پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برنامه هفتم و اهمیت توسعه سواحل جنوبی

اقتصاد دریامحور، نقطه عطف برنامه هفتم است.

برنامه هفتم و اهمیت توسعه سواحل جنوبی





برنامه هفتم و اهمیت توسعه سواحل جنوبی

۵ آذر ۱۴۰۱، ۸:۴۷

هفته گذشته در نشست آمایش سرزمین از قول مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد که اقتصاد دریا‌محور، نقطه عطف برنامه هفتم است. این رویکرد را می‌توان یک حرکت رو به جلو و مثبت از طرف مجلس و دست‌اندرکاران برنامه هفتم ارزیابی کرد. امیدوارم به طور عملیاتی چنین موضوع مهمی که به سرنوشت آینده کشور گره خورده، سرانجام محقق شود. در این‌باره چند مورد قابل یادآوری است تا در برنامه هفتم مد نظر قرار گیرد
_ مرگ اکولوژیک فلات مرکزی که اصفهان، قم، تهران، مشهد، یزد و… هم در آن قرار دارند، نزدیک است. نه آب زیر‌زمینی و نه سطحی به اندازه کافی در این مناطق وجود ندارد و هر آنچه که هست هم در آستانه شورشدن قرار دارد. از طرف دیگر این مناطق با چالش افزایش گرمای هوا ناشی از تغییر اقلیم قرار دارند. رودخانه‌های فصلی و تالاب‌ها عموما خشک شده‌اند و اکوسیستم جانوری و گیاهی به سرعت در حال تخریب است‌، آلودگی هوای ناشی از قطب‌های صنعتی و سوخت‌های فسیلی مردم ساکن در شهرهای فلات مرکزی را آزار می‌دهد.
آمارهای منتشر شده رسمی درباره مرگ تدریجی ناشی از آلودگی هوا نشان دهنده این پیامدهاست. بطور خلاصه اگر فرونشست‌های عجیب و غریب این منطقه را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که به نقطه غیرقابل بازگشت در فلات مرکزی نزدیک می‌شویم.
برای حل این مشکلات‌، راهکارهای متفاوتی مطرح بوده ولی مهمترین و اصلی‌ترین آن کاهش بارگذاری جمعیتی‌، صنعتی و کشاورزی و توجه به گردشگری است. شهری مثل اصفهان با اشتغال صنعتی خدماتی کشاورزی باید تا افق ۱۴۲۰ به شهری با اشتغال گردشگری خدماتی و کشاورزی گلخانه‌ای تبدیل شود و خیل عظیم جمعیت -شاید تا نیمی از جمعیت چهل میلیونی فلات مرکزی- به سواحل جنوبی منتقل شوند.
از همین رو باید زیرساخت‌هایی مانند ریل‌، اتوبان‌، فرودگاه‌، بند‌رگاه و نیروگاه برق در این مناطق احداث شود. در افق ۱۴۲۰ باید چند کلانشهر احداث شود و نیمی از جمعیت فلات مرکزی به این شهرها منتقل شوند.
به عنوان مثال یکی از آن کلانشهر‌ها به نام «‌یزد نو‌» است که از هم اکنون مردم و ادارات و استانداری و اصناف یزد باید کمک کنند که این کلانشهر در سواحل مکران احداث شود و زیرساخت‌های آن از ریل و بندر و فرودگاه و‌… در آن احداث شود. یکی دیگر از کلانشهرها می‌تواند «‌اصفهان نو‌» باشد که می‌تواند از سوی سرمایه‌داران و کارخانه‌دارها و اصناف در سواحل مکران احداث شود. شاید این پیشنهادها غیرواقع‌بینانه به نظر بیایند اما نباید فراموش کنیم که فلات مرکزی قدرت ادامه و تحمل بارگذاری جمعیتی و صنعتی بیشتر را ندارد. برنامه‌ریزان برنامه هفتم توسعه کشور به طور جدی باید به این موضوع توجه کنند و بر عملی کردن استراتژی «اقتصاد دریامحور» تمرکز کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *