پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اصرار بر تخلف محیط‌زیستی

مخابرات همچنان در حال ساخت دکل در مجاورت یک دبیرستان دخترانه در روستای «الواج» ارومیه است

اصرار بر تخلف محیط‌زیستی

براساس مادهٔ ۳۰ قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر جلوگیری از انتشار خارج از حدود تعیین‌شدهٔ کلیهٔ امواج رادیویی و پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز است





اصرار بر تخلف محیط‌زیستی

۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۳:۳۱

به‌رغم مکاتبات مشخص و دستورهای رسمی در مورد توقف طرح احداث دکل مخابرات، همچنین پس از توقیف ادوات دکل و با وجود استمرار اعتراض اهالی روستای «الواج» در نزدیکی شهر ارومیه، شرکت مخابرات استان آذربایجان‌غربی پروژه‌‌اش را از سر گرفته است تا یک دکل «بی‌تی‌اس» (تقویت‌کنندهٔ امواج برای تلفن همراه) را در مجاورت یک دبیرستان دخترانه بسازد. این در حالی است با توجه به‌ مفاد ۳ تا ۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزهٔ محیط زیست و مادهٔ ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، همچنین وفق مادهٔ ۳۰ قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر جلوگیری از انتشار خارج از حدود تعیین‌شدهٔ کلیهٔ امواج رادیویی و پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز است. آذر امسال سازمان حفاظت محیط زیست به دادستان آذربایجان‌غربی اعلام کرد که با بر اساس بازدیدهای میدانی سازمان محیط زیست با نصب دکل در فاصله ۱۶متری دبیرستان «متانت» واقع در شهرستان ارومیه، منطقهٔ مسکونی روستای الواج مخالف است. دلیل این مخالفت نیز عدم رعایت فاصلهٔ قانونی دکل از مراکز آموزشی و حساس جمعیتی و مغایرت با ضوابط محیط زیستی استقرار دکل مخابراتی است اما مخابرات استان اقدام به نصب دکل مخابراتی کرده است.

احداث دکل مخابرات در مجاورت دبیرستان دخترانه روستای الواج همچنان ادامه دارد. این موضوع به رغم چندین هشدار و نامه سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر غیرقانونی و مضر بودن این اقدام دنبال می‌شود.

 اهالی روستای الواج به‌عنوان یکی از روستاهای اقماری شهرستان ارومیه چند سال است که با شرکت مخابرات برای جلوگیری از نسب یک دکل مخابراتی در مجاورت یک دبیرستان دخترانه درگیر هستند. نزدیک به ۷۰ نامه طی دو سال میان دستگاه‌های ذی‌ربط در سطوح ملی و استانی ردوبدل شده است که همهٔ آنها احداث این دکل را رد می‌کنند.

 پروندهٔ این پروژه حتی به دادسرای ارومیه رسید و رأی جلوگیری از انجام آن نیز صادر شد. گرچه تمام مستندات از آنچه روایت شد وجود دارد و با وجود دستور یک سال پیش برای توقف کار و توقیف ادوات توسط شهرداری، کارگاه احداث این دکل از دی‌ماه دوباره آغاز به‌کار کرده است و کار احداث دکل همچنان ادامه دارد.

 

زورمان نرسید

«ایرج سلیمان‌زاده»، عضو شورای استان‌ آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با «پیام ما» تأکید می‌کند که همهٔ دستگاه‌های ذی‌ربط ملی و استانی ساخت این دکل را رد کرده‌اند و مکاتبات مشخصی در مورد آن وجود دارد: «بسیار تلاش کردیم که این اتفاق خلاف مقررات و همچنین آرای صریح دستگاه‌های ذی‌ربط، همچنین استانداردهای بین‌المللی رخ ندهد اما متأسفانه شرکت مخابرات تمکین نمی‌کند.»

شرکت مخابرات استان آذربایجان‌غربی طی یک بیانیهٔ رسمی، هرگونه آلایندگی سایت‌‎های مخابراتی همراه اول را شایعه خوانده و آنرا رد کرده است

به گفتهٔ او باید دستگاه‌های ناظر به‌ویژه در سطح محلی دربارهٔ این موضوع حساسیت نشان دهند: «من فکر می‌کنم که حالا باید راساً استاندار و همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست وارد عمل شوند و جلوی این کار را بگیرند. احداث این دکل مغایر مقررات، ضوابط و استاندارهاست، همچنین تمام اهالی از آن ناراضی هستند. هیچ توجیهی باقی نمی‌ماند. متأسفانه تا اینجای کار، نه ما و نه مردم زورشان نرسید.»

شرکت مخابرات استان آذربایجان‌غربی مانند گذشته به پیگیری‌های «پیام ما» پاسخی نمی‌دهد. اما پس از انتشار نخستین گزارش «پیام ما»، روابط عمومی مخابرات منطقهٔ آذربایجان‌غربی طی جوابیه‌ای که آن را در وب‌سایت خبری خود منتشر کرد، هرگونه آلایندگی سایت‌های مخابراتی همراه اول را شایعه خواند و آن را رد کرد.

 

انکار استانداردها

در این جوابیه که با عنوان «رد شایعهٔ آلایندگی سایت‌های مخابراتی همراه اول از سوی مخابرات منطقهٔ آذربایجان‌غربی» منتشر شد آمده آمده است: «به دنبال برخی اظهارنظرها در خصوص نصب دکل‌های BTS همراه اول در منطقهٔ الواج ارومیه، به اطلاع مردم شریف استان می‌رساند، شرکت مخابرات ایران بر اساس مجوزات قانونی و استاندارد از مراجع مربوطه از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و سازمان تنظیم مقررات اقدام به نصب دکل‌های BTS مخابراتی جهت بهره‌مندی مردم شریف استان از خدمات مخابراتی می‌کند. متأسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل برخی اختلافات محلی و رقابت برای قرار گرفتن دکل‌های مخابراتی در زمین‌های شخصی، شایعهٔ آلایندگی و تأثیر آن بر سلامت افراد در مناطق مختلف به کرات مطرح می‌شود که از اساس مبنای علمی ندارد و عدم آلایندگی این سایت‌ها بارها از سوی مراجع مربوطه اعلام شده است. مخابرات منطقهٔ آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حساسیت رسانه‌های جمعی در خصوص سلامت شهروندان امیدوار است تا در فضایی سازنده و به‌دور از اغراض شخصی در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم استان، به سرمایه‌گذاری‌های خود در زیرساخت‌های مخابراتی ادامه دهد.»

بنا به اظهار اهالی روستا، مشکلی در ارتباط با آنتن‌دهی وسایل ارتباطی وجود ندارد و مخابرات استان می‌تواند با جانمایی مجدد دکل را در فاصلهٔ مجاز نصب کند

خلاف آنچه شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی اعلام کرده است، در ایران ضوابط مشخصی برای نصب این آنتن‌ها وجود دارد که نشان‌دهندهٔ آسیب‌زا بودن آنها برای سلامت موجودات زنده و شهروندان است. مقادیر شدت پرتوهای رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان «پرتوهای غیر یونساز- حدود پرتوگیری» آمده است، کمتر باشد.

 

این استاندارد از سوی توسط «دفتر امور حفاظت در برابر اشعهٔ کشور» تدوین شده است و در سال 1385 در «سازمان ملی استاندارد ایران» به تصویب رسیده و با کد 8567 به‌عنوان استاندارد ملی ثبت شده است. مبنای تدوین این استاندارد نتایج آخرین تحقیقات انجام شده در جهان بوده و حدودی که در آن برای پرتوهای رادیویی تعیین شده، مشابه با استاندارد اغلب کشورها نظیر استرالیا، سه کشور اروپایی و ژاپن است.

 

مکاتبات فراموش شده

«علی مصطفی زاده»، عضو شورای شهر ارومیه نیز پیشتر به «پیام ما» گفته بود: «براساس مادهٔ ۱۱ قانون هوای پاک و ضوابط محیط زیستی، هر واحدی برای تملک سرمایه‌گذاری باید از محیط زیست مجوز بگیرد. شرکت مخابرات آذربایجان‌غربی در این خصوص هیچ مجوزی نگرفته است. این شهرداری ارومیه بود که ماجرا را پیگیری و نوع دکل را مشخص کرد. بر همین اساس و با توجه به نوع دکل باید ۱۰۰ متر از مدارس و خانه‌های مسکونی فاصله داشته باشند. شواهد نشان می‌دهد که مخابرات این شرایط را نیز رعایت نکرده است.»

 

آذر امسال هم معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای خطاب به دادستانی آذربایجان‌غربی نوشت: «با توجه به‌ مفاد ۳ تا ۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزهٔ محیط زیست و مادهٔ ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، وفق مادهٔ ۳۰ قانون هوای پاک، سازمان ناظر بر جلوگیری از انتشار خارج از حدود تعیین‌شدهٔ کلیه امواج رادیویی و پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز است. ولیکن متأسفانه علی‌رغم بازدیدهای میدانی و اعلام مخالفت‌های سازمان محیط زیست با نصب دکل در فاصلهٔٔ ۱۶متری دبیرستان متانت واقع در شهرستان ارومیه، منطقهٔ مسکونی روستای الواج به‌دلیل عدم رعایت فاصلهٔ قانونی از مراکز آموزشی و حساس جمعیتی و مغایرت با ضوابط محیط زیستی استقرار دکل مخابراتی، مخابرات استان اقدام به نصب دکل مخابراتی نموده است. این درحالی‌است که بنا به اظهار اهالی روستا مشکلی در ارتباط با آنتن‌دهی وسایل ارتباطی وجود ندارد و مخابرات استان می‌تواند با جانمایی مجدد، دکل را در فاصلهٔ مجاز نصب نماید. لیکن از آنجا که آلودگی امواج ساطع‌شده از دکل‌های مخابراتی مصداق بارز آلودگی محیط زیست می‌باشد و از منظر سلامت از بعد روانی موجب نگرانی مردم است، لذا با عنایت به جمیع مفاد قانونی فوق‌الاشاره خواهشمند است دستور فرمایید به‌منظور رفع نگرانی اهالی روستا درخصوص شکایت مذکور اقدام فرمایید.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

شاپور صالحی

با سلام در خصوص انتن و دکل تلفن همراه مقابل درب ورودی دبیرستان با ۱۶متر که علیرغم نداشتن مجوز های مربوطه و متاسفانه تنها چیزی که برای پیمانکاران محترم ارزشی نداشته و ندارد تهدید سلامتی دانش آموزان و ساکنین مجاور میباشد با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *