پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب «پیرسهراب» تصفیه نمی‌شود

بخشدار پیرسهراب در شهرستان چابهار خبر داد:

آب «پیرسهراب» تصفیه نمی‌شود

خط اصلی لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین‌دست بیش از ۲ ماه است که شکسته است





آب «پیرسهراب» تصفیه نمی‌شود

۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۰۴

روستاییان بخش پیرسهراب نزدیک به دو ماه است که از افت شدید فشار آب و گاه قطعی های طولانی آب در روستاها گلایه دارند. موضوعی که به نظر مربوط به شکستگی خط لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به این روستاهاست. موضعی که دولت نیز آن را تایید و تصدیق می‌کند که با وجود گذشت دو ماه هنوز این شکستگی تعمیر نشده است. مسئله اما از این نیز فراتر می‌رود و بخشدار پیرسهراب هشدار می‌دهد که در صورت بی‌توجهی، این اتفاق برای بخش‌های دیگر این خط انتقال آب نیز رخ خواهد داد. این مسئول همچنین هشدار می‌دهد که مردم این منطقه سال‌هاست از آبی می نوشند که حتی کلرزنی نمی‌شود.
بخشدار پیرسهراب در مورد این اتفاق می‌گوید: خط اصلی لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین‌دست در محدوده روستای هوشمب بیش از ۲ ماه است که شکسته و آب به‌صورت یک جوی رها شده و پیگیری‌ها برای رفع مشکل بی‌نتیجه بوده، علت بی‌توجهی متولیان آب و فاضلاب را نمی‌دانیم.
عبدالصمد پناد ادامه می‌دهد: ترمیم شکستگی خط اصلی انتقال آب پایین‌دست سد زیردان چابهار به حدی دیر شده که آب رها شده حتی جلبک زده است و به حالت یک برکه در آمده و برای مردم جای تعجب است که چرا با وجود هدر رفتن آب در مدت بیش از ۲ ماه و شکستگی لوله اصلی، پیگیری صورت نمی‌گیرد و مشکل آن رفع نمی‌شود. یکی از مشکلات مهم و عمده مردم پایین‌دست سد زیردان، عدم افتتاح تصفیه‌خانه آب است که الان مردم آب خام را که مستقیم از سد زیردان می‌آید به قیمت آب تصفیه شده و کلرزنی شده و استاندارد می‌خرند و استفاده می‌کنند، آیا این قابل قبول است که آب مردم بخش پیرسهراب و سایر مناطق دشتیاری و پلان و تلنگ حتی کلرزنی نشود؟ مردم مجبورند این آب خام را بنوشند چون چاره ای ندارند. مسئولان حوزه آب و فاضلاب چابهار آمار می‌دهند که صدها روستا را آبرسانی کردیم اما اقدام خاصی برای آماده‌سازی و بهره‌برداری از سیستم تصفیه‌خانه آب هنوز انجام نشده است.

بخشدار پیرسهراب: مردم آب خام را که مستقیم از سد زیردان می‌آید به قیمت آب تصفیه شده و کلرزنی شده و استاندارد می‌خرند و استفاده می‌کنند. مردم مجبورند این آب خام را بنوشند چون چاره‌ای ندارند. مسئولان حوزه آب و فاضلاب چابهار آمار می‌دهند که صدها روستا را آبرسانی کردیم اما اقدام خاصی برای آماده‌سازی و بهره‌برداری از سیستم تصفیه‌خانه آب هنوز انجام نشده است

بخش پیرسهراب ۱۲۱ روستا، ۳۵ هزار نفر جمعیت، ۸۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۶۹ روستا دارای دهیاری دارد و این بخش در حوزه راه، مدرسه و زیرساخت‌ها و به‌ویژه اجرای طرح هادی و اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی از محروم‌ترین مناطق ایران است. «پناد» می‌گوید: «‌واقعا برای آب و فاضلاب چابهار اعزام نیرو چقدر هزینه دارد که یک ساعت بیایند و مشکل شکستگی را رفع و برگردند در حالی که اگر یک مشترک آب هزینه یک ماه آب خام غیربهداشتی را پرداخت نکند سریعاً برخورد می‌کنند ولی به هدررفت آب توجه نمی‌کنند.»
در پی بروز این مشکل که رفع آن دو ماه است به درازا کشیده، برخی فعالان حوزه روستایی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها خواستار برطرف شدن سریع‌تر این چالش شدند اما به نظر این مطالبه از سوی دولت شنیده نشد. کریم بلوچ یکی از مطالبه‌گران و پیگیری‌کنندگان مشکلات مردم بخش پیرسهراب چابهار نیز در نخستین روز هفته به ایسنا گفته بود: چرا متولیان حوزه آب و فاضلاب چابهار و کشور به مشکلات مردم روستاهای بخش پیرسهراب و حوزه دشتیاری رسیدگی نمی‌کنند؟ آیا نمی‌دانند خط انتقال آب سد زیردان به نیرو نیاز دارد؟ آیا نمی‌دانند باید این خط انتقال آب تخلیه هوا، تخلیه رسوب و آچارکشی و سرویس و تعمیر شود؟ اگر رسیدگی صورت نگیرد احتمال شکستگی در سایر جاها وجود دارد و چه بسا کل ۴۰۰ روستای پایین‌دست سد زیردان بر اثر سهل‌انگاری متولیان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و انجام نشدن هزینه‌های اندک، دچار خسارت شده و بیت‌المال متضرر شود و آن وقت جمع کردن مشکلات و تبعات پیش روی آن سخت می‌شود.
او ادامه داده بود: شکستگی لوله آب در محدوده روستای «نیام بیت» و روستای «هوشمب» بخش پیرسهراب یک سال پیش هم تکرار شده بود و تعمیر جزئی هم صورت گرفت و به حال خود رها شد. گلشا بلوچ، یکی از معتمدان پیرسهراب نیز به همین خبرگزاری گفته بود: چندین مرتبه از شبکه بهداشت و درمان برای تست و بررسی کیفیت آب بخش پیرسهراب و سایر روستاهای پایین‌دست سد زیردان آمده‌اند و آنان با آزمایشاتی که انجام داده‌اند صراحتاً عنوان کردند این آب خام که بدون تصفیه از سد زیردان می‌آید غیرقابل شرب و آشامیدن است و فقط برای استحمام، شست‌وشو ظروف و احشام قابل استفاده است. چرا برخی مسئولان کم‌کاری می‌کنند و پاسخگوی مشکلات مردم نیستند آیا نباید مسئول باانگیزه انتخاب شود تا درد و مشکلات مردم را بهتر متوجه باشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

واکنش «علیرضا قربانی» به حواشی کنسرت تخت جمشید

تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب

«پیمان پاسالاری»، باستان‌شناس، در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد

کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب

صدای کنسرت به تخت جمشید نمی‌رسد

پاسخ میراث فرهنگی فارس به ابراز نگرانی‌ها درباره برگزاری کنسرت «علیرضا قربانی» 

صدای کنسرت به تخت جمشید نمی‌رسد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

معاون گردشگری کشور خبر داد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

جویندگان عقیق

دربارۀ «خور» که به‌تازگی روستای ملی تراش سنگ‌های عقیق شده است

جویندگان عقیق

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

آغاز عملیات مرمت کاروانسرای کبوترخان رفسنجان

آغاز عملیات مرمت کاروانسرای کبوترخان رفسنجان

مدفون‌شدن یک کشتی باستانی در یک مزرعه

باستان‌شناسان نروژی احتمال دادند؛

مدفون‌شدن یک کشتی باستانی در یک مزرعه

دست‌بافته‌های ارغوانی

قدمت «ارغوان‌بافی» با ترکه‌های درختان خودروی ارغوان در ایران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد

دست‌بافته‌های ارغوانی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر