پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دپوی شیرخشک در گمرک

دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور پیگیر حل بحران کمبود شیرخشک شدند

دپوی شیرخشک در گمرک

درحالی دیوان محاسبات کشور از ترخیص ۸۱ تن روغن پایهٔ تولید شیرخشک نوزاد خبر داده که پیش‌ازاین علت کمبود مواد اولیه از سوی سازمان غذا و دارو به‌طور مداوم، مشکل نقل‌وانتقالات ارزی اعلام شده بود





دپوی شیرخشک در گمرک

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۲۰:۴۳

پس از آنکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عامل کمبود شیرخشک در بازار را بی‌برنامگی سازمان غذا و دارو و عملکرد ضعیف سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی در تأمین منابع ارزی معرفی کرد، دیوان محاسبات کشور پیگیر حل این معضل شد. همچنین، خبرها از تشکیل هیئتی مستقر در سازمان غذا و دارو به‌منظور بررسی نحوهٔ سیاستگذاری، تأمین، توزیع و عرضهٔ شیرخشک و غذاهای ویژه از سوی سازمان بازرسی کل کشور می‌گویند. آنطور که در رسانه‌ها آمده با ورود این دو نهاد به بحران شیرخشک، به‌ناگهان هم روغن پایهٔ تولید شیرخشک نوزاد و هم شیرخشک‌های دپوشده در گمرک ترخیص شد. همچنین، بانک مرکزی از رشد ۷۷ درصدی تأمین ارز ترجیحی برای واردات این ماده غذایی خبر داده است. این درحالی‌است که هنوز مشخص نیست که آیا به تولیدکنندگان شیرخشک ارز لازم اختصاص داده شده است، یا خیر.

درحالی‌که بیش از دو ماه از کمبود شیرخشک در بازار می‌گذرد و اوضاع کمبود این ماده غذایی به درجهٔ بحران رسیده است، بالاخره هفتهٔ گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیر ماجرا شد. درنتیجه‌ٔ این پیگیری‌ها مشخص شد سازمان غذا و دارو، کمبود این ماده غذایی را جدی نگرفته و برنامهٔ مدونی برای تأمین آن نداشته است. همچنین به گفتهٔ تولیدکنندگان، این سازمان به‌عنوان ناظر بازار با وجود هشدارهای آنها برای تخصیص ارز به‌منظور جلوگیری از بروز بحران کمبود شیرخشک، ارز لازم را به آنها تخصیص نداده و واردات را به‌جای تولید در اولویت قرار داده است. این در‌حالی‌است که توان تولیدی شرکت‌های داخلی دو برابر نیاز بازار و در مقابل، ارزبری واردات سه برابر تولید است. همچنین، بازیگران فعال این بازار نسبت به اختیاراتی که بانک مرکزی به سازمان غذا و دارو واگذار کرده بود تا مستقل از قوه قضاییه بر سر میزان ارز تخصیصی به شرکت‌های تولیدکنندهٔ داخلی شیرخشک تصمیم‌گیری کند، اعتراض داشتند. این‌همه باعث شد پای دیوان محاسبات کشور به موضوع باز شود. همچنین منابع آگاه به «پیام ما» گفته‌اند که هیئتی مستقر در سازمان غذا و دارو به‌منظور بررسی نحوهٔ سیاستگذاری، تأمین، توزیع و عرضهٔ شیرخشک و غذاهای ویژه از سوی سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر قوه قضاییه تشکیل شده است.

 

دیوان محاسبات کشور ۸۱ تن روغن پایهٔ تولید شیرخشک را ترخیص کرد

آن‌طور که دیوان محاسبات کل کشور به‌عنوان نهاد نظارتی اعلام کرده است در پی دستور «سید احمدرضا دستغیب»، رئیس کل دیوان محاسبات کشور و با پیگیری معاونت فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی این نهاد نظارتی با ورود و پیگیری این مرجع، مشکل ترخیص بیش از ۸۱ تن روغن پایهٔ تولید شیرخشک نوزاد قبل از اتمام مهلت انقضای آن در گمرک استان چهارمحال‌وبختیاری رفع شد. به گفتهٔ روابط‌عمومی این نهاد نظارتی، این روغن که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شده بود، با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌های مربوطه ترخیص شد.

همچنین، در این خبر آمده که سایر مواد اولیهٔ شیرخشک نوزاد از سایر شرکت‌های مربوطه در سطح کشور جمع‌آوری و به چرخهٔ تولید شیرخشک منتقل شود و بیش از ۴۵۰ هزار قوطی شیرخشک یارانه‌ای تولیدی از این محل طی روزهای آتی به‌منظور توزیع، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل شود. این درحالی‌است که پیش‌ازاین در هیچ خبری، اشاره به چنین مشکلی نشده بود و علت کمبود مواد اولیه از سوی سازمان غذا و دارو به‌طور مداوم، مشکل نقل‌وانتقالات ارزی و قاچاق شیرخشک اعلام شده بود. 

 

بیش از یک میلیون قوطی شیرخشک در گمرک دپو شده بود

همچنین در ادامه، دیروز مشاور رئیس سازمان غذا و دارو از ورود یک میلیون و صد هزار قوطی شیرخشک دپوشده در گمرک به بازار طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد. آن‌طور که «سجاد اسماعیلی» به ایسنا گفته است یک میلیون و صد هزار قوطی شیرخشک در گمرک، منتظر پاسخ آزمایش‌های کیفی بوده‌اند. او ادعا کرده است این شیرخشک‌ها از گمرک ترخیص شده و تا نهایتاً روز دوشنبه با توجه به ضریب توزیع هر استان در بازار توزیع می‌شود. این عضو سازمان غذا و دارو بدون اشاره به اینکه آیا ارز مورد نیاز تولیدکنندگان به آنها اختصاص داده شده یا خیر، تأکید کرده است در کنار واردات صورت‌گرفته، تولید شیرخشک در کشور نیز روزانه در حال انجام است و تولیدکنندگان نیز ظرفیت تولید را افزایش داده‌اند و به‌صورت سه شیفت در حال کار هستند و در روزهای تعطیل نیز توزیع در سراسر کشور از سوی شرکت‌های توزیع‌کننده انجام می‌شود. 

 

تخصیص ۲۰ هزار دلار برای واردات شیرخشک

به اعلام بانک مرکزی بنابر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها توسط سازمان غذا و دارو، از یک فروردین تا نوزدهم آبان امسال مبلغ ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار دلار فقط برای واردات شیرخشک و ماده اولیهٔ آن با ارز ترجیحی تأمین کرده که این رقم حاکی از رشد ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین، بانک مرکزی مدعی شده است تاکنون ارز تمامی سفارشات ثبت‌شدهٔ بااولویت در حوزهٔ دارو و شیرخشک از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را بلافاصله تخصیص داده و تأمین کرده است. این در‌حالی‌است که کمیسیون بهداشت مجلس پیش از این گفته بود که بانک مرکزی در تخصیص و تأمین منابع ارزی کوتاهی کرده است.

همچنین، تولیدکنندگان بارها نسبت به تصمیم واردات شیرخشک اعتراض کرده‌ و گفته‌‌اند که سرعت تولید داخلی به‌مراتب بیشتر از واردات این محصول از خارج از کشور است. این تولیدکنندگان پیش‌ازاین به «پیام ما» گفته بودند تخصیص ارز به واردات شیرخشک به‌عنوان ماده‌ای که از اساس قابلیت تأمین فوریتی ندارد، بین دو تا سه ماه طول می‌کشد و سرعت تهیهٔ مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان داخلی به‌مراتب بیشتر از طی کردن همین مسیر از سوی واردکنندگان است. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نمایندۀ استادان «چای جهان» در ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضعیت چای می‌گوید

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

برخی روستاهای خراسان رضوی و شرق استان گلستان با شروع فصل گرم با مشکل تأمین آب مواجه شده‌اند

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

اولویت اشتباه وزارت جهادکشاورزی

وزیر جهادکشاورزی از توسعۀ آبزی‌پروی در چاه‌های دومنظوره با کمک تسهیلات خبر داده است

اولویت اشتباه وزارت جهادکشاورزی

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

راه‌اندازی تکنولوژی نانوازون در اصفهان

راه‌اندازی تکنولوژی نانوازون در اصفهان

بسیاری از پروژه‌های طرح تعادل‌بخشی سرانجامی نداشت

گفت‌وگو با مشاور امور برنامه‌ریزی معاونت آب‌وخاک وزارت جهادکشاورزی

بسیاری از پروژه‌های طرح تعادل‌بخشی سرانجامی نداشت

گورستانی که جاذبه توریستی گواتمالا شده است

گورستانی که جاذبه توریستی گواتمالا شده است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر