پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تصمیمات تحمیلی

تصمیمات تحمیلی





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۴۲

تصمیمات تحمیلی

اگر فکر می کنید دقیقا دلیل تصمیم گیری ها و اعمال روزانه خود را می دانید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید! بررسی های روانشناسی حاکی از آن هستند که افراد به روشی مرموز و گیج کننده رفتار می کنند که حتی خود نیز از آن اطلاعی ندارند.
در مقاله حاضر چکیده ای از نقل قول های مربوط به واقعیت های حیرت آور در مورد روانشناسی اجتماعی ارائه شده است. اگرچه برخی از موارد بی ارتباط با روانشناسی اجتماعی هستند، اما به نظر می رسد ذکر آنها خالی از لطف نیست. متن زیر را بخوانید تا متوجه شوید چرا ما اغلب، سایر افراد را نادان و خود را قربانی شرایط می خوانیم؟ چرا در جمع دوستانه حاضریم کارهایی که حتی به نظرمان اشتباه هستند را انجام دهیم ولی از جمع دوستانمان طرد نشویم؟
ما اغلب موافق با نظر جمع هستیم، حتی اگر حق با آنها نباشد!
در دهه ۱۹۵۰ ، سولومون آچ، روانشناس، آزمایشی ترتیب داد که در آن سه خط به افراد نشان داده می شد و از آنها پرسیده شد که کدام یک طویل تر از دیگری است؟ یکی از خط ها به وضوح دراز تر از بقیه بود.
در هر مرحله از آزمایش، گروهی هم در اطراف فرد آزمون دهنده وجود داشتند که عمدا می گفتند کوتاهترین خط، دراز ترین خط است! نتیجه این شد که حدود ۷۵ درصد از آزمون دهندگان دست کم یکبار موافق با نظر افراد پیرامون خودشان بودند و این به شما نشان می دهد که تا چه حد می توانید تحت تاثیر نظر افراد پیرامون خودتان باشید حتی اگر اشتباه کنند!
در سال ۲۰۰۵، جورج برن، روانپزشک و متخصص علوم اعصاب، این آزمایش را تکرار کرد و به نتایج مشابهی دست یافت. برن در حین آزمایش به اسکن مغزی افراد تحت آزمایش نیز پرداخت و به این نتیجه رسید که فشار افراد پیرامون, فرد را مجبور می سازد تا ادراکی که خود از واقعیت دارند تغییر دهند
گاهی به جای فکر کردن و تصمیم گرفتن, حاضر می شویم از گزینه ای عمومی استفاده کنیم
در کشورهایی که در گواهینامه رانندگی, بخشی برای اهدای عضو در نظر گرفته شده است میزان رضایت از اهدای عضو به مراتب بیشتر از کشورهایی است که در گواهی نامه رانندگی آنها چنین بخشی وجود ندارد.
به گفته کریستین لی، تصمیم گیری امری دشوار است، بنابراین اغلب اوقات، افراد به گزینه های پیش فرض متوسل می شوند..
ما در لحظه، بیشتر تحت تاثیر محیط اطراف خود هستیم تا اطلاعات قبلی
دریکی از مطالعات که در کتاب ” شما چندان باهوش نیستید ” ذکر شده است، پژوهشگران از آزمون دهندگان خواستند تا یک ۱۰ دلاری را بین خود و شریک خود تقسیم کنند. وقتی آنها در درون اتاقی با یک کیف دستی، کیف چرمی و یک خودنویس بودند، دو برابر بیشتر از زمانی که در اتاقی خالی قرار داشتند، برای خود پول بیشتری بر می داشتند.
اما وقتی از آنها در مورد دلیل رفتارشان سوال شد، هیچ کدام به اشیایی که در اتاق قرار داشت اشاره ای نکردند و در مقابل معتقد بودند که رفتارشان بسیار منصفانه بوده است.
به گفته فابیو براشت، در توضیح این یافته می توان گفت ” تمام اعمال ما همواره تحت تاثیر ارزش ها و پیام هایی است که از جانب محیط و حتی کیف های متفاوتی که درون اتاق قرار داشتند, دریافت می شوند
منبع/http://www.businessinsider.com/mind-blowing-psychology-findings-2015-7

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *