پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان در ماسوله چه کردند؟

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان ایکوموس در فرصت مجدد برای ارزیابی پروندهٔ منظر جهانی ماسوله این‌بار در میان مردم منطقه حضور داشتند؛ اتفاقی که با واکنش مثبت مردم هم همراه شده است





تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۲۹

«شرایط جوی هوا آنقدر بد بود که امکان پرواز برای بررسی منظر هوایی ماسوله از سوی دو کارشناس اعزامی ایکوموس جهانی (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها و نهاد مشورتی یونسکو) فراهم نشد، اما در عوض آنها میان مردم منطقه حضور پیدا کردند و برای اولین‌بار در روند بررسی پروندهٔ ثبت جهانی ماسوله مشارکت مردم هم رقم خورد.» این صحبت‌های «علی شرفی»، یکی از حامیان ثبت جهانی ماسوله است که یکی از جنبه‌های جذاب حضور کارشناسان جهانی در ماسوله را همین مسئله می‌داند و دربارهٔ آنچه میان مردم و این کارشناسان رخ داده، صحبت‌های جالبی دارد.

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به‌طور موقت ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. از همان زمان امیدهای زیادی در میان مردم منطقه برای جهانی شدن این شهر شکل گرفت و سال‌ها این شهر شاهد رفت‌وآمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بود که بررسی‌ها و گزارش‌های متعددی را از این قطعه تاریخی ارائه کردند؛ پرونده‌ای که درنهایت جمع‌بندی و به یونسکو ارسال شد.

هفتهٔ گذشته دو استاد از کشورهای گرجستان و اردن، به‌عنوان ارزیابان جهانی ایکوموس با سفر به ایران، از مناطق باستانی و تاریخی و فرهنگی ماسوله بازدید و روند ثبت جهانی شدن این شهر را دوباره بررسی کردند

اواخر شهریور ۱۴۰۲ هم این پرونده تحت‌عنوان «منظر فرهنگی ماسوله» در چهل‌وپنجمین نشست کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گرفت. هرچند که منجر به جهانی شدن ماسوله نشد، اما به‌صورت کامل هم نمرهٔ مردودی نگرفت. در این نشست و با تصمیم کمیتهٔ میراث جهانی این پرونده دیفر شد، یعنی ایران می‌تواند دوباره پروندهٔ منظر فرهنگی ماسوله را برای یونسکو ارسال کند و ارزیابان ایکوموس به‌عنوان بازوی اجرایی یونسکو دوباره این پرونده را با حضور در منطقه بررسی می‌کنند. حضوری که به آخرین ماه امسال رسید و هفتهٔ گذشته بود که دو استاد از کشورهای گرجستان و اردن، به‌عنوان ارزیابان جهانی این نهاد با سفر به ایران، از مناطق باستانی و تاریخی و فرهنگی ماسوله بازدید و روند ثبت جهانی شدن این شهر را دوباره بررسی کردند.

 

ایکوموس؛ نهادی غیردولتی با عنوان «شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها» تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش‌شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند. ارزیابی ماسوله از سوی کارشناسان این نهاد هم به همین‌بار ختم نمی‌شود و همچنان ادامه خواهد داشت. کارشناس اردنی ایکوموس با تأکید بر روند بررسی چندمرحله‌ای پروندهٔ ماسوله گفت: «مرحلهٔ اول، جمع‌آوری اطلاعات میدانی و انتقال آن به همکارانمان در ایکوموس است. 

 

سپس مرحله‌به‌مرحله، پیش می‌رویم. درواقع، این فرآیند که درحال انجام است، یک فرآیند مرسوم در مأموریت‌های همیاری و زمانبر است تا به اجماع برسند. هرقدر که زمان بیشتری داشته باشیم، اطلاعات بیشتری می‌توان جمع‌آوری کرد و پروندهٔ بهتری ارائه داد.» به‌گفتهٔ «جهاد هارون»، مجموعاً ۲۵ کارشناس ایکوموس در مجموع روی پروندهٔ ماسوله کار می‌کنند. «میرزیکاشویلی» هم دیگر کارشناس این پرونده از کشور گرجستان بود که در همان بازدید اعلام کرده بود برای اولین‌بار به ایران سفر کرده است. کارشناسانی که البته یک اتفاق جالب هم رقم زدند، حضور در میان اهالی ماسوله و گفت‌وگوی نزدیک با آنها دربارهٔ ظرفیت‌های تاریخی که محلی‌های این منطقه بیشتر از آنها خبر دارند.

 

حضور ارزیابان میان مردم

یکی از حامیان ثبت جهانی ماسوله در توضیح بیشتر این اتفاق به «پیام ما» می‌گوید: «ثبت جهانی این منطقه برای ما اهمیت زیادی دارد؛ چون باعث می‌شود این شهر به‌عنوان یک منطقهٔ گردشگری جهانی شاهد ورود توریست‌ها به‌جای گردشگران عادی شود.»

«علی شرفی» در توضیح بیشتر بیان می‌کند: «ارزیابان ایکوموس دو استاد از کشورهای اردن و گرجستان بودند و در زمان حضورشان در این منطقه از مکان‌های مختلف از جمله از موزه‌ها، بازار، قهوه‌‌خانه‌های سنتی، آسیاب و … بازدید کردند. البته وضعیت آب‌وهوایی مناسب نبود، اما از حدود ۶۰ درصد اماکن دیدنی که مدنظرشان بود، بازدید کردند.»

 

او ادامه می‌دهد: «قرار بود یک بازدید هوایی هم از منظر فرهنگی ماسوله داشته باشند که به‌دلیل مه‌آلود بودن هوا امکان آن فراهم نشد. امسال برف زیادی در این منطقه بارید و حتی جاده‌ها هم بسته شدند و بازگشایی برخی از این جاده‌ها همین یکی دو روز اخیر رخ داد. زمانی هم که می‌خواستند از کوره‌ها بازدید کنند، این شرایط با خودروی یکی از اهالی فراهم شد.»

یک فعال گردشگری: برخلاف بازدیدهای گذشته، این‌بار ارزیابان ایکوموس در میان مردم حضور داشتند. من در موزهٔ ماسوله حضور داشتم و با مستنداتی که از قبل آماده کرده بودم، دربارهٔ موزه و نقش آهن در پیشرفت ماسوله توضیحاتی به آنها دادم. اسناد هم به آنها نشان دادم و مترجمی که در اختیار داشتند، تمامی موارد را به آنها اعلام می‌کرد

شرفی با بیان اینکه برخلاف بازدیدهای گذشته، این‌بار ارزیابان ایکوموس در میان مردم حضور یافتند و با آنها پرسش و پاسخ داشتند، ادامه می‌دهد: «من در موزهٔ ماسوله حضور داشتم و با مستنداتی که از قبل آماده کرده بودم، دربارهٔ موزه و نقش آهن در پیشرفت ماسوله توضیحاتی به آنها دادم. اسناد هم به آنها نشان دادم و مترجمی که در اختیار داشتند، تمامی موارد را به آنها اعلام می‌کرد. آهن یکی از ظرفیت‌های قابل‌توجه در ماسوله است و نقش خوبی در ایجاد ثروت، توسعه و تمدن در این منطقه دارد. به همین دلیل دربارهٔ چگالی آهن، طریقهٔ ذوب آهن، کارهایی که انجام می‌شده، ساخت وسایل ابتدایی برای کشاورزی و دامداری و مسیری که حتی منجر به تولید تفنگ سرپُر هم شده بود، صحبت کردیم.»

 

او به حضور آنها در قهوه‌خانهٔ معروف این منطقه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این قهوه‌خانه هم یکی از اهالی محل دربارهٔ فاضلاب شهری ماسوله توضیحاتی داد. اینکه چطور فاضلاب‌ها از زیر خانه‌ها به شیار دره منتقل می‌شود. برخی اهالی هم دربارهٔ آداب و رسوم و فرهنگ‌های منسوخ‌شده یا درحال انجام این منطقه توضیحاتی دادند. هیچ زمانی هنگام حضور کارشناسان جهانی، متولیان این حوزه از ما نمی‌خواستند که به آنها توضیحاتی بدهیم، اما این‌بار چنین شرایطی فراهم شد و به تصور من اتفاق خوبی هم بود.» 

 

شرفی به صحبت‌های اهالی دربارهٔ برخی آداب و رسوم منسوخ‌شده در این منطقه اشاره و عنوان می‌کند: «اینجا برخی از اهالی شکل‌های گلی از خورشید که وسط آن آینه دارد، در خانهٔ خود و رو به جنوب نصب می‌کنند که نماد روشنایی است و بیان این رسوم هم جالب است.»  

 

 کسی به ثبت جهانی ماسوله معترض نیست

شرفی با بیان اینکه قرار نیست به‌تنهایی ماسوله ثبت جهانی شود و منظر فرهنگی آن دارای اهمیت است، بیان می‌کند: «این منظر شامل ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی، اقتصادی و … است. از جمله ۱۰کیلومتری ماسوله که دامداران حضور داشتند و به‌نوعی یک منطقهٔ اقتصادی به‌شمار می‌رود. جالب اینجاست که برخی از این افراد حتی گویش متفاوت از خود مردم ماسوله هم دارند. تمامی این موارد قرار است جمع‌بندی شود، البته همانطور که عرض کردم به‌دلیل شرایط جوی آنها نتوانستند این مناطق را بازدید کنند و احتمال در حضور بعدی این اتفاق برنامه‌ریزی می‌شود.»

 

او در پاسخ به این سؤال که واکنش اهالی منطقه از حضور این ارزیابان در میان مردم چه بود، عنوان می‌کند: «اکثریت کسانی که از ثبت جهانی این منطقه آگاه هستند، خواهان محقق شدن آن هستند؛ چون ما در شمال کشور از گیلان و مازندران تا بندر کاووس ثبت جهانی نداریم. کسی اعتراضی به این مسئله ندارند و واکنش‌ها هم کاملاً مثبت بود؛ چون مزایای زیادی هم برای ما خواهد داشت. اما به‌طور‌کلی هیچ‌یک از اهالی از گفت‌وگو یا برخورد با این ارزیابان هیچ نکتهٔ منفی یا اعتراضی از ثبت جهانی بیان نکرد.» او ادامه می‌دهد: «نکتهٔ مهم اینجاست که ما در ماسوله سرریز جمعیت داریم که افراد ورودی به شهر توریست نیستند. بخش عظیمی از آنها گردشگری هستند که صبح می‌آید و بعدازظهر برمی‌گردد. نه‌تنها از نظر اقامت که به‌لحاظ خورد و خوراک هم هیچ منفعت اقتصادی برای منطقه ندارند، چون غذای خودشان را هم همراه دارند. اما ثبت جهانی ماسوله باعث می‌شود این شهر یک متولی پیدا کند و تمامی امور تحت یک پروتکل ثابت مدیریت شود. توریست‌ها هم چه داخلی و چه خارجی، قطعاً با برنامه وارد شهر می‌شوند و شب‌مانی خواهند داشت. از غذاهای منطقه می‌خورند. به‌طورکلی توریست با خودش فرهنگ می‌آورد و دیدگاه هنری و تاریخی دارد.»

 

این فعال گردشگری معتقد است برچسب جهانی برای ماسوله باعث هدفمند شدن گردشگری می‌شود، به این معنا که حضور گردشگران کمتر و ترافیک هم کاهش پیدا کند، چون توریست‌ها عمدتاً شکل و نحوهٔ گردشگری‌شان متفاوت است. حتی برای اهالی منطقه هم اتفاق جدید و خوبی رقم خواهد خورد، مشابه شرایط شهر ونیز در ایتالیا که ۸۰ درصد صاحبان ونیز خانه‌های خودشان را به توریست‌ها اجاره می‌دهند و خودشان در مناطق اطراف زندگی می‌کنند.

 

 اظهار رضایت ارزیابان

با پایان سفر این ارزیابان اعلام شد که آنها در دیدار با معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از روند بررسی پروندهٔ ثبت جهانی ماسوله ابراز رضایت کرده‌اند. همان زمان معاون وزیر با ابراز خرسندی از حضور ارزیابان ایکوموس در ایران بیان کرد: «زمانی که از ایران سخن می‌گوییم، از هفت هزار سال تاریخ می‌گوییم و سابقه‌ای با یک‌ میلیون سال سکونت بشری در این سرزمین. ایران در حوزهٔ میراث ملموس جزو۱۰ کشور نخست دنیاست و در حوزهٔ میراث ناملموس هم جزو پنج کشور اول. بنابراین، موضوع ثبت جهانی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.» به‌گفتهٔ «علی دارابی»، ماسوله یک نمونهٔ عالی از شهر‌های اسلامی پلکانی است و اهمیت پیشینهٔ ذوب‌ آهن در آن منطقه بر اهمیت ثبت ماسوله می‌افزاید. ما هم برای ثبت ماسوله تعجیل داریم؛ چون می‌خواهیم تحت کنوانسیون ۱۹۷۲ حفاظت و حمایت بیشتر و بهتری از آن ایجاد شود.

 

همچنین «ولی جهانی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان هم دربارهٔ حضور این کارشناسان در ماسوله به ایرنا گفته بود:‌ «کارشناسان ایکوموس برای بررسی بازنگری پروندهٔ ثبت جهانی ماسوله و با هدف بازتعریف ارزش‌های برجستهٔ جهانی شهر و منظر فرهنگی این شهر تاریخی تا ۱۷ اسفند در ایران حضور داشتند. هنوز این فرصت در اختیار ایران قرار دارد تا پس از رفع ایرادات مندرج در گزارش ایکوموس، پرونده را در نشست‌های بعدی کمیتهٔ میراث جهانی مطرح و از آن دفاع کند.»

ماسوله در ارزیابی قبلی یونسکو امیدوار به ثبت جهانی بود، اما موفق به دریافت آن نشد؛ هرچند که یک فرصت دیگر برای ارزیابی را در اختیار دارد. در اسفند امسال بار دیگر با اعلام حضور کارشناسان ایکوموس در ماسوله گویا فرایند ثبت جهانی ماسوله به جریان افتاده است و ساکنان این منطقه دوباره به ثبت جهانی آن امیدوار شده‌اند. قطعاً متولیان این پرونده هم با نگاه جدی‌تری روند آن را پیگیری می‌کنند تا بالاخره بعد از ۱۷ سال ثبت جهانی این شهرک تاریخی خطهٔ شمالی کشور به سرانجام برسد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *