه خانوارهای شهری

در مهر ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۴۳,۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۸ درصد افزایش نشان می‌¬دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام با ۹.۸ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان فارس با ۴.۴ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۳۲,۴ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام (۴۰.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (۲۵.۵ درصد) است.

 آخرین تحولات بازار مصرف 

بر اساس آخرین بررسی های انجام شده در بانک مرکزی در هفته منتهی به چهارم آبان ماه در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل 2.7 درصد و شیر پاستوریزه 2.1 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل یک دهم درصد افزایش داشت و شانه ای 138 تا 210 هزار ریال فروش می رفت.همچنین در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 1.1 درصد و برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب هشت صدم درصد و چهار دهم درصد افزایش یافت؛ در گروه حبوب قیمت تمام اقلام بین یک دهم درصد تا 7.1 درصد افزایش داشت.

در گروه میوه ها و سبزی های تازه در هفته پایانی مهر ماه در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه یک و کیوی عرضه نمی شد و پرتقال درجه دو عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه بـا سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد؛ میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای هلو معادل 4.7 درصد، خربزه 3.1 درصد و هندوانه 6 دهم درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام بین سه دهم تا 17.1 درصد کاهش داشت.در گروه گوشت قرمز و گوشت مرغ نیز در این هفته بهای گوشت گوسفند معادل 2 دهم درصد، گوشت تازه گاو و گوساله هفت دهم درصد و گوشت مرغ پنج دهم درصد کاهش یافت.همچنین در این هفته قیمت قند معادل یک دهم درصد، روغن نباتی جامد سه دهم درصد، روغن نباتی مایع 3.8 درصد افزایش داشت و بهای شکر و چای خارجی ثابت بود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *