پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران مجهز به دانش توسعه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر است

ایران مجهز به دانش توسعه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر است

نزدیک به 250 شرکت در آن عضو هستند و بخش عمده‌ای از این تعداد خدمات مشاوره مهندسی ارائه می‌دهند و پیمانکار پروژه‌های خورشیدی هستند





۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۹

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که وقتی جهان به تازگی به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر وارد شده آیا ایران می‌تواند خودش را پابه پای تحول جهان بالا بکشد و به زودی سهم نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر از تولید برق افزایش یابد. این سوالی که است که «سید جواد موسوی» نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید‌پذیر به آن پاسخ مثبت می‌دهد. به اعتقاد او در کشور هم توان فنی توسعه این بخش وجود دارد هم دانش و مهارت، هم نیاز و ضرورت توسعه آن. چرا که نه فقط تولید برق پاک منافع اقتصادی پایدار و ماندگار دارد، بلکه اثرگذاری بسیار اندک آن بر محیط زیست، به نوعی ضامن بقا و حفظ سایر منابع حیاتی زیستی ماست.

 

امکانات کشور از نظر توان فنی و تکنولوژیک برای توسعه نیروگاه‌های برق تجدید پذیر چه میزان مجهز هستیم؟
دانش فنی کشور در حوزه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار بالاست. چه در بحث طراحی و مهندسی، چه بر بحث اجرای پروژه ظرفیت بسیار خوبی داریم. به ویژه خود انجمن ساتکا که نزدیک به 250 شرکت در آن عضو هستند و بخش عمده‌ای از این تعداد خدمات مشاوره مهندسی ارائه می‌دهند و پیمانکار پروژه‌های خورشیدی هستند. در مورد تجهیزات هم ما چند تجهیزات اصلی مانند «پنل» و «اینورتر» داریم که کمی در این بخش ضعف داریم اما در این بخش هم چند شرکت تولید کننده کارشان را توسعه داده‌اند. ممکن است به آن درجه کیفی نرسیده باشند اما انتظار می‌رود با توجه به بسترهایی که فراهم شده و توسعه بازاری که در این صنعت رخ می‌دهد در این زمینه هم بتوانند ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کنند. اما در سایر حوزه‌ها از جمله «استراکچر» گرفته تا «تابلو» و «کابل» و تجهیزاتی مانند آن در مرحله خودکفایی هستیم و می‌توانیم از ظرفیت داخل استفاده کنیم.

مستلزم استفاده از این انرژی تجدید پذیر این است که بستر وام یا تسهیلات مناسب یا مدل‌های تامین مالی مناسبی برای آن تعریف شود.

آیا این ظرفیت مطلوب در بخش اقتصادی و سرمایه گذاری حوزه نیروگاه‌های صنعتی نیز وجود دارد؟
بسیاری از این شرکت‌ها که در این بخش فعالیت می‌کنند بسیار توانمند و دارای سرمایه هستند. به ویژه این موضوع در مورد صنایعی که بالای یک مگاوات برق مصرف می‌کنند. اما باید توجه کنیم که ماموریت صنایع نیروگاه‌سازی نیست. یعنی یک مجموعه صنعتی اقدام به نیروگاه‌سازی می‌کند تا برق مورد نیاز خودش را تامین کند. یعنی ماموریت این صنایع مثلا تولید فولاد یا تولید سیمان است. بنابراین آنها نیروگاه‌ساز نیستند بلکه نیروگاه‌دار هستند. باید این را در نظر بگیریم که صنایع برای تولید آنچه ماموریت تولیدشان است به مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها از جمله انرژی نیاز دارند. به همین دلیل نیروگاه احداث می‌کنند. تا سنوات قبل بحث نیروگاه‌های فسیلی و سیکل ترکیبی بوده است الان به دلیل چالش‌های بسیار جدی که در بحث تامین گاز وجود دارد و یا غیراقتصادی بودن نیروگاه‌های فسیلی، به سمت استفاده از نیروگاه و برق تجدید‌پذیر سوق پیدا کرده‌اند. استفاده از انرژی تجدید‌پذیر مستلزم این است که بستر اعطای تسهیلات مناسب یا مدل‌های تامین مالی مناسبی برای آن تعریف شود.
یعنی بحث توان اقتصادی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یک قسمت از این ماجراست، بسته‌های اقتصادی و تسهیلاتی که دولت آن را تعریف می‌کند یک بخش دیگر. در این صورت صنایع راغب به انجام این کار می‌شوند چرا که به خودی خود آنها دارای ماموریت دیگری هستند.

قیمت خرید تضمینی که برای شهرک‌های صنعتی با مصرف زیر سه مگاوات یا شهرک‌های تخصص خورشیدی در اطراف شهرک‌های صنعتی تعریف شده بسیار مناسب است

در استفاده صنایع از نیروگاه‌های تجدیدپذیر آیا می‌توان بر مشوق‌های قانونی مربوط به کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی تکیه کرد؟
۱۰۰ درصد باید اینطور باشد. ببینید یکی از مهم‌ترین مسائلی که شاید معمولا در مورد نیروگاه‌های سوخت فسیلی و سیکل ترکیبی مطرح می‌شود و اتفاقا مردم هم بسیار به آن توجه دارند همین موضوع آلاینده بودن است به ویژه زمانی که در چالش تامین گاز ناچار به سوخت «مازوت» می‌شوند.‌ اما حکایت نیروگاه تجدیدپذیر چیز دیگری است. یعنی نامش بر خودش است و به خوبی نیز گویای ویژگی‌های این انرژی است. یعنی ظرفیت تولید انرژی پاک را دارد به این دلیل که سوخت پایه ندارد که آلایندگی ایجاد کند. دنیا به این سمت رفته است و ظرفیت‌سازی بسیار کلانی در دنیا برای استفاده از این نعمت‌های طبیعی که تمام شدنی نیستند ایجاد شده است. ایران هم بخشی از این بدنه است بنابراین خواه ناخواه باید در این مسیر حرکت کنیم این انرژی امتحانش را پس داده است. همه جای دنیا به آن انرژی پاک می‌گویند به این دلیل آلایندگی یا حتی اثرگذاری محیط زیستی بسیار اندکی دارد. یعنی نه فقط انرژی صنایع خودتان را تامین می‌کنید بلکه پایداری سایر منابع حیاتی خود را تضمین می‌کنید.
برای اینکه صنایع کوچک هم بتوانند از برق تجدید پذیر برخوردار شوند چه ایده‌ای موثری وجود دارد؟
خوشبختانه قیمت خرید تضمینی که برای شهرک‌های صنعتی با مصرف زیر 3 مگاوات یا شهرک‌های تخصص خورشیدی در اطراف شهرک‌های صنعتی تعریف شده بسیار مناسب است. علاوه بر آن «تابلوی سبز» هم قیمت‌های بسیار خوبی را رکورد می‌زند. قیمت فعلی یعنی 3500 تومان برای هر کیلووات برق تجدیدپذیر صنایع عدد بسیار مناسبی است. بررسی‌ها و محاسبات نشان می‌دهد که تقریبا این عدد برای تولید عموم واحدهای تولید‌کننده کوچک،ف ارغ از اینکه چه محصولی تولید می‌کنند کافی است. البته این واحدها به ویژه در شهرک‌های صنعتی می‌توانند از پتانسیلی که قوانین و وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر برایشان لحاظ کرده برای تولید یک محل درآمد جانبی یا درآمد دوم نیز استفاده کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر