پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری

معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد:

آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری





آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آلودگی ۹ استان کشور به تب دنگی تاکنون، درباره گروه‌های در معرض خطر توضیح داد و گفت: هیچ داروی اختصاصی برای تب دنگی وجود ندارد و بهترین دارو برای این بیماری در حال حاضر استامینوفن است.

دکتر حسین فرشیدی ضمن تکذیب شیوع بیماری تب دنگی در تهران و با بیان اینکه در این استان تاکنون یک بیمار شناسایی شده است، گفت: در حال حاضر ۹ استان کشور درباره پشه آئدس آلودگی دارند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، وی درباره گروه‌های در معرض خطر این بیماری گفت: تمام افراد حساس شامل کودکان، مادران باردار، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه تخم‌های پشه آئدس تا یک سال و نیم – دو سال زنده می‌مانند و با تاکید بر این که صید پشه آئدس در روز که فعالیت خود را آغاز می کند باید صورت گیرد، افزود: همکاران بهداشتی ما گاهی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه در حال تلاش برای شناسایی و مهار نقاط دارای پشه آئدس هستند و خشکی نقاط مختلف که بر اثر گرما به وجود آمده و محدودیت زیستی برای پشه به وجود آورده نباید ما را غافل کند، زیرا با یک بارندگی دوباره طی کمتر از دو هفته شاهد زاد و ولد پشه ها در این مناطق خواهیم بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت پیش از این نیز با تاکید بر بهسازی محیط به عنوان مهم‌ترین راهکار مقابله با پشه آئدس، گفته بود: بیماریابی و ایزوله بیماران در بیمارستان یا منزل مساله مهم دیگری است که باید با قدرت ادامه یابد و باید تماس پشه و بیماران را به حداقل ممکن برسانیم. زیرا اگر در جایی پشه هم زیاد باشد ولی بیمار نباشد مانند استان بوشهر، شاهد گسترش بیماری نخواهیم بود.

فرشیدی تاکید کرده بود که اگر در استان یا شهرستانی که پشه وجود دارد گزشی صورت گرفت فرد باید در اسرع وقت به مراکز جامع سلامت و نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه کند.

وی علائم بیماری های ناشی از پشه آئدس را تبی که طول بکشد، سر دردهای طولانی و ضعف شدید بدن برشمرده و گفته است: افرادی که به عنوان بیمار به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند با یک تست ساده، بیماری یا عدم بیماری آنان مشخص می شود و بیماران در مدت کوتاه ۷ تا ۱۰ روز ایزوله می شوند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین از مردم خواسته که همچنان با پرسنل بهداشتی وزارت بهداشت در ارتباط باشند و همکاری کنند. طبق گزارشات مردمی، همکاران ما در مکان هایی که احتمال وجود پشه آئدس باشد، حضور می یابند و در صورت لوزم نمونه برداری یا سمپاشی می کنند.

۷ استان مستعد استقرار و رشد پشه آئدس

همچنین پیش از این شهنام عرشی – رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفته بود: آئدس استان‌های جنوبی کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را آلوده کرده است. در شمال کشور نیز استان گیلان آلوده شده و استان‌های مازندران و گلستان احتمال قریب به یقین آلوده می‌شوند. استان‌های دیگر به ویژه استان های همجوار این استان ها هم در معرض تکثیر و آلودگی آئدس قرار دارند ولی تا زمانی که استانی آلوده نشده فرصت بهسازی وجود دارد.

عرشی در این باره به ایسنا گفت‌: هفت استان کشور شامل چهار استان در جنوب و سه استان در شمال کشور استان‌های اصلی مستعد استقرار و رشد پشه آئدس هستند. استان‌های همجوار این استان‌ها نیز در برخی مناطق‌شان مستعد استقرار پشه آئدس هستند؛ حال ممکن است در این مناطق نیز پشه را صید کرده باشیم یا نهایتا در هفته‌های آینده صید کنیم. بنابراین این احتمال وجود دارد که وسعت آلودگی در روزهای و هفته‌های آتی بیشتر شود.

وی بهترین اقدامات برای کاهش بیماری و جلوگیری از همه گیری آئدس را بهسازی محیط و افزایش سواد سلامت افراد و آموزش مردمی در خصوص ویژگی های این پشه و بیماری های آن دانست و گفت: افرادی که دچار گزش شده و علائم بیماری همچون تب و بدن درد در آنان بروز می کند، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر