پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود





چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۵

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «عطا حسن‌پور» گفت: چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان طی سه روز در روزهای بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم آبان‌ماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

 

او درباره این همایش توضیح داد: تاکنون همایش معماری دست‌کند سه بار به صورت بین‌المللی برگزار شده است. نخستین بار در ۱۳۹۱ در شهر کرمان، پس از چندسال وقفه در تهران برگزار شد و در سومین بار استان همدان میزبان این همایش بود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: مقالات ارسالی پژوهشگران توسط داوران در تهران داوری و در این همایش از مقالات برگزیده تقدیر خواهد شد.

 

حسن‌پور بیان کرد: در هر سه همایش مقالاتی را در مورد «غار کوگان»، «غار اِراز بخش پاپی» و «تنگ بهرام چوبین دره‌شهر» داشتم و پس از ارائه این مقالات به عنوان عضو هیات علمی کمیته معماری دست‌کند در تهران انتخاب شدم؛ این همایش زیر نظر پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی کشور برگزار می‌شود.

 

او با بیان اینکه به دلیل وجود معماری‌های دست‌کند زیادی که در استان وجود دارد سال‌های سال پیگیر برگزاری این همایش بین‌المللی در استان بودم، گفت: براساس گزارشی تحت عنوان «بررسی معماری‌های دست‌کند در لرستان» که این گزارش در قالب ۱۰۰۰ صفحه نگاشته شده بود و بر اساس آن ۵۰ معماری دست‌کند در لرستان شناسایی شده که شامل غارهای دست‌کند نظیر کوگان پلدختر، تلثت تنگ فنی پلدختر، غار کورک و ارژنگ و ظلمات در الیگودرز، شهنشاه در خرم‌آباد، پلکان صخره‌ای نظیر یافته و شهنشاه در خرم‌آباد، پلکان قدیمی ورودی چاه دست‌کند قلعه فلک‌الافلاک، معبد ملی باباعباس و اثر دست کند تپه کلاته کیو خرم‌آباد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان هستند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: لرستان جایگاه خوبی در زمینه معماری دست‌کند ایران دارد. دلیل وجود معماری دست‌کند در لرستان به خاطر وجود آیین مهرپرستی و مذهب زرتشت در دوره ساسانیان و اشکانیان بوده است.

 

او اضافه کرد: همچنین به خاطر وضعیت توپوگرافی و کوهستانی بودن، لرستان در دوره قبل از اسلام معماری‌های دست‌کند فراوان دارد و به دلیل جنس کوه‌ها یک سری سازه‌های معماری دست‌کند ایجاد شده است.

 

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، همچنین فضاهای زیرزمینی نیز کشف و کاوش شده که نمونه آن تپه باستانی کوی کیوان ازنا است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر