پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «بذرپاش» وعده «رئیسی» را پس گرفت

عقب‌نشینی وزیر راه و شهرسازی از وعده انتخاباتی رئیس‌جمهوری درباره ساخت ۴ میلیون مسکن

«بذرپاش» وعده «رئیسی» را پس گرفت





«بذرپاش» وعده «رئیسی» را پس گرفت

۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۱:۳۴

نمایندگان مجلس که بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش را به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی در دستور کار روز گذشته خود داشتند، در نهایت به او رای اعتماد دادند

 

رئیس دیوان محاسبات مجلس دیروز با رای ۱۸۷ نفر از نمایندگان به وزارت راه و شهرسازی رسید تا از این پس، از مهرداد بذرپاش را نه در قامت یکی از چهره‌های نزدیک به رئیس مجلس، بلکه به‌عنوان عضو از کابینه دولت رئیسی و مشخصاً وزیر راه و شهرسازی این دولت بشناسیم. وزارتخانه‌ای که قرار بود لوکوموتیو و پیشرانِ قطار اقتصادی دولت باشد و با ساخت یک میلیون مسکن در هر یک از چهار سال دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، اقتصاد مملکت را در مسیر ریلی که دولت رئیسی طراحی کرده، به حرکت درآورد. اما مجلس حامی و همراه دولت، پس از آن به گزینه پیشنهادی رئیسی برای هدایت این لوکوموتیو رویایی اعتماد کرد که این گزینه پیشنهادی، خود را در عمل، نه لوکوموتیوران، بلکه سوزن‌بان این قطار معرفی کرد. سوزن‌بانی که مسیر حرکت لوکوموتیو را از واگن‌های قطار دولت جدا کرد و از یک‌ سو لوکوموتیو را از ریل خارج کرد و به پارکینگ فرستاد و از دیگر سو، واگن‌های قطار را، هر آن‌جا که بودند، به حال خود رها کرد. آن‌جا که مهرداد بذرپاش در بخشی از نطق دفاعیه‌اش در جلسه رای‌اعتماد مجلس، نیاز به منابع مالی برای اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به دوره دو ساله حضورش راس دیوان محاسبات و اطلاع از جزئیات بودجه و دخل و خرج مملکت به‌واسطه این جایگاه، از روش‌هایی گفت که دولت برای اجرای مصوبات مجلس باید به آن مجهز باشد. جالب آن‌که مثال او از این دست مصوبات مجلس «ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال» بود؛ ایده‌ای که اگرچه در مصوبات مجلس نیز بازتاب داشته و نمایندگان برایش تامین‌اعتبار کرده‌اند اما کیست که نداند «ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال»، وعده ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری بوده و کیست که به یاد نیاورد او چه شعارها که در آن فضای نه‌چندان گرم انتخاباتی، سر داده است. وزیر پیشنهادی‌اش اما ساعتی پیش از آن‌که با رای پرتعداد نمایندگان به وزارت راه و شهرسازی برسد، گفت: «برای ساخت ۴ میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر، نزدیک به ۲ برابر بودجه عمرانی کشور یعنی حدود ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.» از این‌ جالب‌تر آن‌که او بلافاصله در نتیجه‌گیری از این محاسبات سرانگشتی، ادامه داد: «فکر نکنید اگر از ساخت مسکن کوتاه می‌آییم، مقصر دولت است یا برعکس، مقصر مجلس است!» به این ترتیب عقب‌نشینی دولت رئیسی از مهمترین وعده انتخاباتی‌اش که پیش از این هم به انحای گوناگون شاهد بودیم، روز گذشته و در نخستین روز کاری وزیر جدید راه و شهرسازی این دولت، در حالی صورت گرفت که در نهایت حتی معلوم نشد مسئول این نقض عهد کیست و کجاست؛ مگر آن‌که بخواهیم پاسخ این معما را از جمله بعدی بذرپاش استنتاج کنیم و ضمیری که در آن به‌کار برد را مقصر قلمداد کنیم که در آن صورت، از آن‌جا که او جمله‌اش را با «ما» آغاز کرد، قاعدتاً این «ما» هستیم که عذر بخواهیم که آن‌چه رئیس دولت وعده داده، عملیاتی نیست؛ چه آن‌که به‌گفته وزیر جدید دولت رئیسی، «ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و همه برای ایران و نظام تلاش می‌کنیم؛ مگر می‌توان برای مردم کاری نکرد!»
مهرداد بذرپاش که هنوز ماجرای انتصابش را به ریاست دیوان محاسبات مجلس که به‌پیشنهاد قالیباف و با رای نمایندگان همین مجلس رقم خورد، در خاطر داریم، روز گذشته بار دیگر با رای همین نمایندگان به وزارت راه و شهرسازی رسید. نمایندگانی که دیروز ۲۶۳ نفرشان در زمان رای‌گیری در صحن حاضر بودند و بجز ۶۴ نفری که رای مخالف دادند و ۷ نفری که رای و نظرشان درباره رای‌اعتماد به بذرپاش یا عدم‌اعتماد به او، ممتنع بود و البته ۵ نفری که رایشان باطله اعلام شد، بقیه موافق وزارت بذرپاش بودند. گروهی بزرگ از نمایندگان شامل ۱۸۷ نفر که بی‌توجه به عقب‌نشینی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از مهمترین وعده دولت و بدون در نظر گرفتن کارنامه و پیشینه او، به مهرداد بذرپاش رای‌اعتماد دادند. آن‌هم در حالی که ابراهیم رئیسی نیز برای دفاع از او در صحن حاضر نشد. هرچند آن‌طور که رئیس مجلس توضیح داد، علت غیبت رئیسی، صرفاً آسودگی خاطر او از همراهی مجلس نبوده و به‌گفته قالیباف، او از ابتدا نیز بنای حضور کامل در این نشست نداشته است، بلکه «قرار بود نیم ساعت انتهای جلسه حضور یابد» که آن‌هم، «چون در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور داشت، توفیق حضور پیدا نکرد.»
بذرپاش در شرایطی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد گرفت که طرح برخی مواضع نمایندگان در مخالف با رای ‌اعتماد به او برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، از حواشی مهم نشست علنی دیروز مجلس بود. این در حالی بود که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، باید دو نفر موافق و دو نفر مخالف به مدت ۱۵ دقیقه نطق می‌کردند و بر این اساس، محمد جواد عسگری، مجتبی یوسفی و مجتبی توانگر به‌عنوان مخالفان وزارت بذرپاش و کیومرث سرمدی، حسین حاتمی، مجتبی رضاخواه و مجتبی ذوالنور به‌عنوان موافقان رای‌اعتماد به او برای فعالیت راس وزارت راه و شهرسازی پشت تریبون مجلس رفتند. وقتی نوبت به توانگر رسید، این نماینده تهران با طرح انتقادهایی در خصوص پیشینه و کارنامه بذرپاش گفت: «آقای نیکزاد نایب رئیس مجلس با تجربه و تخصص در حوزه مسکن به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن پیشنهادات تصدی وزارت راه را نپذیرفت حالا بذرپاش که نه تخصص و نه تجربه دارد چه چیزی در خود دید که این پیشنهاد را پذیرفت؟» صحبت‌های این نماینده مجلس اما با واکنش تند شماری از دیگر نمایندگان مواجه شد. به‌ویژه آن‌جا که سید نظام موسوی با فریادهای بلند به اظهارات توانگر واکنش نشان داد و کار به آن‌جا رسید که چند نفر از نمایندگان برای آرام کردن او به سمتش رفتند و او را به سمت صندلی‌اش بردند. بعد از آن اما نوبت به نماینده گرمسار رسید تا با فریاد به توانگر اعتراض کند. فریادهایی که رmیس مجلس را وادار به دخالت کرد و در نتیجه قالیباف از اردشیر مطهری خواست که نظم جلسه را رعایت کند.
حتی پس از اتمام نطق توانگر نیز موج مخالفت با او فروننشست و در حالی که احد آزادی‌خواه از نمایندگان معمم مجلس یازدهم، با او تا صندلی‌اش همراهی می‌کرد، موسوی نماینده اردبیل با فریادهای بلند به توانگر گفت: «این حرف‌هایت برای مجلس بد است و آبروی مجلس و نظام را می‌برد.» بعد از آن هم وقتی نوبت به رضاخواه نماینده تهران رسید تا به‌عنوان موافق وزارت بذرپاش نطق کند، ابتدای صحبت‌هایش گفت: «بسیار متاسفم که از تریبون مجلس برای اغراض شخصی استفاده می‌شود؛ مخالف از سکوت آقای بذرپاش در خصوص اتفاقات اخیر سخن گفت منتها باید گفت آن بولتن‌نویس‌هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده‌اند به چه میزان به رهبری و نظام ضربه وارد کرده‌اند. شما اگر سکوت کنید قطعا بهتر است.» این در حالی بود که همزمان با طرح این سخنان از سوی رضاخواه، شریفیان دیگر نماینده تهران با فریاد از او خواست که بجای جواب دادن به توانگر، از بذرپاش دفاع کند.
وقتی نطق موافقان و مخالفان به پایان رسید و بذرپاش پشت تریبون مجلس حاضر شد تا از کارنامه و برنامه‌هایش برای وزارت راه و شهرسازی دفاع کند، بدون اشاره به توانگر و دیگر مخالفان، گفت: «عده‌ای بدون مطالعه و بررسی برنامه‌ها، قضاوت می‌کنند.» او که تاکید داشت «در کشور بن‌بستی وجود ندارد»، اضافه کرد: «ما دور هم نشسته و یکدیگر را متهم می‌کنیم؛ حال اینکه مردم از ما جلوتر هستند. پس باید سطح نگاه خود را بالاتر برد.» بذرپاش همچنین با طرح پرسش‌هایی در ادامه انتقاد از مخالفانش گفت: «اینکه خودمان حکم صادر کنیم و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم ۵ دقیقه مباحث را گوش کنیم و تنها در رسانه‌ها موضوع بگیرم، انقلابی‌گری است؟» او که تلویحاً به نمایندگانی پاسخ می‌گفت که به‌دلیل سکوتش در ۳ ماهی که از آغاز اعتراضات سراسری می‌گذرد، به او انتقاد داشتند، ادامه داد: «آیا من موضع‌گیری نداشته‌ام؟ شما که در سایت‌ها سیر می‌کنید، نگاه می‌کردید! آیا تنها توئیت زدن انقلابی‌گری است؟!»
در نهایت و پس از آن‌که رئیس مجلس از اعضای دولت که همراه بذرپاش به صحن آمده ‌بودند، خواست که صحن را ترک کنند، بذرپاش و آن دولتمردان با بدرقه شماری از نمایندگان از صحن خارج شدند تا نوبت به رای‌گیری و سپس رای‌شماری برسد؛ آرایی که چنان‌که اشاره شد، با سه گزینه «موافق»، «مخالف» و «ممتنع» بین نمایندگان توزیع شد و بعد از جمع‌آوری آراء، توسط سه نماینده مجلس یعنی فروردین، شارلی انویه و سرگزی شمارش شد و نتیجه از آن‌طور که قالیباف اعلام کرد، از رای‌ اعتماد مجلس به مهرداد بذرپاش حکایت داشت. حکایتی که در پایان، رئیس دیوان محاسبات مجلس را به وزیر راه و شهرسازی دولت تبدیل کرد و البته دولت را به دولتی که دیگر رسماً خود را متعهد به اجرای مهمترین وعده رئیسش نمی‌داند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر