پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگارش قانون به قصد رفع تکلیف

کارشناسان قوانین مرتبط با رفع آلودگی هوا را ارزیابی کردند

نگارش قانون به قصد رفع تکلیف

باید مجموعه‌ای از تصمیمات تشویقی گرفته شود، به‌جای اینکه در گام نخست روی تصمیمات قهری مانند افزایش عوارض تردد و بالا رفتن قیمت سوخت تمرکز کنیم





نگارش قانون به قصد رفع تکلیف

۲۹ دی ۱۴۰۲، ۲۳:۱۳

در ایران ۴۰ مصوبه و قانون در ۵۰ سال قانونگذاری برای حل چالش آلودگی هوا تصویب شده است. با‌این‌حال، پس از نیم‌قرن نه‌تنها آلودگی هوا کاهش نیافته بلکه بر تعداد شهرهای آلوده افزوده شده است. چرا؟ آیا ما همچنان با خلأ قانونی در این زمینه مواجهیم یا در اجرا به مشکل برمی‌خوریم؟ «یوسف رشیدی»، استادیار پژوهشکدهٔ علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و «بهزاد اشجعی»، کارشناس آلودگی هوا، هر دو مسئله را مهم می‌دانند؛ هرچند در راهکار با هم اندکی اختلاف عقیده دارند.

عبدالله ریاضی ‌رییس وقت مجلس شورای ملی سه‌شنبه ۲۸ خردادماه ۱۳۵۳ خورشیدی اعلام کرد‌ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مشتمل بر ۲۱ ماده و ۹ تبصره پس از تصویب مجلس سنا در روز دوشنبه بیستم خرداد، در جلسهٔ این روز به تصویب مجلس شورای ملی رسید. در این قانون در چند ماده به آلودگی هوا اشاره شده است. براساس ماده یک این قانون «حفاظت و بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب برهم خوردن تعادل و‌تناسب محیط زیست می‌شود. همچنین، تمامی امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آب‌های داخلی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.» در بند «الف» و «ب» ماده شش این قانون هم اختیاراتی به سازمان محیط زیست برای حل چالش آلودگی هوا داده شده است. به‌عنوان مثال در بند «الف» به انجام دادن تحقیقات و بررسی‌های علمی و اقتصادی در زمینهٔ حفاظت و بهبود و بهسازی محیط زیست و جلوگیری از آلودگی و برهم‌خوردن تعادل محیط زیست اشاره شده که دومین مورد آن به «تغییراتی که تأسیسات و مستحدثات مختلف در وضع فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک خاک، آب‌وهوا ایجاد می‌کند و این تغییرات سبب‌ دگرگونی وضع طبیعی می‌گردند.» اشاره شده است. بند «ب» نیز «پیشنهاد ضوابط به‌منظور مراقبت و جلوگیری از آلودگی آب، هوا، خاک، پخش فضولات اعم از زباله و مواد زائد کارخانجات و به‌طور کلی‌ عواملی که مؤثر بر روی محیط می‌باشند.» است. 

 

یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۴ آیین‌نامهٔ جلوگیری از آلودگی هوا را داشتیم. دو دهه بعدتر قانون نحوهٔ جلوگیری از آلودگی هوا به تصویب رسید و پس از آن آیین‌نامه اجرایی قانون نحوهٔ جلوگیری از آلودگی هوا (۱۳۷۹)،‌ مصوبهٔ شورای‌عالی هماهنگی ترافیک دستورالعمل شرایط اضطراری آلودگی هوا (۱۳۸۹)، برنامهٔ کاهش آلودگی در کلانشهرها در هشت شهر (۱۳۹۰)، لزوم دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا (۱۳۹۳)،  تصویب نامه درخصوص تشکیل کارگروهی بر اجرای برنامهٔ جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها (۱۳۹۵) و درنهایت قانون هوای پاک (۱۳۹۶) را داشتیم.

 

حمل و نقل عمومی راهکار رفع آلودگی هوا

«چه فایده‌ای دارد! ۲۰ سال است هرچه می‌گوییم کسی گوش نمی‌دهد‌،  ما هرسال همین حرف‌ها را می‌زنیم». یوسف رشیدی استادیار، پژوهشکدهٔ علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، از تکرار هرساله بحث‌‌های مرتبط با آب‌وهوا و ماندگاری این شرایط با کلافگی حرف می‌زند. آیا نیم‌قرن قانونگذاری در این زمینه کافی نبوده یا ما با چالش اجرای این قوانین مواجهیم؟ به‌گفتهٔ او، ما چند مشکل اساسی هم در قانونگذاری و هم در اجرا داریم. «قانون خوب، قانونی است که قابلیت اجرا داشته باشد. یکی از مشکلات اصلی ما این است قانون‌هایی که می‌نویسیم، برای رفع تکلیف است نه حصول به نتیجه».

 

به‌نظر رشیدی نکتهٔ دوم این است که ما در بحث آلودگی هوا سراغ اقداماتی که تأثیرگذاری بزرگی دارد، نمی‌رویم. «یکی از مهمترین مواردی که کم به آن توجه کردیم، حمل‌ونقل عمومی است. ترافیک شهری و ناترازی مصرف بنزین به این موضوع مربوط است. راه ساخته و خودرو تولید کرده‌ایم، اما مصرف بنزین را مدیریت نکرده‌ایم. باید مردم را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق و ترغیب کنیم.»

از نظر این استادیار دانشگاه در ایران تصور عمومی این است که همه‌چیز با سوخت و خودرو مناسب حل می‌شود. «کشورهای موفق در حل چالش آلودگی هوا روی حمل‌ونقل عمومی کار کرده‌اند، اما ما مدام به سوخت و معاینهٔ فنی گیر داده‌ایم.»

استادیار پژوهشکدهٔ علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی: کشورهای موفق در حل چالش آلودگی هوا روی حمل‌ونقل عمومی کار کرده‌اند، اما ما مدام به سوخت و معاینهٔ فنی گیر داده‌ایم

به‌گفتهٔ رشیدی در ایران با دو چالش مهم مواجهیم‌، قوانینی که قابلیت اجرا ندارند و حمل‌ونقل عمومی که مسکوت مانده و با سرعت لاک‌پشتی توسعه می‌یابد و همین موضوع باعث شده است به نتیجه نرسد. «با این وضعیت سوخت و خودرو مشکل آلودگی هوا حمل نمی‌شود. متأسفانه مسئولان هربار مشکل را گردن یک عامل می‌اندازند، یک‌بار مازوت، یک‌بار زباله‌سوز و بار بعدی عامل دیگر!»

در ایران ثروت زیادی داریم که اگر در حمل‌ونقل عمومی سرمایه‌گذاری کنیم، با کسر شدن هزینه‌های سلامت، بنزین و .. این پول بازمی‌گردد. در مقابل با ادامه این روند ناچار به واردات بنزین خواهیم بود. از نظر این مدرس دانشگاه اگر مردم مشاهده کنند حمل‌ونقل عمومی مناسب، با برنامه و منظم است کمتر سراغ گزینه استفاده از خودروی شخصی می‌روند، در این شرایط قیمت واقعی سوخت هم قابل‌توجیه است.

 

تشویق به‌جای تنبیه

بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا، به قوانین مرتبط با آلودگی هوا اشاره می‌کند. «۴۰ قانون و مصوبه در ایران از دههٔ ۵۰ تاکنون همهٔ ابعاد آلودگی هوا را پوشش می‌دهد که آخرین آنها قانون هوای پاک است‌، این قانون ایراداتی دارد که باید برطرف شود.» از نظر این کارشناس در ایران گرچه دربارهٔ با خلأ و مشکل قانونی مواجهیم،‌ اما بااین‌حال اگر همان قانونی که وجود دارد اجرا می‌شد، وضع ما بهتر از الان بود. «مهمترین مشکل ما در بحث اجرا است. شش سال از تصویب قانون هوای پاک گذشته و  درصد اجرای آن به‌واسطهٔ کمبود منابع مالی بسیار پایین بوده است.»

 

از نظر اشجعی تنها با بهبود حمل‌ونقل عمومی نمی‌توان چالش آلودگی هوا را کم کرد. «آلودگی هوا ابعاد و منابع انتشار مختلف دارد و نمی‌شود با یک اقدام این معضل را حل کرد. با‌این‌حال، بحث توسعهٔ حمل‌و‌نقل عمومی یکی از راهکارهای اصلی است.»

او افزایش قیمت بنزین و واقعی کردن هزینهٔ حامل‌های انرژی در شرایط فعلی را راهکار درستی برای سوق دادن مردم به‌سمت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نمی‌داند. «آیا وسایل نقلیهٔ عمومی ما ظرفیت متقاضیان جدید را هم دارند؟ ناوگان کنونی ما برای همین جمعیت فعلی استفاده‌کننده هم کافی نیست، چه برسد به اینکه به آن مسافر اضافه شود. علاوه‌براین، ما با فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مواجهیم. وقتی سیستم ناوگان فرسوده است نمی‌توان برای کاهش آلودگی از آن بهره گرفت.»

بنابه گفتهٔ اشجعی، ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید الگوی حمل‌ونقل پاک باشد. «باید این ناوگان را اصلاح کنیم و در ادامه ظرفیت استفاده از آن را افزایش دهیم. علاوه‌براین، باید مجموعه‌ای از تصمیمات تشویقی گرفته شود، به‌جای اینکه در گام نخست روی تصمیمات قهری مانند افزایش عوارض تردد و بالا رفتن قیمت سوخت تمرکز کنیم.»

کارشناس آلودگی هوا: ما با فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مواجهیم. وقتی سیستم ناوگان فرسوده است، نمی‌توان برای کاهش آلودگی از آن بهره گرفت

این کارشناس آلودگی هوا شرایط اقتصادی کنونی را وضعیتی نمی‌داند که بتوان در آن به‌راحتی تصمیم به افزایش قیمت سوخت گرفت. «نمی‌توان یکباره قیمت بنزین را افزایش داد، زیرا باید ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی چنین تصمیمی را لحاظ کرد. این افزایش روی کسب‌وکار مردم تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.»

 

او بار دیگر تأکید می‌کند مشکل ما در اجرای قوانین است، هرچند خلأیی در آنها وجود دارد. «در قوانین فعلی مواردی مانند حمل‌ونقل پاک دیده نشده است. به‌نظر می‌رسد اصلاح این قانون هوای پاک ضروری است تا ایراداتی که آن وجود دارد، طی اصلاحیه‌ای توسط دولت یا طرح مجلس ارائه می‌شود، مرتفع شود. بااین‌حال، اگر همین قانون اجرا شود، کارایی زیادی خواهد داشت. بنابراین، نباید یک ایراد بهانه‌ای شود تا عده‌ای بگویند قانون مشکل دارد، پس آن را اجرا نمی‌کنیم.»

تلاش همگانی برای حل چالش آلودگی هوا

فریاد نفس‌های به‌تنگ‌آمده

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

محمدی

حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند. از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل: این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد. به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد. در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند. باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد. البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد. بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک..... حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *