پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جاده‌سازی بلای جان «سیران گولی»

جاده‌سازی بلای جان «سیران گولی»

آن‌طور که مسئولان می‌گویند، احداث جادۀ نقده_بناب باعث کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر بناب به ارومیه از جنوب دریاچه ارومیه خواهد شد





۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۱۸

اخیراً تصمیم گرفته شده است جاده‌ای، شهرستان‌های نقده و بناب را به‌ یکدیگر متصل کند و این جاده نیز با همان منطق قدیمی و به‌دور از ارزیابی و ملاحظات محیط زیستی که منجر به احداث جادۀ میان‌گذر دریاچه ارومیه شد، قرار است از کنار تالاب «دورگه سنگی» -که در زبان محلی به آن «سیران گولی» گفته می‌شود- عبور کند؛ منطقی که فقط کاهش طول مسیر، صرفه‌جویی در وقت و سوخت خودروها را در نظر می‌گیرد. آن‌طور که مسئولان می‌گویند، احداث جادۀ نقده_بناب باعث کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر بناب به ارومیه از جنوب دریاچه ارومیه خواهد شد. هرچند که راه‌های مواصلاتی یکی از محورهای توسعۀ کشور و استان‌های مختلف هستند، اما ایجاد این راه‌ها بدون توجه به ملاحظات محیط‌زیستی می‌تواند پروژه‌ها را به پروژه‌ای شکست‌خورده و پشیمان‌کننده تبدیل کند.

جادۀ مد نظر با طول ۶۰ کیلومتر در جنوب دریاچهٔ خشک‌شدهٔ ارومیه، از سه‌راهی «محمدیار» شهرستان نقده آغاز می‌شود و تا شهرستان بناب ادامه خواهد داشت. این جاده از کنار تالاب‌هایی چون «دورگه سنگی» (سیران گولی)، «کانی سیب»، «کانی برازان» و «قره قشلاق» می‌گذرد که در مسیر خود از روی رودخانه‌هایی چون «سیمینه‌رود»، «زرینه‌رود»، «مردق‌چای» و «صوفی‌چای» عبور می‌کند. این رودخانه‌ها که سالیان دراز به دریاچه ارومیه می‌ریختند، باعث به‌وجود آمدن زمین‌های باتلاقی شده‌اند که درصورت احداث جاده، این محل‌ها باید خاکریزی شوند و به این صورت اکوسیستم طبیعی خود را از دست خواهند داد.
اما مهمترین مسئلۀ محیط زیستی احداث این جاده، عبور از کنار تالاب سیران‌گولی است. این تالاب یک تالاب دائمی و بین‌المللی با شماره ثبت ۴۵ در سایت رامسر است. آب آن از بارش مستقیم و آب‌های جاری که از ارتفاعات اطراف به پایین سرازیر می‌‌شود، همچنین از دو چشمه در ضلع جنوبی تالاب تأمین می‌‌شود. هنگام افزایش آب، چمنزارهای سمت غرب و جنوب‌غربی تالاب به زیر آب می‌روند و مساحت تالاب را تحت‌تأثیر قرار می‌‌دهند. دورگه سنگی یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخم‌گذاری و جوجه‌‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی نادر و حمایت‌شده‌ای همچون فلامینگو، اردک نوک‌پهن و اردک سرسفید در کشور است.
کاهش آب ورودی به تالاب و نیز خشکی دریاچه ارومیه فرصتی برای سودجویان طبیعت آذربایجان ایجاد کرده است تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. عقب‌نشینی آب از جنوب دریاچه ارومیه و جنوب تالاب سیران گلی باعث شده تا بهانه‌ای برای احداث جاده‌ای باشد که زیرساخت‌های آن از سوی مسئولان استانی پایه‌ریزی شده است. کارشناسان محیط زیست و فعالان این عرصۀ تنها افراد نگران و دلسوز این پروژه هستند که هیچ کرسی برای رساندن حرف خود دربارهٔ تبعات محیط زیستی احداث این جاده ندارند. اداره‌کل محیط زیست استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی باید در این زمینه پیشتاز باشند و قبل از احداث جاده، برای رفع نگرانی‌های فعالان این عرصه موضع خود را اعلام کنند. هرچند که شاید این دو اداره‌کل، اشاره به عدم عبور جاده از داخل حریم‌های مشخص‌شده کنند، یعنی اعلام کنند که جاده از داخل مناطق حفاظت‌شدهٔ تحت مدیریت خود عبور نمی‌کند، اما درک ارزش‌های یک تالاب و منافع آن بر جوامع محلی، از جمله دلایلی هست که باید قبل از احداث جاده توسط مسئولان استانی و کارشناسان این عرصه در نظر گرفته شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

آتش تمرکززدایی بر جان جنگل‌های حاره‌ای

دود فساد سیاسی در چشم اقوام و محیط‌زیست اندونزی رفت

آتش تمرکززدایی بر جان جنگل‌های حاره‌ای

پایش کمی و کیفی ۶۰ درصد تالاب‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

پایش کمی و کیفی ۶۰ درصد تالاب‌ها

نمی‌توانم بدوم

افزایش دمای کره زمین و آلودگی‌ها در حال تهدید ورزش و جان ورزشکاران در نقاط مختلف دنیا است

نمی‌توانم بدوم

«آزادی آلودگی» به‌معنای زمین‌های غیرقابل سکونت است

انتخابات جهانی زیر سایۀ نئولیبرالیسم

«آزادی آلودگی» به‌معنای زمین‌های غیرقابل سکونت است

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

سال گذشته میلادی زمین حدود ۰.۲ درجهٔ سانتیگراد بیش از پیش‌بینی دانشمندان گرم شد

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی

ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

تغییر اقلیم حساسیت بهاری را افزایش می‌دهد

تغییر اقلیم حساسیت بهاری را افزایش می‌دهد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *