پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

وزارت صنعت بهره‌برداری از معادن بدون عملیات فراوری را مشمول ارائهٔ گزارش ارزیابی محیط زیستی ندانست

تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

یک کارشناس معدن: اشکال این نامه نادیده‌گرفتن تنوع زیستی است و فرض کرده آلایندگی فقط در فرآیند فراوری اتفاق می‌افتد که فرض اشتباهی است





تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۵۴

اوایل بهمن‌ماه نامه‌ای به امضای سرپرست دفتر کل بهره‌برداری معادن خطاب به مدیران کل صنعت و معدن چند استان ارسال شد که در آن آمده بود «استخراج و برداشت مواد معدنی بدون عملیات فراوری و کانه‌آرایی مشمول ارائهٔ گزارش ارزیابی محیط زیستی نیست.» بر این اساس، معادنی که در آن عملیات فراوری اتفاق نیفتد، نیازمند ارائهٔ گزارش ارزیابی به سازمان حفاظت محیط زیست نیستند. این یعنی نابودی تنوع زیستی، آب و خاک نیازمند توضیح و بررسی نیست. اتفاقی که به‌گفتهٔ فعالان و کارشناسان نگران‌کننده است و نه‌تنها تنوع زیستی، بلکه حیات انسانی را هم تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

نامه به امضای «مهدی حمیدی»، سرپرست دفتر کل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است. در این نامه که خطاب به مدیران کل ادارهٔ صنعت، معدن و تجارت استان‌های همدان، گلستان، آذربایجان‌غربی، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری نوشته شده است، به نامهٔ نوشته‌شده توسط «سعید کریمی»، سرپرست دفتر ارزیابی اثرات محیط زیستی سازمان محیط زیست، اشاره شده است؛ نامه‌ای که فروردین امسال نوشته شده و در آن استخراج و برداشت مواد معدنی بدون هرگونه عملیات فراوری و کانه‌آرایی را مشمول گزارش ارزیابی ندانسته است. حمیدی نیز با استناد به نامهٔ کریمی از مدیران استانی خواسته تا جهت اجرای مفاد نامهٔ مذکور اقدام کنند و گزارش ارزیابی صرفاً برای معادن فلزی عملیاتی شود. اتفاقی که به‌گفتهٔ فعالان محیط زیست، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مناطق وارد کند و اثرات مخربی در محیط طبیعی و انسانی برجا بگذارد.

 

اصلاح قانون معادن خواسته اصلی ماست

«حمید ظهرابی»، معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست، به «پیام‌ما» می‌گوید این نامه براساس مصوبهٔ شورای‌عالی حفاظت محیط زیست درست و قانونی است. «در این شورا مصوبه‌ای داریم که بر اساس آن، معادنی که استخراج دارند اما فراوری در آنها اتفاق نمی‌افتد، شامل ارزیابی اثرات محیط زیستی نیستند. درواقع، دو عبارت استخراج و فراوری توأمان به کار گرفته شده است. اما براساس ماده ۱ قانون معادن، تعاریف دقیقی از اکتشاف و کانه‌‌آرایی و فراوری ارائه‌شده و کانه‌‌آرایی هرگونه عملیات فیزیکی و شیمیایی و فیزیکوشیمیایی برای جدا کردن مواد کانی از باطله است و درنتیجه باید اثرات محیط زیستی این مرحله هم دیده شود و نمی‌توان صرفاً روی فراوری تمرکز کرد.» به‌گفتهٔ او، با وجود کانه‌آرایی، سد باطله خواهیم داشت و این سد در هر مقیاسی برابر همین مصوبه مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی است و درنتیجه مصوبهٔ شورای‌عالی محیط زیست باید اصلاح شود. «این مصوبه ایرادهای بسیار زیادی دارد و تنها معادن را از منظر آلودگی مورد توجه قرار داده است؛ درحالی‌که معادن آثار گوناگونی بر تنوع زیستی، ‌آب‌ ، ‌خاک و ‌منظر طبیعی منطقه برجا می‌گذارند و نمی‌توان تنها با نگاه بر آلودگی‌های محیط زیستی این موضوع را بررسی کرد.» 

حمید ظهرابی: این مصوبه ایرادهای بسیار زیادی دارد و تنها معادن را از منظر آلودگی بررسی کرده است، درحالی‌که معادن آثار گوناگونی بر تنوع زیستی، آب و حیات‌وحش منطقه برجا می‌گذارند و نمی‌توان تنها با نگاه بر آلودگی‌های سطحی این موضوع را بررسی کرد

به‌گفتهٔ این فعال محیط زیست، بسیاری از معادن به‌دلیل حجم تخریب‌ها و ماندگاری این تخریب‌ها نیازمند  اصلاح روند با وضع مقررات و قوانین جدی‌تری هستند. «در حال حاضر اکتشافات بی‌نتیجه و ناقص و رها کردن منطقه در شرایط تخریب یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که وجود دارد. از سویی با اصلاح قانون معادن دست محیط زیست بسته شده است و فعلاً خبری از اصلاح جدید قانون در میان نیست. آنچه ما در گام نخست می‌خواهیم، اصلاح قانون معادن است.» ظهرابی همچنین استفاده نکردن از تکنولوژی‌های جدید را یکی دیگر از اصلی‌ترین مشکلات حال حاضر معدن‌کاری کشور دانست. معادنی که با استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی، عامل نابودی آب، خاک، تنوع زیستی و هوا می‌شوند و تلاش چندانی هم برای به‌روز شدن این تجهیزات وجود ندارد. 

 

او اما در پایان، این نامه را مجوزی کلی می‌داند که هم در مناطق حفاظت‌شده و هم در مناطق دیگر قابلیت اجرا دارد؛ «فرق ماجرا در این است که در مناطق حفاظت‌شده و چهارگانه، معادن مجبور به دریافت استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست هستند و سازمان در این شرایط می‌تواند سختگیری‌های جدی‌تری را اعمال کند.»

 

تنوع زیستی نادیده گرفته شده است

«علی رنجبران»، کارشناس معدن و فعال محیط زیست هم با اشاره به نامهٔ فعلی به «پیام‌ ما» می‌گوید این ایده که معادن فلزی بدون واحد کانه‌آرایی نیازمند ارزیابی نیستند، ایده خطرناکی است؛ چراکه تأثیر مستقیم روی تنوع زیستی نادیده گرفته شده و فعالیت معدنی شامل جاده‌کشی، ساخت‌وساز، انفجار و اثرگذاری این فعالیت‌ها بر آب‌های زیرزمینی از نظر دور گذاشته شده است. «اشکال اول این نامه نادیده گرفتن تنوع زیستی است و اینکه فرض کرده آلایندگی فقط در فرآیند فراوری اتفاق می‌افتد که فرض اشتباهی است؛ چراکه فعالیت معدن‌کاری تأثیر مستقیمی در تنوع زیستی و سلامت انسانی دارد و هرچه ابعاد معدن‌کاری بزرگتر باشد، این تأثیر عمیق‌تر و شدیدتر است.»

به‌گفتهٔ او، شواهد و مطالعاتی بسیاری دربارهٔ تأثیر معدن‌کاری بر تنوع زیستی وجود دارد و این اثرات بسیار گسترده و مشهود است. «بنابراین اثر مستقیم معدن‌کاری نادیده گرفته شده، اما دربارهٔ اثرات غیرمستقیم معدن‌کاری هم فرض این نامه این است که فقط واحدهای فراوری آلاینده هستند و در این بخش هم باز محیط زیست انسانی و تأثیر آلودگی بر انسان مورد توجه قرار گرفته. اما این آلودگی کاملاً تنوع زیستی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. 

علی رنجبران: اثر مستقیم معدن‌کاری نادیده گرفته شده، اما دربارهٔ اثرات غیرمستقیم معدن‌کاری هم فرض این نامه این است که فقط واحدهای فراوری آلاینده هستند و در این بخش هم باز محیط زیست انسانی و تأثیر آلودگی بر انسان مورد توجه قرار گرفته است

برای مثال، آلودگی آب به فلزات سنگین و اسیدی شدن آن به‌خاطر زهکش معدن، روی پوشش گیاهی اثر می‌گذارد و این آلودگی توسط پوشش گیاهی به علف‌خواران و بعد گوشت‌خواران منتقل می‌شود و تنوع زیستی را در خطر قرار می‌دهد.»

رنجبران به مسئلهٔ دیگری که کمتر به آن پرداخته می‌شود هم اشاره می‌کند و آن هم حضور افراد مختلف در مناطق است. «حضور بی‌ضابطه‌ای که می‌تواند آسیب‌های بسیاری برای مناطق به‌دنبال داشته باشد. برای مثال در سال‌های گذشته محیطبانان معدنکاران سنگ‌ آهن بافق را هنگام شکار دستگیر کرده بودند. وقتی حضور آدم‌ها بدون ضابطه در منطقهٔ بیابانی اتفاق بیفتد، چنین نتایجی هم دارد.»

این کارشناس معدن در پایان بار دیگر تأکید می‌کند که در معادن فلزی، بسیاری از فلزات سنگین قرار دارند و اینها می‌توانند فجایع بسیاری را برای انسان و تنوع زیستی به وجود بیاورند و با وجود همهٔ این نکات گفته‌شده لازم است تا بار دیگر به این نامه برگردیم و ببینیم که این نامه در کنار بی‌توجهی کامل به محیط زیست طبیعی، حتی بی‌توجه به محیط زیست انسانی هم بوده است و آسیب‌هایی که متوجه زیست انسانی می‌شود را از نظر دور داشته است. 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی:

۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است

محبوب‌ترین تورهای ترکیه کدامند؟

محبوب‌ترین تورهای ترکیه کدامند؟

جست‌وجوی هویت ماناها

کاوش دهم آغاز شد

جست‌وجوی هویت ماناها

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

معاون گردشگری کشور خبر داد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

دست‌بافته‌های ارغوانی

قدمت «ارغوان‌بافی» با ترکه‌های درختان خودروی ارغوان در ایران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد

دست‌بافته‌های ارغوانی

نظر کاربران

hamze salmani

سلام وقت بخیر با این شماره تلفن تماس بگیرید ۰۲۱-۲۸۴۲۱۹۱۰

سید سبحان شاکر

سلام بنده راه ارتباطی با مدیران این رسانه پیام ما می خواستم چرا هیچ ایدی برای ارتباط وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر