پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محدودیت برق برای ۸ هزار بهره‌بردار بدمصرف چاه‌های کشاورزی

سخنگوی صنعت آب خبر داد:

محدودیت برق برای ۸ هزار بهره‌بردار بدمصرف چاه‌های کشاورزی





محدودیت برق برای ۸ هزار بهره‌بردار بدمصرف چاه‌های کشاورزی

۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۴

وزارت نیرو برای مصرف برق صاحبان حدود هشت‌هزار چاه کشاورزی که بیش از الگوی مصرف آب برداشت می‌کنند و «بد مصرف» شناخته می‌شوند محدودیت ایجاد خواهد کرد. همچنین حدود ۲۸ هزار صاحب چاه آبی که «پر مصرف» شناخته شده‌اند نیز تذکر دریافت کرده‌اند و در صورت ادامهٔ بهره‌برداری بیش از الگوی مشخص شده، برق این مشترکان نیز محدود خواهد شد.

این خبری بود که دوشنبه، ۲۷ آذرماه، «عیسی بزرگ‌زاده»، سخنگوی صنعت آب کشور، در جمع خبرنگاران اعلام کرد. به گزارش «پیام ما» او گفت که وزارت نیرو با استفاده از سامانهٔ جدید خود که مدیریت توأمان مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی را میسر می‌کند، قادر به رصد لحظه‌ای برداشت از آب چاه‌های کشاورزی است: «این طرح باهدف سامان‌دادن به وضعیت مصرف آب توسط چاه‌های کشاورزی و برای پایداری زیستی به مرحله اجرا درآمده است.»
به گفتهٔ بزرگ‌زاده، وزارت نیرو با استفاده از کنتورهای هوشمند «فهام» و اتصال این کنتورها از طریق پوشش شبکهٔ تلفن همراه به سامانهٔ مدیریت قادر است میزان برداشت آب چاه‌ها را از طریق محاسبهٔ کارکرد پمپ‌های برقی رصد کند و اگر مشترکی به‌گونه‌ای اضافه برداشت داشته باشد که از سقف مشخص‌شده برای برداشت سالانه‌اش تجاوز کند، وزارت نیرو می‌تواند برق مشترک را محدود کند به‌گونه‌ای پمپ آب قادر به کار نباشد اما مشترک بتواند مصرف خانگی برق را ادامه دهد.
بزرگ‌زاده گفت: «بر این اساس و با مدیریت توأمان آب و برق در چاه‌های کشاورزی تاکنون هفت هزار و ۶۴۲ مشترک بد مصرف شناسایی شده‌اند. این مشترکان صاحبان ۲ درصد کل چاه‌های کشاورزی هستند که تا پایان امسال برق آنها در صورت بی‌توجهی به اخطارها با محدودیت روبرو خواهد شد.»
او همچنین از شناسایی ۲۷ هزار و ۸۲۴ مشترک پرمصرف چاه‌های کشاورزی نیز خبرداد و گفت: «این مشترکان صاحبان ۶ درصد از کل چاه‌های کشاورزی هستند که تا زمان مراجعه برای تعیین تکلیف اضافه‌برداشت با محدودیت برق روبه‌رو خواهند شد.»

۱۳۵ دشت «ممنوعه-بحرانی» در کشور
بزرگ‌زاده اقدام وزارت نیرو برای محدودسازی برق مشترکان بدمصرف آب چاه‌های کشاورزی را در جهت مدیریت آب‌های زیر زمینی عنوان کرد و گفت: «مهمترین تهدیدی که امنیت غذایی با آن روبه‌رو است، از دست رفتن آبخوان‌هاست. چراکه با از دست رفتن آبخوان‌ها کشاورزی نیز از بین می‌رود و در تولید غذا با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد.»
از ۶۰۹ دشت کشور تنها ۱۸۷ دشت یعنی ۳۱ درصد آنها به‌عنوان دشت آزاد شناخته شده‌اند در حالی این دشت‌ها عمدتاً یا فاقد آبخوان هستند یا آنکه ظرفیت خاصی برای آب‌های زیرزمینی ندارند. ۲۸۷ دشت در حال حاضر به‌عنوان دشت‌های «ممنوعه» شناخته شده‌اند، به‌این معنا که آبخوان‌های درون این دشت‌ها با افت مخزن روبه‌رو شده‌اند. ۱۳۵ دشت نیز به‌عنوان «ممنوعه-بحرانی» شناخته شده‌اند، یعنی علاوه بر افت مخزن آبخوان، علائمی مانند فرونشست نیز در آنها مشاهده شده است: «۷۰ درصد دشت‌های کشور یعنی ۴۲۲ دشت، ۹۰ درصد چاه‌ها را در خود جای داده‌اند که همه یا در وضعیت ممنوعه هستند یا در وضعیت ممنوعه-بحرانی.»

بزرگ‌زاده گفت: «در ۳۵۹ دشت از کل دشت‌های کشور که ۸۴ درصد چاه‌های کشاورزی را در خود جای داده‌اند، گزارش فرونشست داشته‌ایم. به همین خاطر باید در این زمینه کاری انجام داد. نقشهٔ راه آب کشور در پی انجام اقدامات اساسی است.»
بر اساس اطلاعات وزارت نیرو، در ۲۵۰ دشت کشور، ۶۷ هزار حلقه چاه وجود دارد که ۱۶ درصد برداشت آب زیرزمینی از این دشت‌ها انجام می‌شود که فرونشست در آنها گزارش نشده است. در ۸۸ دشت با ۷۵ هزار حلقه چاه و سهم ۱۸ درصدی برداشت از آب زیرزمینی بین صفر تا پنج سانتی‌متر فرونشست گزارش شده است. در ۱۷۹ دشت با ۱۵۴ هزار حلقه چاه و سهم ۳۷ درصدی از کل برداشت آب زیرزمینی، بین پنج تا ۱۰ سنتی‌متر فرونشست گزارش شده است. ۷۵ دشت نیز که ۸۶ هزار حلقه چاه درون آنهاست و ۲۱ درصد از کل آب زیرزمینی کشور را برداشت می‌کنند، بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر فرونشست داشته‌اند و درنهایت ۱۷ دشت کشور با ۳۱ هزار حلقه‌چاه و سهم برداشت ۸ درصد، بیش از ۱۵ سانتی‌متر فرونشست داشته‌اند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

علی

اختلاس ها رو کسانی دیگر انجام میدن دولت یقه کشاورز ان زحمتکش رو میگیره مالیات به مردم مستضعف میبنده خدایا خودت به داد ما برس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *