پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتخاب اعضای جدید شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های محیط زیستی

چهاردهمین اجلاس شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور برگزار شد

انتخاب اعضای جدید شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های محیط زیستی

۶۶ تشکل مردم‌نهاد حوزه محیط زیست و منابع طبیعی از سراسر کشور در چهارمین دوره انتخابات شورای هماهنگی و شورای نظارت و داوری شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور حضور یافتند





انتخاب اعضای جدید شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های محیط زیستی

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۰۱

چهاردهمین اجلاس شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، با حضور نمایندگان تشکل‌های ۲۸ استان کشور، در روز پنج‌شنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱، در محل سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
در این اجلاس ملی که با معرفی موضوع «تغییر اقلیم و حکمروایی تاب‌آوری» به عنوان محور نشست‌های سال آینده شبکه ملی، از ساعت ۹ صبح آغاز شد و به عبارتی، جلسه مجمع عمومی مؤسس شبکه ملی نیز محسوب می‌شد، ۶۶ تشکل مردم‌نهاد حوزه محیط زیست و منابع طبیعی از سراسر کشور حضور داشتند تا در چهارمین دوره انتخابات شورای هماهنگی و شورای نظارت و داوری شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور شرکت کنند. اجلاس چهاردهم، پس از اعلام برنامه‌ها توسط دبیر اجرایی، در اولین بخش، با صحبت‌های عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آغاز شد. او در سخنان خود به صورت گذرا، به بخش‌هایی از عملکرد سازمان تحت مدیریت خود اشاره کرده و با ذکر این نکته که سازمان منابع طبیعی، در موضوع تاب‌آوری و حکمروایی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، پیشنهاد میزبانی یک نشست ملی در بهار سال آینده را جهت هم‌اندیشی در خصوص این موضوع، با همکاری نهادهای مردمی و دانشگاه‌های علاقه‌مند، مطرح کرد.
در بخش بعدی، ابوالقاسم موسوی، مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست، به بیان برنامه‌های متعدد حوزه مشارکت مردمی پرداخت و گزارشی کوتاه از اقدامات صورت‌گرفته و اقداماتی که در چشم‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت در این بخش در نظر گرفته شده، ارائه داد.
در بخش بعدی، دبیر اجرایی شبکه ملی، به تشریح ساختار و ظرفیت‌های موجود شبکه ملی، شبکه‌های استانی و تشکل‌های مردم‌نهاد این حوزه پرداخت و به برخی از موانع مشارکت مردمی و فعالیت نظام‌مند تشکل‌ها و کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد.

۶۶ تشکل مردم‌نهاد حوزه محیط زیست و منابع طبیعی از سراسر کشور در چهارمین دوره انتخابات شورای هماهنگی و شورای نظارت و داوری شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور حضور یافتند

در بخش پایانی برنامه‌های صبح اجلاس چهاردهم، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سخنان در زمینه تغییر اقلیم و حکمروایی مطلوبی که توانمندی کشور را برای مدیریت تغییرات و مقابله با آثار آن تقویت کند، بیان کرد و یکی از اصلی‌ترین پایه‌های این توانمندی را حضور و مشارکت واقعی مردم و به‌ویژه تشکل‌های مردمی دانست. معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به نتایج تحقیقات به عمل آمده مبنی بر اینکه ۹۵ درصد علت اصلی تغییر اقلیم، عملکرد انسان‌ها است، تصریح کرد: امروز علم دیگر اجازه هیچ بن‌بستی را نمی‌دهد و فکر خلاق بشر می‌تواند برای این مشکلات راه‌حل پیدا کند و پیشینیان ما همگام با طبیعت حرکت کرده‌اند و از بهترین دستاوردهای آنان می‌توان به سازه قنات اشاره کرد که هنوز هم مظهر پیشرفته‌ترین فناوری علمی استحصال آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان است.
به گفته سلاجقه بادگیرهای شهرهای کویری ایران از جمله مصادیق استفاده از انرژی‌های پاک است و معماری ایرانی در راستای ایجاد فضای مفرح در داخل منازل شکل گرفته است و سازگاری با تغییر اقلیم در متن، بطن فرهنگ و اندیشه ایرانی جای دارد.
سلاجقه در ادامه بر نقش اساسی تشکل‌های مردمی در حل مشکلات محیط زیستی تاکید کرد و گفت: اگر اندیشه‌ها و ایده‌های محیط زیستی از قاعده به راس هرم مدیریت کشور انتقال یابد، سیاستگذاری‌ها و تصمیمات اتخاذ شده قابل اجرا و موثر خواهند بود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور را بر مبنای اصل ۵۰ قانون اساسی ذکر کرد و افزود: خانه‌های محیط زیست صرفا برای پیگیری و مطالبه مسائل محیط زیستی ایجاد می‌شوند. او در ادامه سه گونه حذف شده جبیر، گور ایرانی و آهو را گونه‌هایی دانست که با تلاش محیط زیست به ترتیب وارد پارک ملی نایبند، پارک ملی کویر و دشت مغان شده‌اند و برای اولین بار دو گونه در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی و تمساح با مشارکت بخش خصوصی به ترتیب در استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان تکثیر شده‌اند.
پس از صحبت‌های سلاجقه، برنامه کاشت درخت در محوطه بیرونی سالن همایش‌ها برگزار شد و درنهایت انتخابات شورای هماهنگی و شورای نظارت و داوری شبکه ملی، با تعیین هیئت رئیسه توسط مجمع عمومی و با نظارت مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان آغاز شد. کاندیداهای شورای هماهنگی و کاندیداهای شورای نظارت و داوری، با اعلام هیئت رئیسه، به تشریح سوابق و برنامه‌های خود پرداختند و سپس تعرفه آرا بین شرکت‌کنندگان توزیع شد و فرآیند اخذ رای انجام شد.
طبق اساسنامه شبکه ملی، در حالت حداکثری، ۹۳ نفر، یعنی هر استان ۳ نفر، عضو شورای عالی شبکه هستند که با توجه به غیبت استان‌های سیستان و بلوچستان، سمنان و کرمانشاه در نشست چهاردهم و با توجه به اینکه از برخی استان‌ها هم کمتر از ۳ نفر حضور داشتند، در مجموع ۶۶ رأی از صندوق‌ها استخراج شد که از این میان، ۲۴ نفر از حاضرین، در انتخابات شورای نظارت و داوری شرکت کرده بودند و ۴۲ نفر هم در انتخابات شورای هماهنگی رأی داده بودند.
در نهایت از مجموع ۲۴ رأی مأخوذه انتخابات شورای نظارت و داوری و با توجه به یک رأی باطله، نهایتا از ۲۳ رأی صحیح این بخش، به ترتیب: صادق پناهی از استان اردبیل با ۱۴ رأی، رضا پرتوی سنگی از استان بوشهر با ۱۲ رأی و بابک مغازه‌ای از استان همدان با ۱۲ رأی به عنوان اعضای اصلی شورای نظارت و داوری و محمود سلطانی از استان اصفهان با ۱۱ رأی به عنوان عضو علی‌البدل شورای نظارت و داوری به مدت ۲ سال انتخاب شدند. همچنین از مجموع ۴۲ رأی مأخوذه انتخابات شورای هماهنگی و با توجه به یک رأی باطله، نهایتا از ۴۱ رأی صحیح این بخش، به ترتیب: محمد نصراللهی الموتی از استان قزوین با ۴۱ رأی، امید سجادیان از استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۶ رأی، فرشته وطن‌دوست از استان زنجان با ۳۴ رأی، محمدحسن کلیدری از استان خراسان شمالی با ۳۳ رأی، محمدرضا پاداش از استان گلستان با ۲۷ رأی، نسیم طواف‌زاده از استان گیلان با ۲۳ رأی و عاتقه‌سادات موسوی از استان قم با ۲۳ رأی به عنوان اعضای اصلی شورای هماهنگی انتخاب شدند. حامد اسراری از استان کردستان با ۱۹ رأی، رضا اسدی از استان لرستان با ۱۶ رأی و مجید تقی‌خانی از استان فارس با ۱۰ رأی برای مدت دو سال به عنوان اعضای علی‌البدل شورای هماهنگی شدند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر