پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اثر آلودگی پلاستیکی بر تغییر اقلیم

مدیرکل اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت هشدار داد:

اثر آلودگی پلاستیکی بر تغییر اقلیم

این مشکلی جهانی است که بسیار فراتر از مرزهای ملی گسترش می‌یابد و بر همه اکوسیستم‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهیم تلاش‌ها برای حل این مشکل موثر و عادلانه باشد، باید با همین نگاه مدیریت شود





اثر آلودگی پلاستیکی بر تغییر اقلیم

۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

مدیرکل اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در آستانه روز جهانی محیط زیست، با انتشار بیانیه‌ای آلودگی پلاستیک را یکی از بحران‌های پیچیده جهان دانست که به تغییر اقلیم دامن می‌زند.
در بیانیه برونو اوبرله، با اشاره به اینکه هر سال بیش از 400 میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود، آمده است: «آلودگی پلاستیکی مسئله‌ای پیچیده است که بر سراسر خشکی‌ها، آب‌های شیرین و اکوسیستم‌های دریایی تاثیر می‌گذارد. این آلودگی سلامت انسان و اکوسیستم را تهدید می‌کند، بر فعالیت‌های مهم اقتصادی تأثیر منفی می‌گذارد و به تغییر اقلیم دامن می‌زند.»
بر پایه این بیانیه 60 درصد از کل پلاستیک‌ تولید‌شده تا سال 2015 به زباله تبدیل شده است و سالانه، بیشتر از 14 میلیون تن زباله پلاستیکی وارد آب‌های آزاد می‌شود.
اوبرله با بیان این آمار اضافه کرده است: «این مشکلی جهانی است که بسیار فراتر از مرزهای ملی گسترش می‌یابد و بر همه اکوسیستم‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهیم تلاش‌ها برای حل این مشکل موثر و عادلانه باشد، باید با همین نگاه مدیریت شود.»
به گفته مدیرکل IUCN، توافق‌های چندجانبه متعددی به آلودگی پلاستیک اشاره دارند، از جمله کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) و هفتمین هدف چارچوب تنوع زیستی جهانی، کنوانسیون‌های بازل، روتردام و استکهلم، مقدمه معاهده جدید دریاهای آزاد و همچنین چندین قرارداد تجاری سازمان تجارت جهانی (WTO). اوبرله می‌گوید هماهنگی بین این تعهدات برای اطمینان از انسجام و اقدام موثر ضروری است. طبق این بیانیه، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، امسال در روز جهانی محیط زیست، تلاش‌ها برای غلبه بر آلودگی پلاستیکی را تحسین می‌کند، زیرا این موضوع برای رسیدگی به سه بحران بهم‌پیوسته سیاره یعنی تغییر اقلیم، آلودگی و از دست دادن تنوع زیستی بسیار مهم است. IUCN با بکارگیری راه‌حل‌های فراگیر که زمینه‌های متعددی چون سلامت و حقوق بشر، تنوع زیستی و مقررات تجاری را به هم متصل می‌کند، فعالانه با این موضوع درگیر است. در همین حال IUCN از طریق کمیته مذاکره بین‌دولتی (INC) به دنیال توافق بر سر یک معاهده الزام‌آور قانونی برای مقابله با آلودگی پلاستیکی است.
مدیرکل اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در ادامه به این اشاره می‌کند که IUCN از همان ابتدا به این امر پرداخته است و 1400 سازمان عضو خود را موظف کرده تا آلودگی پلاستیکی در محیط‌های دریایی را تا سال 2030 متوقف و از مناطق حفاظت‌شده حذف کنند. او می‌گوید:‌ «اقدامات IUCN از تسهیل سیاست‌ها و برنامه‌های ملی جدید برای مدیریت زباله و آلودگی پلاستیک، تا تقویت زنجیره‌های ارزش جایگزین و مدل‌های اقتصادی مدور، و همچنین ظرفیت‌سازی، پیامی قوی از امید به همراه دارد.»
این بیانیه در آخر عنوان می‌کند که هدف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، جهانی عاری از زباله‌های پلاستیکی است و تلاش برای رسیدن به این هدف بسیار فراتر از روز جهانی محیط زیست ادامه خواهد داد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر