پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «محرم‌سازی» با وعده «نشاط‌سازی» در مدارس

مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داد

«محرم‌سازی» با وعده «نشاط‌سازی» در مدارس

اجرای طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه با هدف «شادی و نشاط» در میان دانش‌آموزان دختر





«محرم‌سازی» با وعده «نشاط‌سازی» در مدارس

۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۱۱

مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد اجرای طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه با هدف «شادی و نشاط» در میان دانش‌آموزان دختر خبر داد اما جزئیاتی ازاین طرح را ارائه نکرد.
«رابعه امامی رضوی» مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد «اجرای جدی» طرح محرم‌سازی را مطرح کرد و به «ایلنا» گفت: «بحث محرم‌سازی جزء زیر برنامه‌های سازمان نوسازی مدارس است با این حال مدیران بعضی از مدارس با تمهیداتی توانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند که لازم است رصد و شناسایی شوند و مورد تقدیر قرار گیرند.»
او اگرچه جزئیات بیشتری از طرح محرم‌سازی ارائه نکرد اما گفت: تدوین کتاب هویت دخترانه که در دست چاپ قرار دارد، برگزاری پرسمان‌های آموزشی تربیت دینی دانش آموزان دختر در سطح ملی، برگزاری سلسله نشست‌های معرفت افزایی و تقویت شایستگی‌های اعتقادی و اخلاقی زنان فرهنگی و دختران دانش آموز، تجلیل از دختران و پسران ممتاز با توجه به ملاک‌های حجاب و عفاف جزو برنامه‌های ما در آینده خواهد بود.
موضوع محرم‌سازی مدارس دخترانه حدود سه دهه قدمت دارد. مجلس پنجم شورای اسلامی سال 1374 طرح «محرم‌سازی محیط‌های آموزشی» را طراحی کرد که در آن بر استتار مدرسه، افزایش ارتفاع دیوار و محرم ‌سازی تاکید شده بود. اما اتفاقی که افتاد این بود که این طرح به دلیل همسو نبودن با شرایط روحی دختران و نیازهای زیباشناختی و نحوه جامعه‌پذیری، مسکوت ماند.
جایگزین بعدی این طرح برنامه «متناسب‌سازی فضاهای آموزشی و پرورشی دختران» بود که در سال 91 مقرر شد در طراحی مجتمع‌های آموزشی و پرورشی شهری، ساختمان‌های جدید به گونه‌ای احداث شوند که ساختمان‌های اطراف اشرافی به مدرسه نداشته باشند و این الزام برای مجتمع‌ها به گونه‌ای در دستورالعمل عنوان شده که محرم‌سازی مدارس در معماری و فنی مهندسی ساختمان قرار بگیرد. اما در همان سال خبرگزاری «دانا» نقل قول‌هایی از موافقان و مخالفان این طرح را منتشر کرده بود. مخالفان این طرح معتقد بودند که مهم‌تر از طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه، موضوع مدارس ناایمن کشور است که باید اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش خرج مقاوم‌سازی این مدارس شود. موافقان اما می‌گفتند که با معماری و طراحی دقیق می‌توان مدارس دخترانه‌ را به شکلی طراحی کرد که دختران دانش‌آموز همانند دانش‌آموزان پسر در مدارس آزادی عمل داشته باشند، بازی کنند و راحت باشند. آنها ایده حیاط مرکزی را مطرح کرده بودند. به گفته آنها، قرار گرفتن حیاط در وسط و در احاطه ساختمان مدرسه، آزادی عمل به دختران دانش‌آموز می‌دهد و «برای ارتقای وضع جسمی دختران مانع ایجاد نمی‌کند.» فروردین‌ماه سال گذشته نیز شهرداری منطقه 19 از اجرای این طرح در دومین مدرسه این منطقه خبر داده بود و در دبیرستان دخترانه «فاطمه الزهرا (س)» پس از مدرسه «فدک» این طرح اجرا شد. حالا باردیگر موضوع محرم‌سازی مدارس دخترانه مطرح شده است و مشخص نیست که با توجه به مشکلات مالی دولت در حوزه آموزش و پرورش چه سرنوشتی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر