پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدرسهٔ نیمه‌کاره میزبان دانش‌آموزان اشکاوندی

کشمکش دو اداره، اتصال یک مدرسه به انشعاب گاز را به تعویق انداخت

مدرسهٔ نیمه‌کاره میزبان دانش‌آموزان اشکاوندی

در حالی که آموزش و پرورش استان اصفهان مدعی است که اهالی بومی مدرسه به دلیل کمبود خواستار افتتاح نیمه‌کارهٔ مدرسه شده بودند، والدین این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند از پیش از افتتاح مدرسه‌ به گشایش آن در مکانی پرت و با شرایط فعلی اعتراض داشته‌اند





مدرسهٔ نیمه‌کاره میزبان دانش‌آموزان اشکاوندی

۱۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۲

اوایل مهر بود که خبر افتتاح مدرسه خیرساز «مهندس هادی نصرآبادی» در روستای «اشکاوند» اصفهان آمد. مدرسه‌ای که به گفتهٔ روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان در زیربنای ۱۷۰۰ مترمربعی و با هزینه‌ای بیش از ۱۵ میلیارد تومان طی دو سال احداث شد. اما فقط دو ماه بعد در اوایل آذر ماه امسال و همزمان با سرد شدن هوا، اولیای دانش‌آموزان به نبود سیستم گرمایشی و نداشتن لوله‌کشی گاز اعتراض کردند. این دبستان دخترانه که از توابع بخش مرکزی اصفهان است در حالی افتتاح شده و ثبت‌نام دانش‌آموزان را آغاز کرده بود که به گفتهٔ والدین دانش‌آموزان، نه مکان‌یابی مناسب در ساخت آن درنظر گرفته شده بود و نه در زمان افتتاح، امکانات لازم برای حضور ایمن دانش‌آموزان در مدرسه فراهم بود. والدین می‌گویند بسیاری از دختران دانش‌آموز به‌دلیل نبود آب گرم در مدرسه دچار بیماری‌های کلیوی شده‌اند. هرچند ادارهٔ آموزش‌وپرورش اصفهان می‌گوید که مشکل سیستم گرمایشی این مدرسه از میانه هفته گذشته با تأمین موقت گازوئیل حل شده است، اما سوالی که همچنان پاسخش مشخص نیست این است که چطور مدرسه‌ای که آمادهٔ حضور دانش‌آموزان نبوده و به گفته اولیا نیمه‌کاره بوده، افتتاح شده است؟

مقصودی، مسئول روابط عمومی ادارهٔ نوسازی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان دربارهٔ علت افتتاح زودهنگام این مدرسهٔ خیرساز به «پیام ما» می‌گوید که «خیّر حامی این مدرسه اصرار به افتتاح آن داشته است.» هرچند که ادارهٔ نوسازی مدعی است با این بازگشایی موافق نبوده اما در مقابل آموزش‌و‌پرورش این استان ادعا می‌کند که اهالی بومی مدرسه به دلیل کمبود مدرسه و اجبار دانش‌آموزان به طی کردن مسافت طولانی برای دسترسی به مدرسهٔ مناسب، خواستار افتتاح نیمه‌کارهٔ این مدرسه بودند. این در حالی است که اهالی و والدین این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند مدرسه‌ای که پیش از این دختران دورهٔ ابتدایی در آن تحصیل می‌کردند در مرکز روستای اشکاوند بود و پیش از افتتاح مدرسهٔ فعلی، اهالی به گشایش آن در مکانی دور از دسترس و با شرایط فعلی اعتراض داشته‌اند.

 

آب یخ مدرسه، بچه‌ها را مریض کرد

 مادر یکی از دخترانی که در این مدرسه مشغول به تحصیل است و در اعتراض به افتتاح و شروع به کار این مدرسه بدون لوله‌کشی گاز به «پیام ما» می‌گوید که نیمی از دختران از شدت سردی آب دچار بیماری‌های کلیوی شده‌اند. دختر او هم یکی از بچه‌هایی است که به‌دلیل سرماخوردگی ناخوش است. مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید که از ابتدای سال تحصیلی با آگاهی از این مشکل با همراهی انجمن اولیا و مربیان مدرسه بارها به شرکت گاز، آموزش‌و‌پرورش، دهیاری و شورای شهر مراجعه کرده‌اند اما نتیجه‌ای از این پیگیری برای این خانواده‌ها حاصل نشده بود. دو نفر دیگر از اولیا نیز به «پیام ما» می‌گویند که از اواخر ماه آبان تا هفتهٔ اول ماه آذر -برابر  چهارم آذرماه- به‌دلیل مشکل سیستم گرمایشی و نشت آب در موتورخانه، کلاس‌های مدرسه به صورت آنلاین برگزار شده‌ است.

این همه در حالی است که پیگیری‌های «پیام ما» از «محسن اصغرزاده»، سرپرست روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان نشان می‌دهد که این شرکت اطلاعی از وجود این مشکل در روستای اشکاوند نداشته است. او دربارهٔ گازرسانی به مدارس می‌گوید که شرکت گاز با آموزش‌و‌پرورش استان اصفهان تفاهمنامه دارد و اگر اطلاع داده شده بود، زودتر برای رفع این مشکل دست به‌کار می‌شدند. اصغرزاده همچنین در پاسخ به این سوال که «چطور مدرسه بدون تأییدیهٔ لوله‌کشی گاز، افتتاح شده؟» می‌گوید: «خیلی از پروژه‌ها به اصرار متولیان در تاریخ خاصی افتتاح می‌شوند ولی با مشکلات متعددی روبه رو هستند.» 

 

رفت‌وآمد بچه‌ها تسهیل نشد 

در حالی که «جلال سلمانی»، مدیر روابط عمومی اداره‌کل آموزش پرورش استان اصفهان مدعی‌است که علت افتتاح زودهنگام مدرسه‌ٔ خیرساز «مهندس هادی نصرآبادی» اصرار اهالی بومی منطقه برای تسهیل رفت‌وآمد دانش‌آموزان و دسترسی به نزدیک‌ترین مدرسهٔ دخترانه بوده‌ است، خانواده‌ها این ادعا را رد می‌کنند. مادر یکی از دانش‌آموزان در این‌باره می‌گوید که مکان‌یابی مدرسه برای دختران دبستانی مناسب نیست و رفت‌و‌آمد هم تسهیل نشده، چراکه «نبود پل عابر پیاده» و «دور بودن آن از مرکز روستا» باعث تصادفاتی در محل شده: «اطراف این مدرسه پر از سگ‌های ولگرد است» و همین موضوع از ابتدای ساخت مدرسه، مورد اعتراض اولیا و اهالی بوده است. همچنین به گفتهٔ او، دیوارهای این مدرسه حفاظ ندارند و حیاط مدرسه از بیرون به راحتی در دسترس است. او اضافه می‌کند: «مدرسه‌ای که پیش از این بچه‌ها در آن درس می‌خواندند در مرکز اشکاوند بود و رفت‌و‌آمد به آن بسیار راحت بود و امکانات لازم را هم داشت اما اینجا آنقدر از لحاظ موقعیت مکانی نامناسب است که ما درخواست دادیم که دختران به مدرسه قبلی بازگردانده شوند اما حالا آن مدرسه پسرانه است.»

 

کشمکش بین اداره کل نوسازی و آموزش و پرورش

طبق آیین‌نامهٔ اجرایی مصوب سال ۹۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت، آموزش‌و‌پرورش و سازمان برنامه‌ و‌ بودجه کشور، وظیفهٔ احداث سامانه گرمایشی استاندارد به ادارات کل نوسازی استان‌ها با عقد قرارداد با پیمانکاران محول شده است. همچنین در برنامهٔ «زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور آمده است که این سازمان وظیفه دارد که در نظارت و ارزیابی مستمر در احداث، توسعه و نگهداری و تعمیر فضا و تجهیزات مدارس همچنین  همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و طراحی و اجرای تأسیسات و استفاده از مصالح و تجهیزات استاندارد مشارکت داشته باشد. 

 

با این وجود اما مقصودی، مسئول روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس  درباره اینکه چرا مدرسه پیش از آنکه تکمیل شود، افتتاح شده و انشعابات گازی نزدیک به سه ماه در مدرسه وجود نداشته به «پیام ما» می‌گوید:‌«این‌طور نبوده اما در کل انشعابات مدارس را آموزش و پرورش پیگیری می‌کند و تعللی اگر پیش آمده از سوی آموزش و پرورش در مسئله گاز بوده است. به علاوه خیّر اصرار داشته در زمان خاصی این پروژه افتتاح شود. با این وجود موتورخانه‌های ما دوگانه‌سوز بوده و با گازوئیل هم کار می‌کند و احتمالاً فقط در برههٔ کوتاهی تا گاز به موتورخانه برسد، این مشکل پیش آمده است.» در مقابل اما سلمانی، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان اصفهان می‌گوید:‌«این مشکل فقط محدود به این مدرسه نبوده و دو تا سه مدرسه دیگر هم با این مشکل رو به‌رو بوده‌اند و علت این است که اداره نوسازی استان به دلیل کمبود اعتبار و بدهی اداره به پیمانکار خود، اصلاً به مرحله تأییدیه لوله‌کشی گاز نرسیده بود. به بیان دیگر چون بدهی‌ها پرداخت نشده بود پیمانکار اقدام به احداث لوله‌کشی گاز نکرده بود. اگر این مشکل ایجاد نمی‌شد وظیفهٔ پیگیری با ما بود اما یک مرحله قبل از این که مسئولیت به ما محول شود، مشکل ایجاد شده بود.» البته این گفته در حالی مطرح شد که ادارهٔ نوسازی آن را تکذیب کرد و روابط عمومی این اداره به «پیام ما» گفت قوانین خاصی برای مدارس خیرساز وجود دارد که پیگیری انشعابات آن باید از سوی شرکت‌های خدمات‌رسان به صورت رایگان انجام شود و این وظیفهٔ اداره آموزش و پرورش استان‌ها است و اداره نوسازی وظیفه اصلاح و حل مشکلات درون مدرسه را دارد که به پیمانکار محول می‌کند.

با این حساب به نظر می‌رسد آنچه که پای دانش‌آموزان را به مدرسهٔ نیمه‌کاره باز کرده است، همین کشمکش‌ها بر سر انجام وظایفی است که آموزش‌وپرورش و ادارهٔ نوسازی مدارس استان اصفهان با یکدیگر داشته‌اند و دود آن هم دست آخر در چشم کودکان رفته است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

برگزیدگان نوزدهمین دوره جایزه «تقی ابتکار» معرفی شدند

برگزیدگان نوزدهمین دوره جایزه «تقی ابتکار» معرفی شدند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر