پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | الیاف موز، جایگزین پلاستیک در نساجی

الیاف موز، جایگزین پلاستیک در نساجی





الیاف موز، جایگزین پلاستیک در نساجی

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۳

|پیام ما| برند سوییسی «QWSTION» در سال 2008 با هدف به چالش‌کشیدن روش‌های مرسوم طراحی، ساخت و استفاده از کیف و سایر کالاهای مشابه روزمره تاسیس شد. تمرکز این برند بر روی تحقیقات مواد، منجر به توسعه یک ماده نساجی جدید ساخته‌شده از گیاهان موز شد؛ ماده‌ای که «Bananatex» نام گرفت. حالا این ماده با هدف ارائه یک ماده جایگزین این ماده در دسترس هر شرکتی که علاقه‌مند به جایگزینی پلاستیک با مواد گیاهی است، قرار گرفته است.

فرایند ایجاد این ماده چگونه است؟

به گزارش «پیام ما»، برخلاف بسیاری از الیاف نساجی گیاهی دیگر، ساخت این ماده بسیار غیرمتعارف و جالب است. پروسه از گیاهان موز «آباکا» که به صورت ارگانیک در فیلیپین کشت می‌شوند، آغاز می‌شود. این مواد چندین مرحله پردازش سفارشی و تصفیه‌شده را طی می‌کنند که استانداردهای کنترل کیفیت و طراحی شناخته شده سوئیس، آن را کاملاً منحصربه‌فرد می‌کند.
ابتدا فیبر خام آباکا به کاغذ تبدیل و سپس به یک کارخانه ریسندگی تایوانی برده می‌شود. در آنجا چنین ورق‌های کاغذی با الیاف ساخته‌شده به خوبی برش داده و برای ایجاد نخ، پیچیده می‌شوند که در نهایت می‌توان آن را به پارچه بافته تبدیل کرد؛ در نتیجه Bananatex اینگونه آماده می‌شود.

 

بناناتکس 2

دلایل انتخاب این الیاف

مجله «DesignWanted» درباره ویژگی‌های این ماده نوشته است که صد درصد زیست‌تخریب‌پذیر است. هنگامی که الیاف آبکا به نخ تبدیل می‌شوند، خود نخ را می‌توان با هر روش رنگرزی رنگ‌آمیزی کرد، البته که رنگ سفید ساده، طبیعی و گرم آن منعکس‌کننده رنگ واقعی است.
استفاده از گیاهان موز آباکا به طور خاص از تخریب محیط محلی جلوگیری می‌کند، زیرا این گیاهان مرتبط با صنایع غذایی نیستند. این الیاف از گیاهانی ایجاد می‌شوند که به‌طور وحشی و با کشت پایا رشد می‌کنند؛ گیاهانی که مناطق جنگلی را از منظر اکوسیستم‌های احیاکننده بازسازی می‌کنند.
ترکیبی از استحکام، دوام، نرمی و سبکی پارچه، باعث می‌شود که این پارچه برای برای محصولاتی مانند کیف، کوله‌پشتی و… مناسب باشد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری و سازگاری با محیط زیست آن را به گزینه‌ای مناسب برای سایر بخش‌های صنعتی مانند دکوراسیون داخلی و طراحی مبلمان تبدیل کرده است.

بناناتکس3

 

Bananatex نشان‌دهنده یک ماده پایدار و نوآورانه است که فراتر از کاربردهای سنتی است که می‌تواند جایگزین پارچه‌های مصنوعی شود و اخیرا نیز شرکت‌های مختلف مانند Good News و H&M در حال استفاده کردن از این ماده هستند که می‌تواند گام  مهمی برای حرکت به سمت مد پایدار باشد.

بناناتکس 4

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *