پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گامی برای رفع تبعیض

نکته مهم در خبر منتشر شده مبنی بر آزاد شدن ورود زنان به ورزشگاه، این است که مصوبه مربوط به شورای عالی امنیت ملی است

گامی برای رفع تبعیض

موضوع این است که طی سال‌هایی که بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطرح بود و برخی آن را بی‌اهمیت و برخی دارای اهمیت زیاد می‌دانستند، تلاش بر این بود که ذیل این ورود به ورزشگاه، مشارکت زنان، برابری حقوقی و برداشتن تبعیض مطرح شود





گامی برای رفع تبعیض

۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۲

نکته مهم در خبر منتشر شده مبنی بر آزاد شدن ورود زنان به ورزشگاه، این است که مصوبه مربوط به شورای عالی امنیت ملی است. موضوع این است که طی سال‌هایی که بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطرح بود و برخی آن را بی‌اهمیت و برخی دارای اهمیت زیاد می‌دانستند، تلاش بر این بود که ذیل این ورود به ورزشگاه، مشارکت زنان، برابری حقوقی و برداشتن تبعیض مطرح شود. موضوعات زیادی مانند مناسب نبودن فضای ورزشگاه برای زنان مطرح و تلاش می‌شد در این غالب فرهنگی، ممنوعیت توجیه شود. در حالی که در بازی کامبوج و ایران، به عینه خلاف آن ثابت شد. با وجود اینکه ناهماهنگی‌های زیادی انجام شده بود اما بازی بدون هیچ مشکلی برگزار و اهرمی شد تا کسانی که معتقد به رفع تبعیض در همه زمینه‌ها از جمله ورود به ورزشگاه از زنان بودند؛ فشار بیشتری وارد کردند. در حقیقت خط قرمز تعیین شده دیگر مبنا نداشت و فقط نزاعی در رسانه‌ها و فضای اجتماعی بود.
در مورد بسیاری از ورزش‌های دیگر هم ما شاهد این اتفاق بودیم که پس از انقلاب چنین خطوطی برایشان تعیین شد. در حقیقت با وجود همه تلاش‌هایی که می‌شود تا جامعه از تفریح سالم برخوردار باشد ما قشری را از تفریح سالم دور کرده‌ایم. از سوی برخی این ایده دنبال می‌شد که اگر این محدودیت‌ها برداشته شود هنجارشکنی اتفاق می‌افتد اما این یک تابو و برداشت اشتباه بود که باید شکسته شود. بعد از ایران عربستان تنها کشوری بود که اجازه نمی‌داد زنان به ورزشگاه بروند؛ اما می‎بینیم که این کشور هم این خطوط را کنار زد. می‌بینیم سیاستی که عربستان در قبال زنان و مردانش در ورزش در پیش گرفته است، وجهه بین‌المللی مثبتی را به رغم همه مسائل دیگری دارد، به وجود می‎آورد. اما ما همچنان اصرار داشتیم نیمی از جمعیت کشور را از تفریحی که سالم و حتی قابل نظارت است محروم‌ می‌کردیم. مدتی این نگاه در مورد ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال که در محیط‌های سربسته انجام می‌شد، وجود داشت. در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور موضوع سلیقه‌ای دنبال می‌شد و تفکر غالب بر محرومیت زنان از حضور در ورزشگاه‌ها بود جز برای مسابقات زنان. در حال حاضر این مصوبه از عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور صادر شده است و به نظر می‌رسد محدود به یک بازی خاص یا صرفا یک مکان خاص نیست. باید امیدوار بود که این نگاه تسری و به همه ورزش‌ها بسط پیدا کند. اگر چه به نظر ممکن است این اتفاق تحت فشارهای فیفا اتفاق افتاده باشد اما مهم این است که این‌ها زمینه‌های بسیار مهم رفع تبعیض از زنان است. گرچه باید در طول زمان، در انتظار چگونگی اجرای آن ماند، اما در مجموع باید به دیده مثبت به آن بنگریم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر