پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پارادوکس نهاد غیردموکراتیک و انتخاب دموکراتیک

پارادوکس نهاد غیردموکراتیک و انتخاب دموکراتیک





پارادوکس نهاد غیردموکراتیک و انتخاب دموکراتیک

۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۲۲

ایـجـاد کمیته‌های ویژه برای واکاوی کارنامه و برنامـۀ نـامزدهای تصـدی مـسئولیت در کـابینۀ چهاردهم، اگرچه بـه‌جـای‌خود نیکو و روشنـگر و هـمـچون کورسوی امـیدی برای دیدن و شـنیدن دیدگاه‌های مردم و شهروندان در فرآیند گزیـنش مدیــران ارشـد کشـور اسـت، ولـی آن‌گـونه کـه پیش‌بیـنی می‌شـد، هـمان کورسـوی امـید بـرای گزینش دموکراتیک مـدیران ارشد هم خیلی زود رو بـه خـامـوشی نـهـاد. اگـر دربـارۀ کـژروی‌های کمیته‌های گوناگون و سهم‌خواهی‌های سـیاسیون و ابن‌الوقت‌ها از کابینـه در این چنـد روز داده‌هـا و تحلیل‌های زیـادی به گـوش می‌رسـد، ولی دربارۀ چگونگی ایـجاد کمیتۀ گزیـنش ریاسـت سازمان حفاظت محیط‌زیست، گام نهادن در کژراهه آشکارا دیده می‌شود.

 

نیاز به بازگفتن نیست که شمار سازمان‌های مردم‌نهاد و کنشگران مستقل حوزۀ محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، بی‌گمان از بسیاری حوزه‌های دیگر بیشتر است و براساس برخی داده‌ها، نزدیک به هزار سازمان مردم‌نهاد رسمی‌ و غیررسمی ثبت شده یا نشده در این بخش، سال‌هاست که کنشگری مدنی دارند. به بیان دیگر و بدون بزرگ‌نمایی، محیط‌زیستی‌های ایران با اختلاف فراوان نسبت به دیگر گروه‌ها، پرچم‌دار کنشگری و کوشش‌گری مدنی برای این سرزمین بوده و هستند.

 

برای نمونه من نمی‌دانم یا نشنیده‌ام که در بخش نفت، امور خارجه، فناوری ارتباطات، علوم و تحقیقات، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و … سازمان مردم‌نهاد یا کنشگری مردمی‌ و کوشندگی مدنی، آن‌گونه که در بخش محیط‌زیست و منابع طبیعی رایج است، وجود داشته باشد! ولی آن‌گونه که اشاره شد، بخش محیط‌زیست و منابع طبیعی این‌گونه نیست و بیش از دو دهه است که سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی در این بخش بنیان نهاده شده‌اند و نقش‌آفرینی‌های ویژه‌ای نیز در کارنامه دارند. با چنین پشتوانۀ ناهمسان و دگرگونی، چشمداشت این بود که نمایندگان مردم‌نهاد در کمیتۀ گزینش ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، با سازوکاری دموکراتیک و از میان جامعۀ کنشگر این بخش برگزیده و به کمیتۀ مورد نظر راه می‌یافتند، ولی شوربختانه آشکار نیست که نمایندگان این بخش چگونه برگزیده شدند. 

 

با این یادآوری کوتاه، پیشنهاد می‌شود تا در راستای صیانت از اصول و مبانی بنیادین دموکراسی و گزینش دموکراتیک نامزد‌های ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، اگرچه شده با به تعویق انداختن روند گزینش نامزدهای این بخش، دربارۀ انتخاب نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد برای این کمیته بازنگری شود. یادآور می‌شوم که هیچ شتابی برای گزینش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست، چرا که قرار نیست برای این پست از مجلس رأی اعتماد اخذ شود. بنابراین می‌توان و باید از این فرصت برای گزینش بهترین گزینه‌ها بهره جست.

 

فراموش نکنیم که با نهادهای غیردموکراتیک نمی‌توان انتخاب دموکراتیک انجام داد و باز فراموش نکنیم که قرار نیست به اجرای نمایشی مبتذل از هم‌اندیشی با مردم در گزینش مدیران ارشد دولت جدید بسنده کنیم. تداوم مطالبه‌گری در این بخش و استوار ساختن پایه‌های لرزان دموکراسی و دفاع از حقوق شهروندی می‌طلبد تا همین گام‌های نخست را درست، استوار و بدون شبهه برداریم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر