بایگانی مطالب برچسب: سازمان غذا و دارو
جـــــــدال دولـت با دولــت
وزارت بهداشت فروش دارو در فضای مجازی را غیرقانونی و مصداق قاچاق میداند؛ با این حال بسیاری از داروهای کمیاب و حتی داروهای خاص، با قیمتهایی چند برابر نرخ رسمی در سکوهای اینترنتی عرضه میشوند. این وضعیت از یکسو نگرانیها درباره اصالت و سلامت داروها را افزایش داده و از سوی دیگر، اختلاف آشکار میان نهادهای دولتی بر سر قانونی بودن فروش آنلاین دارو را به یکی از چالشهای جدی نظام سلامت تبدیل کرده است.
کاهش سن مسمومیت الکلی در کشور
مسمومیت با الکل و موادمخدر آنگونهکه گزارشهای وزارت بهداشت و مراکز درمانی حکایت میکنند، در حال افزایش و سن بروز آنها در حال کاهش است. این موضوع در کنار افزایش مصرفکنندگان تفننی یک زنگ هشدار است.
وضعیت بیماران نادر نگرانکننده است
بیماران نادر این روزها در میان وعدههای بیسرانجام و بیتفاوتی بیمهها گرفتار شدهاند. داروی حیاتی آنان، بهگفته خانواده این بیماران، از پوشش بیمه خارج شده و جان بیماران را به خطر انداخته است. این موضوع بهگفته «حمیدرضا ادراکی»، مدیرعامل بنیاد بیماریهای نادر، ناشی از ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و بیمه سلامت و شانه خالی کردن دیگر نهادهای دولتی و خصوصی از مسئولیت خود در قبال این بیماران است.
غنیسازی غذا؛ اغوای دروغین یا اغراق؟
تبلیغات اغواکننده با عنوان «غنیسازی محصولات غذایی» با ادعاهایی مانند درمان و یا جبران برخی کمبودهای ویتامینی یا مواد معدنی، پروتئینی و غیر این روزها روی بسیاری از محصولات غذایی موجود در بازارهای رسمی دیده میشود. این امر بهگفته سخنگوی سازمان غذا و دارو باید تابع استانداردهای خاصی باشد که از سوی این سازمان اعلام شده است؛ در غیر اینصورت ادعاها تنها جنبه تبلیغاتی دارد و غیرواقعی است.
کشت دوباره خشخاش زیر ذرهبین
چهار دهه از ممنوعیت کشت خشخاش و تولید اپیوم در ایران گذشته است. در این مدت نیاز به مواد اولیه در داروهای مخدرپایه عمدتاً از طریق واردات رسمی از افغانستان و کشفیات موادمخدر تأمین میشد؛ اما مشکلات موجود در کشور همسایه و کاهش کشفیات این مواد توسط نیروی انتظامی، برخی از نهادها مانند وزارت بهداشت را بر آن داشت تا بهدنبال رفع ممنوعیت کشت خشخاش باشند. «اسحاق اسماعیلی»، رئیس اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، به «پیام ما» گفت بازگشت به کشت قانونی خشخاش تنها راه پایدار برای تأمین داروهای حیاتی است، اما «جمشید قائممقام»، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تأکید کرد نباید لغو محدودیت با سرعت صورت گیرد.
پرونده چای سنواتی بعد از ۲۵ سال بسته شد
|پیامما| وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده است پرونده چایهای سنواتی در کشور، چایهایی که عمر مفیدشان را سپری کردهاند و دیگر برای انسان قابلشرب نیستند، بعد از ۲۵ سال تعیینتکلیف شدهاند و قرار است تبدیل به کمپوست شوند. این درحالیاست از سال ۱۳۹۰ تاکنون، دو بار دیگر این خبر و صدور مصوبه برای این محموله از سوی دولتهای وقت اعلام شده بود. بهنظر میرسد با وجود مصوبه روشن از سال ۱۳۹۰ مبنیبر ضرورت خروج این محموله از کشور یا تبدیل به کمپوست در داخل کشور، این چایهای فاسد همچنان بلاتکلیفاند.
پسته آلوده، دردسر تازه صادرات غیرنفتی
ممنوعیت موقت واردات پسته ایرانی به کانادا بهدلیل شناسایی موارد آلودگی به باکتری «سالمونلا»، میتواند زنگ خطری برای صادرات این محصول در بازارهای جهانی باشد. بازرگانان پسته در ایران این موضوع را ناشی از مبادی صادرات پسته ایران در کشورهای دیگر میدانند و بر همین اساس، خواستار محدود کردن صادرکنندگان برای شناسایی و مسئولیتپذیری این افراد هستند. درعینحال، متخصص بیماریهای عفونی به «پیام ما» میگوید: «آلودگی پسته به سالمونلا ممکن است از مزرعه یا مراحل بستهبندی آغاز شده باشد.» بر همین اساس، او بر ضرورت رعایت سختگیرانه استانداردهای بهداشتی در زنجیره تولید و بستهبندی این محصول تأکید میکند.
نگرانی درباره کیفیت «آب» ایرانی
ممنوعیت واردات برندهای آبهای بستهبندیشده ایرانی از سوی عمان در اثر ادعای مسمومیت دو شهروند عمانی و فوت آنها پس از مصرف یک برند آب ایرانی، نگرانیها درباره کیفیت آبهای بستهبندی و تأثیر آن بر بازارهای صادراتی و اعتماد مصرفکنندگان داخلی را افزایش داد. «محمد هاشمی»، سخنگوی سازمان غذا و دارو، به «پیام ما» میگوید: «این پرونده در حال بررسی است. همچنین، با توجه به نظارت بر تولید و توزیع آبهای بستهبندیشده جای نگرانی برای مصرفکنندگان ایرانی و خارجی وجود ندارد.»
