پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون «تاب‌آوری» امنیت غذایی آسیب می‌بیند

بدون «تاب‌آوری» امنیت غذایی آسیب می‌بیند





بدون «تاب‌آوری» امنیت غذایی آسیب می‌بیند

۹ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۳۹

|پیام ما| «کمیسیون محیط زیست مجمع وزرای ادوار» گزارشی سیاستی با استقبال از تصویب سند امنیت‌غذایی کشور، به مسئولان متذکر شده که اگر توجه به رکن تولید بیش از رکن تاب‌آوری باشد، امنیت غذایی تأمین نمی‌شود و آیندهٔ این امنیت شکننده و نا‌امید کننده خواهد بود.مجمع وزرای ادوار، تشکلی غیردولتی متشکل از وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری دولت‌های پس از انقلاب است که مسئولیت کمیسیون محیط زیست آن را «معصومه ابتکار» بر عهده دارد. این تشکل در گزارشی که متن آن در اختیار «پیام ما» قرار گرفته است ملاحظاتی را دربارهٔ تصویب سند امنیت غذایی مطرح کرده است.

در بخشی از این گزارش دربارهٔ اهمیت امنیت غذایی آمده است: «تأمین غذای کافی برای همگان اصل مهم بقاء حکومت‌ها بوده و بسیاری از ناآرامی‌های مردمی در کشورهای جهان با کمبود مواد غذایی شروع و در برخی موارد به سقوط حکومت‌ها منجر شده است. در گذشته‌های دور نیز ظهور و افول بسیاری تمدن‌ها و کشورگشایی و سلطه‌طلبی آنها متکی بر فراهمی مواد غذایی بوده است و البته امروزه نیز همین روند در قالبی نوین مطرح بوده و تبعات آن سلطه بر کشورهاست.»

در بخش دیگری از این گزارش ارکان اصلی امنیت غذایی، زنجیرهٔ به‌هم پیوسته‌ای از «فراهمی غذا»، «دسترسی به غذا»، «مصرف و سلامت غذا‌» و «تاب‌آوری» (ثبات و پایداری) معرفی شده و در ادامه به مولفه‌های مهم و موثر بر فراهم‌بودن غذا اشاره شده است: «فراهمی غذا متأثر از سه عامل تولید، تجارت و ذخیره‌سازی است. تولید داخلی محصولات کشاورزی از کلیدی‌ترین اجزای امنیت غذایی است که برایند مؤلفه‌هایی انسانی و غیرانسانی (آب، خاک، تنوع‌زیستی و اقلیم) است. از آنجا که در چند دههٔ اخیر با پدیده‌هایی چون کاهش آب آبخوان‌ها، کاهش نزولات آسمانی، تخریب و فرسایش خاک، از‌بین‌رفتن تنوع‌زیستی، تغییر اقلیم و تکانه‌های سیاسی اقتصادی و اجتماعی مواجهیم و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت، بنابراین از این به‌بعد رکن «تاب‌آوری» توانایی مقابله با تکانه‌های اقلیمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کوتاه‌مدت و در بلند‌مدت دارای اهمیت است. خوشبختانه اخیراً سند امنیت غذایی که حاصل خرد جمعی و حدود سه سال کار سنگین متخصصان و صاحب‌نظران کشور در دولت گذشته و دولت فعلی است، از سوی ریاست محترم جمهوری ابلاغ شده است. در این سند به جنبه‌های تاب‌آوری امنیت غذایی توجه خوبی صورت گرفته و به‌خصوص در بخش آب و خاک هدف‌های امیدوار‌کننده‌ای ترسیم شده است.»«کمیسیون محیط زیست مجمع وزرای ادوار» با ابراز خرسندی از این اقدام، اظهار امیدواری کرده سند به‌نحوی اجرا شود که اهداف مرتبط با رکن تاب‌آوری به‌طور کامل تحقق یابد: «آنچه مسلم است اگر برنامه‌های مربوط به رکن تاب‌آوری به‌طور دقیق و کامل محقق نشود و طی دورهٔ اجرای سند توجه به رکن تولید بیش از رکن تاب‌آوری باشد، قطعاً امنیت غذایی تأمین نشده و آیندهٔ این امنیت شکننده و نا‌امید‌کننده خواهد بود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *